Gå til innhold

Sushi.. bør jeg holde meg unna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde først sushi var fy-fy under svangerskapet pga advarsler mot rått kjøtt. Så leste jeg i bladet Gravid at det er helt OK å spise det, men styr unna bitene med tunfisk.

Jeg har så utrolig lyst til å spise en SVÆR porsjon sushi på Nippon Art SNAREST, men vet ikke om det er lurest å droppe det uansett?

Har noen av dere spist sushi etter at dere ble gravid? :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt det samme: Sushi er ok så lenge du holder deg unna tunfisken (som kan inneholde tungmetaller). Så jeg skal hjem til Oslo for å ha visning på leiligheten min som skal leies ut og da skal jeg innom på den lokale sushibaren og spise en STOR porsjon sushi. Gleder meg sinnsykt!!!!!!

Skrevet

jeg har fått høre at lakse sushi i Oslo ikke fryses før bruk, siden de får den så fersk. Kan jo være noe å spørre om før man spiser den. Men selv synes jeg det høres veldig rart ut - det er vel ikke lov???

Spør - så får vi bekreftet / avkreftet det :-)

(lurer på om det var Alex sushi????????????????????? Uten at jeg skal "henge ut" noen her)

Skrevet

Sushi , spekemat , gravlaks , osv .. alt kan spises så lenge det er ferskt! Laksen på Sushien trenger da ikke fryses , den må bare være fersk , å ikke ha ligget i kjøleskapet i 4 dager i åpnet embalasje , før man spiser den.

Så spis i vei , men hør etter at det er ferskt , og riktig tilberedt!

Skrevet

Hmm.. Kanskje jeg også tør etter hvert da?! Har også SÅ lyst på Sushi.. Selv om jeg er kvalm (uke 13 nå) så har jeg lyst på Sushi. Det er så friskt og godt..

Hittill har jeg spist de bitene med kokt scampi og de med frittert scampi og Avocado (Maki), det erogså godt, men jeg har siklet etterbitene til søstra mi, med LAKS! De er best!! ;-)

Skrevet

Spekemat og gravlaks er vel strengt tatt ikke fersk mat, men kjøtt som har ligget en stund. Tar vel f.eks noen måneder før en spekeskinke er ferdig speket.

Kan spises trygt hvis man fryser det rett før spising :))

Nb, jeg har vært borti dårlig sushi, så spiser ikke det når jeg er gravid.. Hadde nok spist det hvis det hadde vært noen skikkelige bra sushi-steder her i stavanger, men det er det ikke (så vidt jeg har funnet)...

Skrevet

Selv om laks kan spises når den er fersk, er det vikitg å huske på at det er kommet frem gjennom forskning at laksen kan inneholde giftstoffene (pcp, er det ikke det de heter?) og kvikksølv. Dette er ikke avfallstoffer kroppen kvitter seg med, og videreføres derfor til den lille..

kan jo være greit å tenke litt på.

Skrevet

Sushi, ferskt ingefær og soyasaus er noe av det beste jeg vet, men dette spiser jeg ikke nå når jeg er gravid. Alt som er mistankt er strengt forbudt, litt pysete hva:)

Skrevet

Jag har ätit sushi en gång i veckan under hela graviditeten. Man bör dock undvika okända sushiställen där man inte ätit förut, men annars går det bra!! Smaklig måltid :-)

Skrevet

I Norge skal vel all sushifisk være fryst før tilberedning. Og da er det ikke fare for listeria.

Syns det høres litt rart ut at laks i oslo ikke blir fryst, brytes ikke da de reglene disse sushistedene har fått? Ville uansett ikke stolt på sushistedene at laksen er sååå fersk at de ikke trenger å fryse. Hvilken garanti har du for det, liksom.

Men uansett: sushi i Norge skal være helt trygt så løp og spis :o)

Kos deg!

Skrevet

Jeg anbefaler nettsiden matportalen.no

Det er en side med informasjon om mat fra offentlige myndigheter.

Under kostholdsråd, råd til spesielle grupper, gravide står det hva man bør holde seg unna. Der står det blandt annet at gravide kan spise sushi, men skal du lage sushi hjemme må fisken fyses ned på -20 i minst 24 timer først.

Skrevet

Fersk , som i tatt ut av embalasjen!!

Å da er det Laksen jeg mener.

Spekemat som er hjemmetørka osv SKAL man holde seg unna , men spekelaks som er kommet ut av pakke , kjøpt i butikken, kan man spise. Beklager om jeg ordla meg litt feil , men nå skjønner dere vel hva jeg mener.

Uansett , dette her er en debatt som er umulig å finne noe fasit svar på , i o m at det blir gitt forskjellige opplysninger hele tiden. Men sjekk ut Mat portalen , og snakk med jordmor. Ikke hør på hva naboen sier!

:-)

Skrevet

Hmm, det var vel en av de ytterst få tingene min lege nevnte var greit å styre unna..... Utenom salat i utlandet og blodige biffer. Eg ville latt være! Særlig når det er så mye rart i restaurantbransjen og en ikke kan stole på at ting går skikkelig for seg når det gjelder hygiene.....

Skrevet

Som jeg sier , man får så mange forskjellige beskjeder , at man må nesten vurdere selv. Å snakke med lege/jordmor :)

Skrevet

Hei!

Dette diskuteres flere steder, og jeg er en skikkelig sushi-jente:o)

Men da jeg var på første kontroll hos legen min, var det noe av det jeg spurte om, bare fordi jeg er veldig glad i sushi...

Legen kunne fortelle at det forekom konsekvenser på fostre der mor har spist sushi,men at det er fremdeles usikkert på hva som gjorde fosteret dårlig og at det ikke er nok forskning på det enda..det er også usikkert hvorfor mødre i norden blir smittet at bakteriene og ikke mødre i f.eks. asia.

Siden det fremdeles diskuteres sa legen til meg at hvis jeg klarte å holde meg unna så burde jeg ikke spise det.

Bare holde meg til "behandlet" mat, dvs. kokt,stekt,frosset...

Det var visst noe påvisninger på fisk ved kysten vår som inneholde radioaktivitet så man kunne ikke være helt sikker uansett..

Det lureste er sikkert å lage sushiene selv?slik som det står på matportalen.no?

Jeg har ihvertfall bestillt sushi til den tiden jeg skal ligge på sykehuset!!!Det skal han snille samboeren min ordne:o)

Skrevet

en bør holde seg unna laks som ikke er fryst, fordi det visstnok skal være en slags "mark" i den som absolutt ikke er bra å få i seg. dette har jeg hørt fra en som har utdannelse innen fiskefaget. kan ikke bevise noe selv, men jeg ville holdt meg unna det. MEN, når det er sagt, så skal visst all fisk uansett fryses før den kan selges, nettopp pga sånne parasitter/marker.. tror ikke det er noe problem å spise sushi:P hvis ikke fins det jo sushi man kan kjøpe i butikken, bl.a. i sverige, som er fryst ned, men den er jo selvfølgelig ikke like god som fersk!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...