Gå til innhold

Noen her som har leiden? Lurer på et par ting?

Aprilskatten min.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har leiden hvordan er svangerskapet? Tenker på oppfølging osv. Hvordan ble det oppdaget at dere hadde det? Jeg har nettopp fått diagnosen Faktor 5 leiden mutasjon etter at mitt siste svangerskap endte i akutt moskakeløsning rett før termin. Prøver å bli gravid, men det går tregt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter opp mitt eget innlegg og håper noen kan svare meg. Skal forresten stå morkakeløsning...

Skrevet

Hos meg ble det oppdaget etter utredning for habituell abort, har hatt 5 mislykkede graviditeter etter mine to perfekte svangerskap. Dersom jeg nå skulle ønske å prøve igjen må jeg ta Albyl-E (tabelletter) og Klexane( sprøyter) hver dag, fra positiv test og til og med tre måneder etter. I tillegg vil jeg få oppfølging av lege på sykehuset, med ultralyd.

Skrevet

Ok. Takk for svar. Virker som om det bare blir oppdaget når det har skjedd noe. Den legen jeg hadde på sykehuset mente at legen min burde å sett det, var visstnok mange tegn... Veldig bittert. Har fått vite at jeg må ta fragmin sprøyter hvis jeg blir gravid, vil også få god oppfølging på sykehus. Greit å vite men kjenner ingen som har gått gjennom dette, greit å høre andres erfaringer.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei jeg er nå gravid med nr 3. Har mistet i sa 6-7 ganger de siste 6 årene. Det ble påvist at jeg har apc-resistanse ( leiden mutasjonen) og protein s mangel. Min søster har også akkurat hatt blodpropp i begge lungene! jeg ble satt på fragmin sprøyter fra possitiv test og skal bruke de til ca 2 uker etter fødsel.

• 2 uker senere...
Skrevet

Gratulerer med graviditeten. Jeg har nettopp funnet ut at jeg faktisk er gravid. Skal på første kontroll neste uke, derifra går det vel slag i slag. Skal gå på klexane, hørt om det?

Skrevet

Jeg har Leiden og protein s mangel, har mistet 4 ganger før det ble oppdaget. Nå har jeg brukt klexane siden positiv test, uke 4. i tillegg bruker jeg Albyl-E. Har fått god oppfølging fra sykehuset med innvendig ul hver 14 dag. Nå krysser jeg fingrene- og beina- og er sykemeldt fremover. (Klexane er sprøyter som settes i magen hver dag)

Skrevet

Hei. Har begynt med klexane i dag! Syns det svidde litt! Men alt for den lille i magen! Lykke til Konny77, krysser fingene for deg!!

Skrevet

Takk, lykke til du også! Det svir litt av og til, men det kan være fordi det sprøytes for fort inn. Og forbered deg på å bli litt blå, for det har jeg blitt;) Men enig med deg: alt for den lille!!

Skrevet

Hei jeg tar fragmin sprøyter daglig og passer på og ha ca 45 graders vinkel når jeg setter sprøytene. Sprøyt rolig inn og tell sakte til 10 før du tar ut sprøyten. -Om det svir kan det hende at du sprøyter for fort inn :-) Jeg har nå brukt sprøyter i ca 3 uker og har enda ikke fått noen blåmerker. Lykke til :-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg fikk påvist Leiden-mutasjon (mild grad) etter at min søster fikk blodpropp i svangerskapet, og hele søskenflokken ble testet. Gikk på sprøyter fra uke 12 til ca 3 uker (eller var det tre måneder...?) etter fødselen. Følte oppfølgingen var bra, fikk UL i uke 11 for å se at alt sto bra til før jeg begynte på sprøytene, og de var veldig obs på det under fødselen. Kjipt mot slutten, og spesielt etter fødsel. Ikke spesielt motivert til å sette sprøytene da : ) Men veldig kjekt når man kan sette siste sprøyten! Skal vel snart begynne på de igjen da jeg er i uke 5 : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...