Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei monstermammaer. Jeg er en mamma som gjerne skulle vært perfekt, men jeg har selvfølgelig mine "svin på skogen" som alle andre. Jeg velger av og til det som er enklest for meg, og ikke best for barnet min. Men jeg skryter ikke av det, og oppfordrer andre til å gjøre det samme. De fleste barn tåler mye, men hvorfor utsette barnet ditt for unødig risiko. Det er f.eks. bevist at babyer som får mat før de fyller 6 måneder har større risiko for å utvikle matintoleranse og matvare allergi. De fleste barn vil ikke ta skade av å få grøt for tidlig, men noen vil få vil få problemer. Hvorfor er det sånn stas å trykke i spebarn mat? Jeg har selv reist på ferie uten barnet mitt i noen dager, og da jeg kom hjem fikk jeg betale prisen. Han hadde vært veldig klengete på pappaen mens jeg var borte. Da jeg kom hjem og tok ham opp, begynte han og gråte og ville bare til pappaen. Han husket meg ikke før det hadde gått noen minutter. Det er klart at jeg hadde godt av ferien, men jeg tror barnet mitt hadde hatt det bedre om jeg hadde vært hjemme. Hvis jeg hadde fått sjansen igjen ville jeg likevel dratt på ferie uten henne, men jeg skryter ikke av å la mine lyster gå foran hennes.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil også gjerne være perfekt, men det som jeg syns er riktig for meg og mitt barn, blir oppfattet som helt galt av andre. Det er ikke slik at jeg går inn for å være dårlig mor, men min oppdragerstil er annerledes enn det mange andre velger. Jeg blir i deres øyne, en monstermamma. Men jeg er ikke det i mine øyne! Jeg syns at denne tråden belyser, på en humoristisk måte, at vi alle gjør ting annerledes.

Skrevet

men det gjør jeg? skryter altså? går ut ifra du føler du måtte irettesette odd litt pga tråden som går her nå med oss som faktisk INRØMMER sannheter. og det er nå bare det su gjør også, med å fortelle om den grusomme turen din, som du dro på for din egen skyld, men som babyen din hadde vondt av- hvorfor SKRYTER DU om det?

skulle skrive nicket ditt her nå jeg foran spørsmålstegnet, men, bombe, så var du jo selvsagt anonym dah....

Skrevet

ååå herreguuud... irettesette ODD også nå, ikke OSS det skulle stå nei... neeeida..

Skrevet

Jeg mener ikke at monstermammaene er dårlig mødre. Overskriften skulle heller vært: "Er det tøft å ikke følge den berømte boka?".

Skrevet

Jeg ønsker, av hele mitt hjerte å være den beste mammaen Embla kan ha. Og det mener jeg faktisk at jeg er.

Jeg følger mitt mammahjerte, uansett.

Det har jeg også nevnt i monstermammatråden, mammahjertet. For det er faktisk det som forteller oss hva som er rett og galt for vårt barn!

En del av tingene som man gjør med og mot sine barn er kanskje heller ikke til det beste for barnet bestandig, men jeg handler iallefall alltid i den tro at det er det. Jeg ville aldri gjøre noe for å skade henne, såre henne, skuffe henne, ødelegge for henne osv. Hun er min øyensten.

Men, perfekt, det kommer jeg aldri til å bli. Heller ei a4.

Jeg kommer aldri til å gjennomføre en skrikekur, men hun får lov å skrike litt allikevel.

Jeg bruker våtservietter, noe som her inne ansees tidvis som fryktelig galt.

Jeg skjemmer henne bort etter alle kunstens regler. Deriblandt har jeg veldig sansen for mye innen AP. Noe som også tidvis er blitt dømt nedenom og hjem her inne. Samoving spesielt.

Men mitt barn trives med nærheten fra meg, hun leker mye selv om dagen og får dekket sitt behov for nærhet av at hun sover oppå/ved siden av meg om natten.

Det som er, og som er grunnen til at jeg startet hele monstemammaopplegget er at det stadig her på DiB er noen som hever at de vet hva som er det rette, og det er det ENESTE rette. Alle som ikke gjør det slik gjør det feil. Og dermed er de en "monstermamma".

I grunn for hele monstermammagreien ligger det viktigste av alt, humor.

Humor er usansynlig viktig!

Og det å klare å ikke ta seg selv så forbanne høytidelig, selv om amn etter "boka" ikke er perfekt, eller etter DiBstandarden.

Skrevet

Overskriften kunne vært annerledes, men betydningen og hensikten hadde vært den samme ( i hvertfall for min del).

Det er ikke tøft å være dårlig mamma, og det er vel det verste noen kan kalle meg. Jeg regner med at de fleste andre mødre føler det på samme måte. Men man kommer alltid til å møte på noen som er uenig med måten man oppdrar ungen på, og det er forskjellige måter å reagere på. Man kan bli sur og defensiv, man kan gå til angrep på en annen person, eller man kan prøve å ha litt selvironi og le litt av det hele. Det er vel ikke så ille med denne tråden egentlig?

Skrevet

Det er mulig jeg overreagerte på monstermammatråden. Og undervurderer de som leser den. Jeg stemmer for humor. Jeg stemmer for at man kan oppdra barna sine forskjellig, for barna er jo forskjellige også. Det jeg ikke liker er når foreldre skryter av oppførsel som "alle" er enig om ikke er bra, f.eks. røyking i svangerskapet. Tror det lett kan bli sånn at man tar lett på ting, fordi "alle andre" gjør det.

Skrevet

jeg svarer sikkert for flere når jeg sier: og fleipe med at vi er monstermammaer betyr vel ikke nødvendigvis at vi går inn for og være så dårlige mødre som mulig. Vi gjør da alle det vi mener er best for de små, og er ikke redd for og vise at vi har andre meninger enn andre, men allikevel godtar andres måter og gjøre ting på. meningen med innlegget som jeg ser det var vel: ingen er "perfekte" og det finnes ingen fasitsvar på hvordan man skal oppdra sine barn.

Skrevet

Det blir litt et fristed for dårlig samvittighet også, de trådene.

Og ikke minst muligheten til å faktisk kunne si noenting uten å bli hudflettet.

For det har nemlig ikke vært noe som har skjedd på monstermammatrådene.

Og som oktoberprins sa på skravle tidligere i dag; jeg går ut fra at de selv vet, så jeg trenger ikke fortelle dem det.

Så man skryter ikke av det i så måte, men det er jo dessverre et faktum at det er mange fremdeles som røyker i svangerskap, og det kan være greit å få lov å si det uten å bli skutt og kjølhalt...

Men man berømmer eller forherliger det heller ei, slik at det er sagt. Man bare lar være å kommentere det:)

Skrevet

Grunnen til at jeg er anonym, er pga. mamma til en stor og en liten. Jeg orket ikke å bli et mobbeoffer på disse sidene som henne, men dere har vært snille og saklige selv om jeg kritiserte dere litt.

Skrevet

De er faktisk gjennomgående for veldig mange av deltakerene på monstermammatrådene. Det er mennsker som ikke er så høytidelige, tåler litt fleip osv.

Du skal slett ikke bekymre deg for å bli hengt ut på samme måte som henne. Det skal en viss type til for å få den oppmerksomheten hun får, og også å takle den.

De er ytterst få slike mennesker.

Og det skal være lov å være uenige, og kunne si det:)

Skrevet

for å sette det litt på spissen:

siden noen tror at jeg er kry og skryter og synest det er tøft at jeg røyket i svangerskapet, og stresset med bulimi i svangerskapet...

vel, hvordan skal jeg kommentere de uttalelsene der?

ikke vet jeg, men mens jeg skriver her nå, har allerede fire-fem setninger om hva jeg føler når jeg leser slikt, fløyet gjennom hodet mitt.

men så vegrer jeg meg jo selvsagt for å skrive fra levra, siden jeg totalt utleverte meg på monstertråden, og nå blir "nevnt" i en negativ sammenheng.

for å si det enkelt, så var ingenting av det jeg skrev noe skryt, tvert imot. og jeg vet tråden hadde humor som hovedingrediens, mens innlegget mitt bar salig preg av alvor. jeg skrev fra levra, mine ekleste følelser, som jeg helst ikke har så lyst å snakke om, men som er godt å få ut ved å bruke sånne forum som DIB.

samtidig er jeg banna bein ærlig, og det er jeg i det virkelige liv også, selv om sannheten om meg selv svir. jeg er sååå langt langt unna perfekt, det skal gudene vite, men samtideig er jeg perfekt på noen områder likevel. jeg er god på å elske mennesker, selv om jeg sliter med mitt, som gjerne setter farge på mine handlinger (som å røyke og spy mens jeg er gravid)- hørtes ikke det jævli fint ut? NOT

Skrevet

Nå husker jeg ikke helt hvem det er som har kommet med disse kloke ordene, men det er noe som heter at den største urettferdighet er å behandle alle likt, nettop fordi alle er forskjellige!

Alle babyen er unike og forskjellige på sitt vis. Hvordan kan da en mor på en annen kant av landet sitte foran sin pc skjerm og si hva som er best for andres barn??

Husker ei her inne som hadde begynt med grøt til babyen sin på 3 måneder og det hadde hun blitt anbefalt av både helsesøster og lege, fordi det var best for HENNES gutt av forskjellige grunner. Også sitter det noen surpadder her inne og lekser opp hvor galt det er og bla bla bla bla bla.

Akkurat som om de er einstein på kunnskap om andres baby?? Man må jo nesten tro og håpe at både den helsesøsteren og den legen kan jobbe sin og vet hva de snakker om. De kjenner jo tross alt hennes baby og alt rundt den gutten bedre enn noe her inne som aldri hadde møtt de.

Ja.. snakket meg litt bort her, men var bare for å komme med et eksempel. At man er da ingen dårlig mor selv om man gjør ting annerledes.

Og hvis man enten må være en "god" mor og følge strømmen, tvinge igjennom ting på sitt barn som kanskje ikke er riktig for det barnet bare for være den perfekt mor og lik alle andre, eller være en "dårlig" mor som kan tenke selv, ta egne beslutninger og gjøre det som er siktig for SITT barn, ja da velger jeg heller å være en "dårlig" mor hver eneste dag og være STOLT av det. For det finnes ikke en bedre mamma for mitt barn i hele verden, og det re jeg i hvertfall helt sikker på!

Ha en fin dag alle sammen :)

Skrevet

For min del handler det ikke om "å dytte i ungen mat" før det "egentlig" er tid for det ... Det handler om råd fra medisinsk personell, pga. veldig dårlig vektøkning.

Og tro ikke at jeg ikke har hatt dårlig samvittighet for det. Dårlig samvittighet er nok en mors lodd i livet. Nettopp derfor er det godt å kunne ha et forum, som "monstermammaene", hvor man kan si at sånn og sånn gjør jeg (av ulike årsaker) uten å bli dømt for det. Å lufte sin dårlige samvittighet, trenger ikke være så dumt. For da ser man at andre faktisk av og til handler på samme måte.

Det handler ikke om at man skryter av valg man tar, som ikke "følger boka". Det handler om å finne et fellesskap i de valg man tar. Og av og til har man ikke noe valg ...

Skrevet

Jeg tror faktisk det kan være skadelig for barnet og aldri gjøre noe "galt".

Jeg mener at barn må utsettes for ting for og bli sterkere. Jeg vil gjerne at barnet mitt skal lære seg at det går an og føle seg trygg hos andre en mammmma, dette vil hun ha godt av den dagen jeg ikke kan være sammens med henne hele dagen. Jeg mener at barn ikke må være klinisk rene bestandig, jeg tror de bygger opp imunforsvaret sitt og kansje ikke får så lett astma om de utsettes for litt basselusker. Jeg mener at barn bør ha foreldre som ikke lever KUN gjennom barna sine (iallefall får vi late som om vi ikke gjør det) For barn trenger ettervert uavhengigheten sin, og da er det ikke lett når mamma sitter der og griner fordi barnet er det eneste i livet hennes.......Barn skal lære seg og bli egne individer, de må lære seg og stole på seg selv, og selv om vi skal passe på dem så må vi la dem få utforske ting på egenhånd uten at vi dilter i ræva på dem hele tiden.....

Alle disse tingene er "galt" i manges øyne, men ikke i mine, jeg synes jeg er en god mor som sikkert kan bli bedre og jeg elsker barn(a) mine over alt!

Skrevet

Alle mødre har instinkter for sitt/sine barn. Og siden alle mennesker er forskjellige (dermed også alle barn), så blir det forskjellige typer oppdragelse, og godt er det..

Min datter overnatter hos morfar (hun er 3 mnd), hun liker seg der, og er alltid like blid når hun kommer tilbake til meg. Sånn er MIN datter. Andre har kanskje barn som ikke liker å være borte. Noen har barn som vil ha pupp, andre ikke osv osv.... man kan fortsette å nevne ting i timevis.

Det som er viktig å vite er at så lenge du ikke bevisst "mishandler" barnet/barna ditt/dine, så er DU den perfekte mor for DITT barn.

Gjest Renate&Nydelige Christina
Skrevet

Min datter ble passet på av min mamma første gang da hun var 6 dager ! jeg og pappaen ville ut å kose oss på resturant.

Når hun var 4uker så sov hun første natten vekk fra oss. det gikk som en drøm, mitt barn har sovet natten rundt siden hun var 2 uker og fått flaske siden hun var 4uker så jeg synes bare det var herligt med en natt alene med sambo jeg!!:-)

Men barn er forsjellige, samt vi voksne.

Skrevet

Jeg er monstermor, ikke fordi jeg lar mine lyster gå foran barnets behov, men fordi jeg velger å bruke hodet og foreta valg utfra råd, ting jeg har lest og skjønnsmessige vurderinger av hva vi mener er best for knøttet...og da kan det innimellom gå på tvers av hva andre mener er riktig. Det er sikkert tøft(les vanskelig) å være dårlig mor, heldigvis slipper jeg å kjenne det på kroppen selv :-D

Skrevet

Cat78 ¤oktoberjente¤ forklarer det hele ganske godt!!! Jeg stemmer for at vi kan være p e r f e k t e mødre i stedet for mostermammaer fordi vi er perfekte for v å r e e g n e barn. Er sikker på at ingen andre kan gjøre jobben som lille-frøknas mamma like perfekt som meg! På samme måte er Tillab perfekt for Embla, mammaen til en stor og en liten perfekt for sine barn, Cat78 ¤oktoberjente¤ perfekt for frøkna si...

Er litt enig med anonym HI her altså, likevel... i hvert fall det jeg leste av den nevnte tråden i går.... Fikk litt inntrykk av at det var sånn bhg opplegg "jeg er dårligere mamma enn deg" "neeeeeei, for JEG er en mye dårligere mamma!" "Men jeg er dårligst!!"... Det ble litt i overkant mye for meg, selv om jeg er enig i og gjør mange av de tingene som ble nevnt, fordi det føles rett - f o r m e g!

Mammahjertet mitt forteller meg hele tiden hva som er rett og galt, jeg er stolt av at morsinstinket mitt fungerer så bra som det gjør... det tok litt tid før det slo til (kolikk-faen tok fra meg de første tre mnd), men nå er det i drift - for fullt!!

Skrevet

Amen!

Skrevet

du anonyme hovedinnlegger.. må spørre deg..

har du noen gang opplevd at barnet ditt ikke tar pupp? at ammingen datt i do, selv om du hadde masse melk? har du opplevd at barnet ditt faktisk har vondt i seg av mme? at barnet ditt spyr opp alt som kalles melk, å får prikker av den?

da regner jeg med at det ville falt deg like naturlig å begynne med grøt ved 2mnd alderen, slik som med meg.

så får du reise å ryke med dine meninger om hvor dårlig mor jeg er, som driver å trykker grøt i babyen min før 6mnd alderen. for du verden, det er jo myyyye bedre å la han sulte i 4 mnd!!!!

fjotthau!!

Skrevet

Jeg stemmer for å se all den herlige humoren i Monstermammatrådene, for det er så vidunderlig å se at de aldeles ikke finnes perfekte mennesker her i verden, og at det er lov å være individuelt forskjellige uten å være dårligere eller bedre enn hverandre. Jeg har veldig sansen for Tillab sin måte å si det på, og holder veldig med henne. Jeg finnes ikke perfekt på noe vis, og gudene vet at jeg har mange dårlige samvittigheter, men jeg har fire flotte unger, og to av dem er voksne nå og har blitt veldig flotte voksen, så da er det jo blitt bra alikevel da.

Skrevet

Er ikke så ofte på disse sidene for tiden..Men må si at jeg blir overrasket over at alle er så utrolig opptatt av og få bekreftelse fra andre her inne på alt mulig!!

Kan dere ikke gi oss selv litt "kreditt",og tenke at alle gjør vell sitt beste i forhold til barnet sitt??alle er forskjellige og alle har vi forskjellige barn.

Hallo,alle vet vell at røyking og alkohol ikke bra,skrikerkurer eller samsoving,amming,grøt meg her og der,bæresjal,kolikk,osv osv...

Helt naturlig og ville ha litt gode råd i ny og ne men her inne tar det jo helt av!!Herregud,jeg bryr meg virkelig ikke om andre mener jeg ikke burde la babyen min sitte i vippestol i 15 min men s jeg lager middag til treåringen min som kansje spiser en youghurt for mye og fremdeles(skrekk og gru)kommer inn i sengen vår om natten..etc etc..!

Er vell ingen konkuranse dette her,vil heller bruke energien (det lille jeg har,hehe)på og fokusere andre ting enn og belære andre her inne!!

Skrevet

egentlig trenger det ikke å hete monstermamma, men normalmamma:) Herlighet, om man skulle vært heeeelt perfekt, da ville man vært nærmere betydningen monstermamma....kontrollerende, overengstelig, alvorlig, redd bla bla.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...