Gå til innhold

er lisjepia mi normal??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 19 måneder.

Hun går ikke enda.

Hun er veldig søt og sjønn, men hun er lissom ikke noe kosete.

Hun kan godt si "gooo klem", men gir ikke klem.

Dersom vi ber om en klem, så nææh, sier hun og slår etter oss, eller klorer.....

Og vil aldrig kose.

Dersom bestemor har henne en heil dag, når jeg feks er på jobb. Jo hun er glad når jeg kommer, men hun kommer ikke mot meg og vil ha klem, legger aldrig armene rundt meg............

Hun kan komme med kosedyret og sitte i fanget, men ikke klem,

Men ikke ofte det heller.

Føler ofte hun er fryktelig sutrete.....

-føler jeg har fått en pottsur unge.

Synes andres unger er blid og trivelige......

Hvorfor vil ikke min datter klemme og kose, når jeg og faren er veldig fysisk og kosete og koser mye med henne hver dag.............

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier du og mannen koser mye med henne hver dag....kan det bli for mye av det gode kanskje? Ikke nødvendig for henne å gi dere en klem når dere gir henne klemmer om du skjønner :)

Ellers høres jenta di normal ut synes jeg. Nabojenta her gikk ikke før hun var 20 mnd.

Det at hun ikke kommer mot deg etter en hel dag uten deg er nok også ganske normalt. Hun skal "straffe" deg for at hun ikke har vært hos deg på dagen...eller vil heller vise deg hva hun har styrt med i løpet av dagen.

19 mnd er også en sutretid synes jeg. Mi jente er skikkelig mammadalt og hyler hvis hun ikke får oppmerksomheten min hele tiden. Nå er min jente utrolig kosete da..hehe. Når jeg har fått en kos så spør hun om jeg vil ha mer. Ikke vanskelig å si ja da.

Nei, tror ikke jenta di er unormal akkurat :)

Skrevet

Hei!

Ingen av oss her inne er eksperter (eller i allefall ikke jeg..) så hvis dette er noe du virkelig tenker mye på og bekymrer deg over, så ville jeg kanskje snakket med helsesøster eller fastlege. Så får du fred i hjertet! :)

Lykke til!

Skrevet

Har vel mer lyst til å høre erfaringene til med-mødre, som har førstehånds erfaring in real life med unger på samme alder, og ikke nødvendingvis en lege eller hs som sitter og leser ut fra bøker hva som er normalen"!!

Hi

Skrevet

Dette kan jo være mye, jeg har en autist datter som var sånn. Men kjenner også andre barn som har vært sånn å det ikke feiler noe. Helsesøstre sitter ikke bare å leser i bøker, dem kan ihvertfall gi mere konkrete svar eller om dette skulle være bekymringsverdig eller ikke sende deg dit eller henvisninger til di rette personene.

Det er litt farlig å si alt er normalt også fordi andre har opplevd dette, noe jeg fikk høre i lang tid. Noe som gjorde att vi fikk hjelp seint.

Skrevet

Autist......å herregud..........................

Men hun prater som en foss, er usedvanlig opbragt og våken, og har ordforåd og uttale som ligger langt over hennes alder..........da er hun vel ikke autistisk vel??

Er ikke de tause og stille i sin egen verden da?

Skrevet

Kjære HI!

Jeg ville også tatt henne med til en helsesøster/fastlege for å få avkreftet disse gjetningene som kommer her! Det er sikkert ikke noe alvorlig, men det er jo bra å få en profesjonell vurdering. Dersom de skulle finne noen abnormaliteter, så får du iallefall grepet inn på et tidlig tidspunkt!

Men som sagt, sikkert ikke noe "farlig". Unger er forskjellige, og forandrer seg hele tiden!

Skrevet

vanskelig å si :) jeg har bare ett barn og han er veldig kosete av seg. 17 mnd. han kommer løpende når jeg henter i bhg o.l. Spør jeg om å få en kos får jeg det. Som nevnt over her ville jeg hørt med helsesøster hvis du er veldig bekymret! De er så forskjellige disse barna må man huske på :)

Skrevet

Er virkelig alle "normale" 20 måntinger motsatt av min datter?

Å gud.

Men hvis hun skulle være så unormal at hun var sutist eller noe, skulle det ikke vert fanget opp før nå?

Skrevet

Vet du. Alle råd/meninger som kommer her er selfølgelig velmente. Men ta nå ikke alt helt "alvorlig". Om du skjønner. Vi har ikke møtt barnet ditt. Og kan derfor vanskelig si det ene eller det andre. Bare dele erfaringer:) Hun trenger absolutt ikke være autist. (Men bare så det er sagt, så er det mange grener av autisme. Noen er hardt "angrepet", andre litt mildere). MEN, jeg skulle ikke får deg til å tenke mer på akkurat det:) Jeg ville bare si som de andre her. At om du virkelig lurer på dette, så søk hjelp! Og få det ut av systemet! :) Du spør om de ikke burde ha oppdaget det til nå? Det tror jeg faktisk ikke. Har en kusine som har en sønn med asperger syndrom. Og det ble vel oppdaget rundt 3-4 års alderen...tror jeg... Jeg håper virkelig at du får snakket med noen om dette. Og de kan roe deg:) Og at alt ordner seg! Sikker på at det gjør det! Mulig dette ble rotete og merkelig men... Ønsker deg en god helg!

Skrevet

Mange unger er veldig frustrerte og sure før de kan gå! men det løser seg ofte da de får mestret det.

Skrevet

Det er utrolig vanskelig å svare på ut fra det du skriver. For- jeg kjenner flere barn som ikke vil klemme- uten at det er unormalt. De liker det bare ikke.

smiler hun? viser hun glede over å se deg på andre måter? hvordan er hun i forhold til andre som hun kjenner?

Det jeg stusser litt på er at jenta di ikke går enda. Jeg håper at jeg ikke gjør deg enda mer bekymret, men dersom barn ikke går før de er 18 mnd, bør det tas opp med lege/helsesøster.

Lykke til:)

Skrevet

Det med den 18-mnd'ers grensa... Det er om barnet ikke viser interesse for å lære å gå innen de er 18 mnd'er at det er grunn til bekymring, om de reiser seg, prøver å gå mens de holder i hånda/i en vogn/går rundt bord e.l. så er det ingen grun til bekymring.

Ang. autisme: Det er umulig for noen av oss her inne å si noe om tulla de har det eller ei. Autisme kommer i utrolig mange varianter - ikke bare i den varianten med veldig innelsutta personer med dårlig/ikke noe språk. Jeg jobber med autister selv og vet derfor litt om det...

For meg virker jenta di helt normal! Tulla mi er glad i å kose og sånt, men klemmer ikke så mye på oss. Det er mest at hun sitter inntil oss og koser med hud/suger på totten e.l. Det hender at hun klemmer ordentlig til rundt oss også innimellom - herlig følelse!!! Sutring er det mye opp og ned med i perioder, og hun sutrer gjerne ekstra mye rett før hun mestrer noe nytt. Tror kanskje hun skjønner hvordan hun skal få det til og er frustrert over å ikke klare det sånn hun vil... I tillegg så kan det bli en del styr med sutring, klenging og avvisning fra de små i forbindelse med at vi periodevis er borte fra de (noen timer hver dag på jobb f.eks.).

Så lenge du bekymrer deg for utviklinga til datteren din, kontakt hs og hør hva de tenker. Kanskje de og har lurt litt? Eller kanskje de synes hun er helt flott variant av normalen ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...