Gå til innhold

De "rette" bukmusklene deler seg i to?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Titter innom fra 2 trimester. Dette leste jeg om på ett innlegg og hørte om nå nylig,når er det det skjer sånn ca? jeg er 21+6 i dag. Det er vel sikkert litt forskjellig fra person til person når det skjer men sånn ca? merker alle det? har hørt at det skulle være litt vondt.

Jeg er førstegangs.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmmm..jeg har aldri hørt noe om bukmuskler som deler seg i to jeg da, noen andre? Jeg har termin med nr 3 i morgen, aldri hørt om eller merket noe slikt under mine svangerskap.

Skrevet

Det er tilfellet, jeg tror faktisk jeg kan kjenne det over livmoren, men aner ikke når det skjedde/skjer.

Er 32+5 i dag.

Kjenner to stramme 'bånd¨ under hvert bryst også et hulrom imellom, ca en håndsbredd nedenfor solar plexus.

Visstnok derfor man ikke skal trene magemuskler når man er gravid og i 6 uker etter fødselen, blir litt skjørere.

Har ei venninde som løftet tungt og faktisk røk muskelen på ene siden, så måtte inn og sy det sammen igjen og var sykemeldt resten av svangerskapet.

Skrevet

Mine bukmuskler delte seg først etter andre svangerskap, og har aldri kommet helt sammen igjen. I begynnelsen etter fødselen var det et svært "hull" på en måte (kjente det kun når jeg trykket en finger inn), etter hvert ble det mindre, men helt bra har det ikke blitt og nå er det over 5 år siden. Blir vel ikke akkurat noe bedre etter mitt snart fullførte tredje svangerskap. Nå når magen er blitt så stor, ser jeg tydelig "hullet".

Skrevet

Hei,

tror det skal begynne å skje ca. rundt starten av andre trimester. Det er vel rundt de tider en skal slutte å ta "rette" situps. Grunnen til at det skjer er at livmora skal ha plass til å vokse. Du kan nok kjenne dette om du strammer magemusklene og tar med hånda på magen, den kjennes da mykere ut en vanlig. I tillegg kan du etterhvert se at magen får en merkelig spiss form når du prøver å bruke magemusklene. Jeg hadde ingen smerter da dette skjedde.

Skrevet

Har kanskje delt seg til meg også da bare jeg som ikke har lagt merke til det. Når man er 1 gangs så blir man jo så opptatt av alle forandringene som skal skje,hva som er normalt ikke normalt og når det skal skje. Men det er jo ingen like svangerskap. Takk for svar ivertfall.

Skrevet

Første barnet mitt presset ene foten sin stadig vekk igjennom midten av de rette bukmusklene. Utrolig rar opplevelse! Men helt normalt. Etter fødselen var det som om det var en lang åpen spalte i midten av magen. Det strammet seg til igjen etterhvert :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...