Anonym bruker Skrevet 9. august 2007 #1 Skrevet 9. august 2007 Er det noen som har små babyer her inne. Har selv en lita tulla: 58cm og 4160g. Hun er 3 1/2 mnd. Er så fortvilet fordi hun er så liten. Er det noen som har noen forslag til hva man kan gjøre for å få bedre vektoppgang? Fullammer, men har fått beskjed fra HS at jeg må begynne med MME. Tilbyr henne dette etter hvert måltid, men hun drikker toppen 30 ml. av den. Ammer fremdeles om natte. Tulla veide 2900g ved fødsel. Virker kvikk og rask ellers, men i følge kurvene på HS er hun undervektig,og bør absolutt legge på seg. Er det noen som har gode råd eller erfaring med dette?
Loise 2barnsmor ღ Skrevet 9. august 2007 #3 Skrevet 9. august 2007 Så lenge babyen spiser når hun blir tilbydd mat (og det gis mat med feks 3-4 timers mellomrom, ikke voldsomt lenger intervaller) så er det ikke så mye å gjøre annet enn å amme i vei og å tilby MME.. Når hun er 4mnd og eldre ville jeg begynt med grøt som supplement.. :0) Lykke til videre
#elsker jenta mi# Skrevet 9. august 2007 #4 Skrevet 9. august 2007 hei hei ja jeg har ei lita datter, hun er 6 månder å er 53,5cm lang og veier 5370g. hun også ligger langt under kurven. med oss var det mye frem og tilbake, hun var jo fornøyd hele tiden smilte og lo hele tiden, så sa HS at jeg måtte behynne med tillegg etter jeg har ammet, å begynte med 50mm på flaske å det tok hun med en gang, hun la på seg litt av det... åssen var du og faren til tulla di når dere var små?? jeg var lik og faren var mindre en meg... datra mi var født 3290g og48cm lang..
Gjest Skrevet 9. august 2007 #5 Skrevet 9. august 2007 Hvis hun ikke vil ha noe særlig tillegg er hun vel mett i magen etter å ha diet ferdig vil jeg gjette på, så hva med å prøve å amme oftere? Har du prøvd å bare la det gå 1 1/2 time eller noe sånt mellom hvert måltid?
Anonym bruker Skrevet 9. august 2007 #6 Skrevet 9. august 2007 Jeg ammer hver 3 time om dagen (ca), og mye oftere om kvelden. Ammer om natten også, vekker henne hvis hun sover for lenge. Hverken jeg eller pappan var små som babyer (men vi var ikke store heller). Storesøstra til tulla var derimot ikke så stor, men hun veide litt over 5 kg ved samme alder. Det de var opptatt av på HS var at vekten var altfor lav ifht. høyden hennes. Ser at det er noen som har forsøkt MME uten at barnet har gått så mye opp i vekt. Det jeg er redd fo ifht MME, er at melkeproduksjonen vil avta, gir derfor ikke MME til det siste måltidet, slik at hun våkner om natten. Vi ser at tulla vår er veldig tynn ifht. andre babyer og det bekymrer oss. Skal til legen en tur for sikkerhetsskyld, men tulla er som sakt blid og fornøyd. Er det andre som har noen forslag/erfaring med å "fete" opp små babyer?
Anonym bruker Skrevet 10. august 2007 #7 Skrevet 10. august 2007 Jeg har det akkurat på samme måte. Lillemann er 4 1/2 mnd og er 62 cm og veier 5510. Ikke store krabaten, kan kjenne ribbeina hans, litt ekkelt. Så vi kom fram til at jeg skulle begynne med litt gröt for å se om det hjalp på. For melk har jeg mer enn nok av, men han er ikke så glad i å spise mat. Da ammer jeg först, for så å gi en liten skål med gröt etterpå, så sånn sett går det ikke ut over melkeprodusjonen. I tillegg så gir jeg gröt som skal blandes med mm. Du kan jo höre med helsesöster om det er noe dere også kanskje skulle ha begynt med snart?
Anonym bruker Skrevet 10. august 2007 #8 Skrevet 10. august 2007 Sier helsesøster hun er for liten? Ifølge percentilskjemaet ligger hun rett under den midterste kurven på vekt og litt over øverste på høyde. Kombinasjonen høyde/vekt gir nok resultatet undervekt, men jeg tror ikke de vokser så mye på lengden hvis de får for lite næring. Hun er nok bare av den slanke typen. Storebror var forresten også lang og slank, mye styr på helsestasjonen det første halvåret før HS konkluderte med at det var genene. Nå er han snart 3 år og fortsatt en slank kar.
RompeRock Skrevet 10. august 2007 #9 Skrevet 10. august 2007 Jenta vår er lita. Hun var 64 cm og 5820 g da hun akkurat hadde passert 5 mnd. Hun var 3440 da hun ble født ei uke over termin, men pga. spisevansker og dårlig sugerefleks raste hun ned til 3000 g i løpet av 3 dager. Hun tok ikke igjen fødselsvekta si før etter 3 uker, og hadde da sonde for å få i henne mat. Så jeg vet hva det vil si å være fortvila pga. dårlig vektoppgang Men: Så lenge babyen din faktisk går opp (om enn sakte), og så lenge hun virker fornøyd, så er nok alt bare bra Og vi begynte med mme da hun var 2 mnd. Da hun var 4 mnd tok melka mi slutt, så fra da av ble da kun mme. Fra hun var 5 mnd har hun fått smaksprøver på grøt. Og nå er hun straks 6 mnd og spiser et lite grøtmåltid og bittelitt grønnsaksmos til middag. Synes godt du kan gi henne mme. Og smaksprøver på grøt fra hun har passert 4 mnd. Vi fikk dette rådet både fra to leger og to helsesøstre (har nettopp flytta, så derfor 2 av hver ;o)). Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 10. august 2007 #10 Skrevet 10. august 2007 Når en baby på 3 1/2 mnd. er 58cm og veier 4160g, ligger hun under den nederste kurven på percentilskjema både på vekt og høyde ifht. vekt. Høyden ligger mellom 2,5 0g 10 percentilen. Ser det er en her som mener babyen ligger over kurvene for høyde og innenfor kurven på vekt. Hun trodde nok babyen var 3 1/2 uke og ikke 3 1/2 mnd., som denne babyen er. Jeg hadde startet med MME etter amming som du skriver. I tillegg hadde jeg tatt opp med HS ang. å introdusere grøt snart. LYKKE TIL!
Januarnurk-2010 Skrevet 10. august 2007 #11 Skrevet 10. august 2007 KJære HI! Jeg vet så inderlig vel hvordan det oppleves å ha en liten baby som vokser sakte, men sikkert...Vi har ei jente på nå 4,5 måned og kom til et vendepunkt på 3 måneders kontrollen som var til det beste for oss, og spesielt jenta vår. Nurket vårt var 49cm og veide 3100 v fødsel, gikk så ned til 2800 før vi dro hjem. Helt fra starten av har hun virket kvikk og rask, så ikke noe å si på det. Men vår frustrasjon har hele tiden vært vekten. Jeg ammet i 3 måneder og vi prøvde innimellom å gi mme til tulla med varierende hell. Dette fordi vi antok at hun fikk i seg for lite. Problemet vårt var at hun var svært selektiv på flasken, og tilslutt skjønte vi og at hun må ha vært fovirret over dette vekslende pupp og flaske tilbudet. På 3 mndr kontrollen trodde jeg virkelig hun hadde lagt på seg mer enn det vekten viste da jeg følte ammingen hadde gått veldig bra de siste ukene. Men da vekten viste 4710 og hun var 60cm, og jeg fikk beskjed av hs at hodet ikke hadde vokst slik det skulle ifht kurven sin, da var jeg ikke i tvil lenger. Så det vi bestemte oss for (hs, min kjære og jeg) var å gå over til å bare gi flaske slik at jenta vår skulle få en forutsigbarhet i hva måltidet innebar. Jeg har frem til nå pumpet det jeg har klart, samt gitt flasker med mme. Og for å si det slik så har vi fått en "ny" hverdag" med vår skjønne tulla. Hun har lagt på seg 1 kg på en måned, og det vises godt! Det vi fant ut da vi gikk over til flaske var at hun antakeligvis har spist ganske små måltider om gangen da jeg ammet henne, og at hun veldig ofte ikke har spist lenge nok til at hun har fått i seg den fete melken. Så til å begynne med spiste hun veldig små måltider på flaske, men vi så raskt at hun klarte å ta til seg mer om gangen-til vår store lettelse og glede! Så fra å ikke vite hvor mye hun spiste iløpet av et døgn, har vi nå full kontroll med hva hun har tatt til seg. Skjønner godt at du er bekymret over evt redusert melkeproduksjon, og over tid vil nok det skje. Men du vil mest sannsynlig få en mettere baby som legger mer på seg og du slipper å bekymre deg. Vi har i tillegg også ei veldig aktiv jente- beina har siden fødselen "løpt" flere maraton, og hun har siden hun var 3 måneder rullet fra mage til rygg ( på den ene siden) og er for tiden i et srålende humør. Dette ble et langt innlegg, men jeg følte meg veldig truffet av situasjonen du/ dere er i. Vi tok hvertfall et valg som for oss var veldig naturlig og som har gitt oss stor glede- og enormt mye mindre frustrasjon. Og jenta vår har det utmerket og ser mye bedre ut:-) Håper du finner ut av det, ønsker deg lykke til videre.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2007 #12 Skrevet 10. august 2007 Tusen takk for mange gode råd. Føler nesten det er godt å høre at vi er flere i samme situasjon. Jeg synes nemlig "alle" babyene rundt meg har både bollekinn og valker, mens tulla vår ikke har noe av delene, men er selvfølgelig verdens søteste likevel!! Til aprilnurk-o7: mulig at tulla vår også blir forvirra av både pupp og flaske? Vi opplever flere ganger av hun bare smatter ytterst på brystvorta, og ikke vil drikke skikkelig. Det samme gjelder ved flaske. Suger noen ordentlige tak og er ferdig. Vi har trodd at dette har kommet av at hun ikke er sulten, fordi jeg har tilbudt henne mat uten at hun har vist tegn på å være sulten. Men når det er flere timer siden forrige måltid må hun jo ha mat..... Tulla vår har hele tiden virket fornøyd. Tror jeg skal fortsette med flaske etter pupp frem til vi har vært på HS neste uke, så får vi se hvordan det har gått. Hvis ikke får jeg begynne som deg aprilnurk-07, og pumpe meg. Som du sier da vet man ihvertfall hvor mye de får i seg! Somsagt:takk for gode råd. Godt å se at vi er fler i samme båt!
Serenity Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Skrevet 10. august 2007 #13 Skrevet 10. august 2007 Da Nicolai ble født, veide han bare 1930 g og 45 cm lang (født 2 uker før termin). Han var forferdelig småspist den første tiden (fikk mme fra ca 2 uker) så da han var 10 uker gammel gikk vi over til å gi grøt som siste måltid på kvelden, og da raste vekten opp nesten 2 kg på ca 6 uker!!! Litt etter litt fikk han mer grøt, og etterhvert fruktpurè og middager, og nå veier han nesten 9 kg (10 mnd da han ble veid). Han er fremdeles veldig tynn, men det var pappan hans også (undervektig i forhold til høyden sin, selv om han spiste mye), og morkaken og blodstrømmen i navlestrengen var dårlig under graviditeten. Det aller aller viktigste er jo at barnet ditt spiser til det er mett, og at h*n eller virker blid og fornøyd..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå