Gå til innhold

Hvordan sorterer dere klesvasken?


Anbefalte innlegg

Skrevet

det er viktig for vaskemaskina at man vasker på 90 grader innimellom. om ikke med klær så ihvertfall uten...

 

Hvis noen av dere har merket at det innimellom kommer en rar lukt på klærne er det pga bakterier som ikke blir borte. Bakteriene dør kun over 60 grader.

 

Det er også viktig å huske på at de som merker klærne alltid merker med ca 10-20% lavere temperatur enn hva det egentlig tåler.

Stort sett alt av bommull kan vaskes på 60 grader...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

enig med Marthe...

 

4 kurver.

Lyst og mørkt

60 og 40...

 

Har jeg mye sengetøy eller undertøy håndkler så går det på 90...

Skrevet

Sorterer i fire kurver:

-Hvit

-Svart

-Rosa og rødt

-Turkis og grønn

Alt går på 60 grader.

Skrevet

mørkt og rødt 40

mørkt og blått 40 (av og til mørkt+ rødt+ blått sammen, avhengig om det er bare ting som er vasket flere ganger før og ikke blør farge)

 

Sengetøy på 60.

 

Undertøy og sokker går på 40, da vi bruker bare dette en dag om gangen og strengt tatt ikke er skittent.

 

Nevner at vi har samsung med sølvioner som dreper bakteriene på vår maskin da.

 

Visste ikke om det med 90 av og til, så det skal jeg gjøre fra nå! :) takker for det rådet!

Skrevet

jøss...jeg vasker alt på 40 grader jeg:P

 

Har lært at vaskemiddel i dag er såpass sterkt at man ikke trenger å vaske det så hardt..

 

Hvorfor vasker folk sengetøy på 90 grader? er da ikke så møkkete der?

 

Jeg bruker en truse 1 dag, er begrensa hvor mye "dritt" det er altså vasker jeg også det på 40 grader...samme med sokker....

 

må si at jeg ikke er mester i å vaske, så om noen kan fortelle meg hvor jeg kan lese om hva som anbefales blir jeg glad:)

 

MÅ jeg vaske ting på 60 grader?

Skrevet

Rosa/røde/gule/orange klær - 40 grader

Hvite/lyseblåe klær - 40 grader

Mørke klær (grønn/turkis/brun/svart/blå) - 40 evt 60 grader

Hånduker (har bare hvite) - 60 grader.

Sengetøy - 40 evt 60 grader

 

Ull og silke vaskes hver for seg.

 

Sikkert ikke verdensmester i vasking av klær jeg heller. Men skal jeg sortere alle klærne, så tror jeg jeg må slutte i jobben for å vaske klær.

Skrevet

sengetøy, håndlær, sokker og undikker på 60 grader (uansett farge- kjøyr på!!)

 

resten på 40. deler i lyst og mørkt hvis jeg har mye klær...

Skrevet

Jeg vasker nok lettvindt ser jeg..

Skiller bare mellom lyst og mørkt og 40, 60 og 90 grader jeg. :)

Skrevet

Lyse klær

Mørke klær

 

Hvorvidt 60 eller 40 grader avhengig av hvor skitne de er. Erfaringsmessig så er klærne lite skitne, men ho på 9 klarer jo å grise yttertøy noe ut så da blir det 60 grader.

 

Bruker å variere mellom 40 og 60 grader(dvs mannen min og jeg deler på klesvask/bretting/legging i skap, men nå pr tiden gjør han dt)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...