Bolla&mikrogutten:) Skrevet 9. august 2007 #1 Skrevet 9. august 2007 ..med svangerskapsforgiftning. Er i uke 32 nå, så ikke verdens beste dag dette:( Trenger derfor å syte litt på bim, kanskje noen flere som har opplevd dette? Må ligge på sykehuset til lille nurket kommer, noe som kan skje om et par dager eller omtrent maks tre uker. Som dere skjønner så er ikke dette noe optimalt.. Noen som har født barn så tidlig som i uke 32-33, og hvordan har det i såfall gått? Prøver å ikke stresse, men tankene om komplikasjoner ved så tidlig fødsel skremmer meg litt.. sukk og akk..
Gjest Skrevet 9. august 2007 #2 Skrevet 9. august 2007 uff, kjipt det der =( men fødsel i uke 32 går som regel strålende. leste at når man er over uke 30-31 så er det ingenting som tilsier at babyen ikke skal klare seg så lenge den ikke er syk på andre måter. blir kanskje litt ekstra slit med melken og pustingen, men det går seg nok til=) lykke til og knip igjen en stund til så du slipper alt stresset =)
linda87<3 Nathalie 5/9<3 Skrevet 9. august 2007 #3 Skrevet 9. august 2007 Slapp av, babyen din er trygg. Selvsagt er det alltid en viss risiko ved prematurfødseler, men barn født i uke 32++ går det som regel kun strålende med. Er selv på sykehus, vært lagt inn i 8uker, med fare for prematur fødsel, er nå i uke 30+4. Gå inn på www.dinbaby.com , og der går du inn på prematurdebatten. Der får du lest om andres historier og hvordan det går med deres barn, hvordan de opplevde den første tiden osv. Er også prematur-forum på babyverden hvor du kan lese om andres premature barn og hvordan de har det! (er et under forum som heter "for tidlig født" på mammanett) Lykke til. Dette går så fint.
Bolla&mikrogutten:) Skrevet 9. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 9. august 2007 Takk for betryggende ord jenter:) Man blir liksom litt sjokka når en vanlig rutinekontroll hos legen ender med innleggelse på sykehuset. Kom litt som ei bombe, selv om signalene var ganske tydelige nå i etterkant, når jeg vet hva som feiler meg. Skal gå inn på forumet og se litt der:) Kan jeg spørre hva du er innlagt for, linda87? 8 uker på sykehus må være ganske tøft..
Happy_girl med MiniMonster! Skrevet 9. august 2007 #6 Skrevet 9. august 2007 oioi, nå ble jeg redd..skal på sjekk for det i morgen jeg da jeg har stive fingre,bein + at jeg plutselig hovna opp i ansiktet i dag!
Bolla&mikrogutten:) Skrevet 9. august 2007 Forfatter #7 Skrevet 9. august 2007 Hodepine, kvalme, hjertebank og litt "oppsvulmet" i ansiktet. Egentlig ikke så tydelige, ettersom jeg er veldig laid back ift litt vondter her og der. Men har du noen av disse symptomene, og de vedvarer, ville jeg kontaktet lege fortest mulig! Jeg har hele tiden gjennom svangerskapet vært frisk som en fisk, og hatt et stabilt lavt blodtrykk, derfor tenkte jeg ikke at jeg kunne bli så dårlig (dumme meg). Men skyhøyt blodtrykk og proteiner i urinprøven avslørte det i dag. Har du noen av disse symptomene?
smågodt prinsessa Skrevet 9. august 2007 #8 Skrevet 9. august 2007 jeg har bein som to tømmerstokker.. og kjeeempe stive fingrer.. altså masse vann i kroppen.. jeg har litt vondt i hodet avogtil og tungt å puste.. Skal til jordmor i morgen da heldigvis.. Slutter barnet å sparke hvis man får svangerskapsforgiftning? Eller kan man egentlig gå med det i mange uker uten å merke det? Jeg har ikke vært på kontroll på 4 uker nå..
Happy_girl med MiniMonster! Skrevet 9. august 2007 #9 Skrevet 9. august 2007 jeg har heller ikke vært på sjekk siden 27 juni.. hjertebank har jeg hadd masse av, samt mye hodepine tidligere, men det har gitt seg nå... mi lille sparker godt fra seg, men alle påpeker at ikke er så stor osv i forhold til å være såpass på vei.. (25+ 0).. blei driiit nervøs jeg altså!!!
Bolla&mikrogutten:) Skrevet 9. august 2007 Forfatter #10 Skrevet 9. august 2007 Nurket mitt har sparket hver dag, selv om jeg tror jeg har hatt svangerskapsforgiftning i over en uke. Så det er mulig å ikke merke det. Men godt å få sjekka det imorgen da, husk at vann i kroppen trenger ikke å være ensbetydende med svangerskapsforgiftning. Går sikkert kjempefint dette:)
Anele&Solstråla Skrevet 9. august 2007 #11 Skrevet 9. august 2007 venninna mi fødte i uke 33+4, og gutten hennes er 4 måneder. verdens skjønneste. og frisk og fin:) Han var kjempeliten da han ble født, men la fort på seg..nå er han over gj.snittet. Det går nok så bra så Lykketil
linda87<3 Nathalie 5/9<3 Skrevet 10. august 2007 #12 Skrevet 10. august 2007 Jeg er lagt inn av helt andre grunner, svak livmorhals. Den var nesten helt utslettet i uke 28+4. Finner det betryggende å lese andres historier og erfaringer. Hvis du gjør det er du også litt mer forberedt da babyen din blir tatt ut Spør om å få prate med en barnelege e.l. og spør han om hva slags evt komplikasjoner og problemer du kan forvente deg. Når det er vanlig og reise hjem, hvordan utviklingen til barnet vil bli. Hva du må være obs på med tanke på besøk o.l. Får du en slik samtale vil du nok føle deg litt tryggere og forberedt etterpå. Kan godt skrive ned litt av det jeg har blitt fortalt og lest meg til: Barn født etter uke 30, barnet vil nok trenge c-pap (oksygen-maske) hvor lenge varier fra barn til barn, noen bruker det kun noen timer, andre bruker det noen dager. Barnet vil muligens bli lagt i kuvøse, for å holde temperaturen. Noen bruker de bare varme seng på. Barnet vil nok få morsmelk via sonde (en plastslange ned i halsen), fordi sugeevnen er ofte svært dårlig. Barnet vil også muligens få intravernøst via navelen eller en blodåre tilført det h*n trenger av vitaminer o.l. Barnet vil også bli koblet til en anape-monitor (en maskin som varsler i fra hvis barnet glemmer og puste). Hvis ikke den monitoren måler blodtrykk, vil det bli satt en blodtrykksmåler festet til foten ti babyen e.l. Mye av det jeg nevner her er det mulig at du ikke kommer borti i det heletatt fordi barnet ditt er godt modent. Lungemodningssprøytene kan være nok til å unngå c-pap. Du må nok komme til å pumpe deg hver 3 time, for å holde produksjonen i gang, og slik at babyen kan få din melk via sonden. Kriteriene for å dra hjem er at barnet skal puste selv, spise selv, holde temperaturen selv (og i noen tilfeller har de også som kriterie at barnet skal veie over 2kg, men det er det mulig din baby gjør alt). Et prematurt barn trenger mye ro og hvile, du skal derfor ikke ha så mye besøk den første tiden hjemme. Unngå også store folkemengder den første tiden. Det er viktig og ikke ha besøk av syke mennesker, fordi immun forsvaret til barnet ofte er dårlig. Besøk bør vaske hendene hvis de ønsker å ta på eller holde babyen. Barnet vil nok være litt tregere i utviklingen, du skal derfor alltid korrigere alderen (dvs da det gjelder utvikling regner du fra termin dato, ikke fødsels dato). Innen barnet har fylt to år vi det ha tatt igjen sine gjevn gamle. Som sagt, mye av dette slipper kanskje du. Ønsker deg masse lykke til og håper babyen din får blitt inne noen uker til, men kommer h*n nå går det som regel bare bra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå