Anonym bruker Skrevet 10. august 2007 #1 Skrevet 10. august 2007 Jeg er "monstermamma" selv, men jeg har lyst til å påpeke noe her. Uskyldige små filleting som ikke har noen betydning er jeg gjerne med å fleiper om, men noen ganger syns jeg det går for langt. Det å røyke i svangerskapet og ammeperioden er en ting. Det klager jeg ikke på. Melken fra en mor som røyker er fremdeles bedre enn mme. Klarer man ikke slutte får man bare gjøre det beste ut av det. Alkohol kan man godt være litt mer forsiktig med. Å ta seg et glass vin/øl i ny og ned er vel greit, man må da kunne kose seg litt, men 2-3-4-5 hver uke og gjerne flere ganger i uka er ikke noe å fleipe med. Det å la en kolikkunge ligge alene å krampegråte bak lukkede dører mens man legger eldre barn syns jeg høres forferdelig ut. NEI, det vil jeg ikke le av, og jeg syns IKKE det er greit. Mulig jeg ikke kvalifiserer til monstermamma alikavell da, men det syns jeg er å gå for langt. Det finnes andre ting man kan gjøre.
Gjest Skrevet 10. august 2007 #2 Skrevet 10. august 2007 Røyking diskuterer jeg konsekvent ikke her inne så jeg sier ingenting denne gangen heller. Men, når det kommer til alkohol, det er faktisk greit å ta seg noen glass. Jeg kan godt åpne meg en flaske vin og fordele den ene flaska utover uka. Ett glass tirsdag, ett onsdag, et fredag og resten på lørdagen, feks. (nå fikk jeg kanskje litt mange glass av den flasken men pytt:p) Det å la en kolikkunge ligge og krampegråte mens hun løper frem og tilbake mellom det gråtende barnet og det større barnet, nei vet du, det ser jeg faktisk ikke problemet med. Dersom du bare har ett barn eller ikke har hatt et kolikkbarn som gråter fra 17-21 UANSETT hva du gjør, nei da tror jeg heller ikke du skal uttale deg. For barnet hadde hylet like herlig uansett, og når man har flere barn kan man ikke "glemme" dem oppi det hele. Og dama HAR dårlig samvittighet. Det er jo ikke akkurat som det er noe hun ønsket det der, men innimellom så går man faktisk tom for alternativer en stakket stund. Jeg har selv, alene med barnet, bare måttet legge henne hylskrikende fra meg og gå ut en tur. Rett og slett fordi at det hadde gått i spinn for meg om jeg ikke hadde gjort det.
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 10. august 2007 #3 Skrevet 10. august 2007 ... og nok en gang blir mitt innleg brukt i negativ sammenheng må si meg ganske drittlei av bedrevitere går ut ifra du IKKE har eldre barn da, siden du skriver det du gjør babyen min skrek fra kl 18- 23 den kvelden, skulle ikke storesøster få legge seg frør kl 23 da eller? skulle hun bli forlatt og grine seg selv i søvn da kanskje? og føle og tenke at mamma bryr seg ikke om meg? hun kan iallefall huske disse episodene og slite i ettertid med hvordan det føles å bli tilsidesatt av mamma i en evighet/for alltid (som det gjerne hadde føltes som for en 3/4-åring å måtte gråte seg selv i søvn selv om hun har vert flink og lyet og ikke gjort noesomhelst galt) nå krever jeg at du forteller meg hva det andre som kunne gjøres er, siden du sier så bastant at det finnes bedre måter å gjøre det på enn det jeg gjorde så vil jeg bare si, at jeg har vert i god dialog med helsestasjonen og snakket med de, og sport de: "hva kan jeg gjøre da?" i et håp om at de skal fortelle meg nettopp det, hvordan jeg kunne løse slike situasjoner på en bedre måte, og svaret jeg fikk, var, ja, hva kan man gjøre da? det er vanskeligere å bli født som nr to, da foreldrene rett og slett ikke alltid kan trøste i timesvis, fordi de store ungene trenger omsorg de også ja, helsestasjonen hadde ikke noe klokt svar å gi, og som sagt, nå KREVER jeg at du gir meg svaret, siden du tillater deg å "grille" meg nå venter jeg i spenning- og en ting er sikkert, har du et vettug svar, skal jeg love deg at det vi bli prøvd om en lignendes situasjon skulle oppstå igjen, for om du tror jeg synest det var moro, må du jammen tenke litt mere over hva du tenker og tror om andre mennesker
Anonym bruker Skrevet 10. august 2007 #4 Skrevet 10. august 2007 Jeg er (snart) 4-barnsmamma, hvorav nr 2 pg 3 hadde kolikk. Jeg vet hva jeg snakker om, og det fins andre alternativ. Jeg kunne f eks ha minstemann i bæreskjal mens jeg la de to andre.
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 10. august 2007 #5 Skrevet 10. august 2007 bæresjal har jeg, og det var blitt brukt den aktuelle kvelden uten hjelp i det. men et godt råd likevel men er det den eneste andre måten å gjøre det på? isåfall, har ikke du gitt meg noe nytt å prøve, noen andre tips da? plis?
Gjest Skrevet 10. august 2007 #6 Skrevet 10. august 2007 Joda, bæresjal er en mulighet det, men ville det ikke virke distraherende på det andre barnet dersom mor går rundt med et hylgrinende barn hele leggetiden? Og det må nesten, uten at man skal kritisere og "halshugge", være lov å faktisk få luftet ut litt av sin samvittighet, kanskje finne noen likesinnede også. Det er ikke bare lett å være forelder, man gjør sitt beste under de forutsetninger man har. Dette var hennes. Og det er vanskelig å bruke bæresjal dersom man ikke har et i hus, hvordan skulle hu da løst det?
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 10. august 2007 #7 Skrevet 10. august 2007 ja, hadde jo tenkt å skrive tillab sitt poeng der, men glemte det: altså, prøvde det, men, jeg og storesøster kunne ikke snakke sammen engang pga stakkars lillesøster som HYLA....
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 10. august 2007 #8 Skrevet 10. august 2007 ikke tro "du er tilgitt" enda, krever faktisk fremdeles svar, om bæresjalet vat trumf-esset ditt, var det ikke mye å basere seg på synest jeg bæresjal er nemmelig vanligere og vanligere nå, siden flere ser hvor genialt det er, så, man kan egentlig gå ut ifra at de fleste prøver bære-løsninger i slike og lignende sitasjoner...
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 10. august 2007 #9 Skrevet 10. august 2007 DYTTE????!! ? ! ??? hvor blir det av svaret ditt, om den bedre måten å gjøre det på?
Nina76. Skrevet 10. august 2007 #10 Skrevet 10. august 2007 Hei. Jeg velger å signere med nick alikavell nå, det får bli som det blir. Som jeg skrev i det andre innlegget så blir jeg når som helst 4 barnsmamma (termin om to dager), og både nr 2 og 3 hadde kolikk. Jeg tok f eks minstemann i bæresjal mens jeg la de andre. det funket kjempefint. Men det var ikke så ofte et problem siden alle mine har lært seg å sovne selv før de er året gammle. Da har jeg stellt dem og lest eventyr med dem på stuen først, og så gått inn på soverommet med dem og kysset i pannen. Ikke noe problem å ta med minstemann da. Dette var ikke ment som hets mot deg direkte. Poenget mitt var bare at man må være forsiktig så ikke disse trådene går for langt. Det må ikke utvikle seg til at det blir en konkurranse om å være "værst" hvor "alt" er tillatt.
Nina76. Skrevet 10. august 2007 #11 Skrevet 10. august 2007 Beklager om svarene blir litt trege. Er ikke akkurat alene her nå. :-)
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 10. august 2007 #12 Skrevet 10. august 2007 først og fremst: takk for svar, og fint at du står frem men da var det altså kun det du hadde av råd og tips til meg? bæresjal? i såfall synest jeg fremdeles at du gikk for langt med å "henge meg ut" på den måten siden du har tre barn, synsest jeg jo det er merkelig at du ikke kan se at "umulige" situasjoner kan oppstå, og at man i ren rådvillhet og desperasjon nermest resignerer på et punkt, og bare aksepterer at man ikke klarer å få alle barna sine fornøyde her og nå, og at man rett og slett må "dele seg selv opp" og løpe fra den ene til den andre, og ikke gi noen av dem HELE sin oppmerksomhet, fordi man nettopp har flere som trenger en NÅ, og siden man ikke er utstyrt med 4 armer. nei, selv om du har tre barn ( det har faktisk jeg også, stesønnen min på 3 er her ofte) så betyr det ikke at man skal glemme å vere ydmyk ovenfor andre mødre- da mener jeg, at man skal ikke gå rundt å tro at andre mødre IKKE gjør så godt de kan, og så lenge barna ikke tar skade (som jeg mener babyen min IKKE har gjort selv om hun tidvis lå aleine, og hert var det kun snakk om minutter, siden jeg, for å forklare i litt mere detalj: pusset tennene til storesøster- travet inn til Kine og trøstet- vasket storesøster- travet tilbake til Kine og trøstet- gredde håret til storesøster- travet tilbake- leste en-to sider i boka-travet tilbake- leste litt mere-travet tilbake- leste enda litt mere-travet tilbake- sang- travet tilbake-susset og koste litt-travet tilbake OSV OSV!!!!!!! ......... sukke!!!! altså!!!! og om det var en konkuranse om å vere verst, ja da sjønner jeg at jeg har fått den "ærefulle" tittelen: VÆRST MAMMA siden to uavhengige tråder nå har tatt mitt innlegg som eksempel på grusomheter som bare ikke skal finne sted herlig hvorfor kommenter ingen det som faktisk var ganske alvorlig i innlegget mitt da? at jeg strevde med bulimi i svangerskapet? DETY er farlig for fosteret de, men det blir ikke nevnt (og NEI, jeg skryter IKKE av det, siden sikkert noen får seg til å tro det bare fordi jeg skriver at det er farlig for babyen min. det var nettopp derfor jeg løp til legen, og for første gang i mitt ti-årige bulimi-helvete ikke nølte et sekund om å skaffe hjelp og la all min"stolthet"/skamfølelse- you name it, hjemme, og sørget for at noen med kompetanse kunne sørge for at babyen min ikke skulle bli skadet ja, hvorfor er det "kolikk bak lukkede dører" som er det verste? forventer vel egentlig ikke svar på det siste her- skriver det bare som en ettertanke til alle de som tror jeg ikke setter barna mine før meg selv, men da skriver jeg barnA mine, altså, driver å fomler og strever for å finne ut hvordan jeg kan gi BEGGE og tidvis alle 3 barna mine den beste omsorgen uten at hverken den ene eller andre skal vere nødt til å ta skade av at de andre får dekket sine behov..........
Nina76. Skrevet 10. august 2007 #13 Skrevet 10. august 2007 Jeg vil ta det siste først. jeg valgte å ikke komentere det med bulimien din 1: fordi det ikke var ment som kritikk til deg direkte, mer som en generell "pass på" til alle her inne på dib. Du ble ikke nevn med nick, det var bare tilfeldig at det ble din situasjon som ble brukt som eksempel. 2: Fordi det er en psykisk lidelse, og at du gjorde alt det du kunne for å få hjelp, og klarte det også (gratulerer med det, slike ting er TUNGE). Videre så er du absolutt ikke kåret til værste mor på noen måte. Jeg syns ikke engang du kvalifiserer til tittelen "dårlig mor". Jeg er ikke enig i at kolikkbarn skal forlates bak lukkede dører selv om man løper inn til de innimellom, men det kvalifiserer alikavell ikke til dårlig mor-tittel. Den prisen vil jeg gi til en av de (eller flere) anonyme som helt meningsløst kritiserer andre og sier mest mulig stygge ting bare i den hensikt å være slemme. Siden de viser så utrolig lite med menneskelighet over andre mødre her inne, så tviler jeg på at de kan ha den beste muligheten for å gi barne sine en kjerlig oppvekst. Så til problemet. Jeg har som sagt brukt sjal mest. Før jeg skaffet meg det så gikk jeg rundt med småen i kolikkgrep f eks. Nei dette er heller ikke ment som kritikk, men: Tror du ikke en treåring er klar for å lære seg å pusse tenner og børste håret selv? Jeg mener ikke nødvendigvis alene, du kan være dær sammen med henne (og han) og prate og rose osv, men mens du har minsten på armen el.l. Pyjamaspåkledning, vasking osv klarer også en treåring helt fint. Hun er jo stor pike nå, tross alt. Du kan se på, og så kan hun gjøre det selv og vise deg hvor stor og flink hun er. Rådet mitt til deg går altså litt ut på siden av saken. Jeg ville lære 3åringen å gjøre flere ting selv. Det å sovne selv har alle mina barn som sagt gjordt selv før de var 1 år. Før det også. Det var skjelden jeg måtte bruke mer enn 2-3 minutter på legging fre de var 7-8 mnd gamle. Og nei, jeg har ikke brukt ferber el.l for å komme dit. Da har vi lest eventyr på stua først, og så er det leggeing. Og legging er legging. Ikke mer enn dt. Sengen er et sted man sover og er rolig, så da vet de at når de etter kveldsstelle havner dær så er det bare å legge seg ned for å sove. Hva med å gå den veien istedet? Igjen, beklager at dette ble oppfattet feil i utgangspunktet. Jeg er ikke en av de som hakker på andre og kritiserer uten mål og mening. Jeg uttrykte meg nok litt klønete, beklager det, men det var som sagt ment som en pass opp til alle, og ikke kritikk direkte mot deg. :-)
Nina76. Skrevet 10. august 2007 #14 Skrevet 10. august 2007 Og Tillab: Jeg er helt enig i at et glass i ny og ne er lov. Med "Å ta seg et glass vin/øl i ny og ned er vel greit, man må da kunne kose seg litt, men 2-3-4-5 hver uke og gjerne flere ganger i uka er ikke noe å fleipe med" Mente jeg altså: Å ta seg et glass vin/øl i ny og ned er vel greit, man må da kunne kose seg litt, men 2-3-4-5 PÅ SAMME DAG hver uke og gjerne flere ganger i uka er ikke noe å fleipe med. Ikke at noen direkte hadde sagt det, tror jeg, men tråden var som sagt en "pass på" til alle generelt og ikke direkte mot en spesiell bruker.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2007 #16 Skrevet 10. august 2007 "Tror du ikke en treåring er klar for å lære seg å pusse tenner og børste håret selv? " Nei, det tror ikke jeg. En 3-åring kan og skal ikke pusse tenna sine selv. Det er ikke uten grunn at tannelsepersonell anbefaler at foreldrene pusser tenna til ungene er 6-8 år.... sorry, måtte bare blande meg.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2007 #17 Skrevet 10. august 2007 Hvis man pusser grundig om morgenen (og evt en gang i løpet av dagen) kan vel en 3-åring pusse tennene sine selv om kvelden i den korte perioden kolikken varer. (Jeg blander meg litt jeg også)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå