Gå til innhold

Dere som jobber i taushetsbelagte yrker...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har dere lov å fortelle om jobben deres og hva her dere ikke lov til? Har dere lov å fortelle om rytiner o.l på arbeidsplassen? Og når det gjelder brukere/pasienter e.l, har dere lov å fortelle historier o.l uten å nevne navn?

Bare lurer for vi har en liten diskusjon her...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kan ikke fortelle noe som omhandler inneliggende pasienter eller pasienter som har vært innlagt. Kan heller ikke fortelle historier uten å nevne navn...

Skrevet

har vel lov til å fortelle om rutiner, men ikke noe som kan identifisere pasienter

Skrevet

trudde det var taushet i de fleste yrker...

Vi har det på butikken der jeg jobber.

Ikke lov å fortelle noe om ansatte som har med jobb å gjøre eller kunder...

Skrevet

Er sykepleier. Man kan forteller historier om pasienter, men det må gjøres på en måte så andre ikke kan finne ut hvem det gjelder. Selv om man ikke bruker navn, så kan det finnes ut allikevel. F.eks på små steder, bygder.

Det er i orden å fortelle om arbeidsplasse, rutiner ol.

Skrevet

Har lov å fortelle om rutiner og historier så lenge en ikke kan identifisere personer - jobber som jurist i forliksrådet.

Skrevet

Det med historier, kan man vel fortelle, men man skal ikke si noe om mennesker som har sjelden sykdommer som man kan vite hvem er, eller at man på noen som helst måte kan tilkjenne seg hvem man har sagt noe om. Jeg for min del er meget sjelden jeg sier om noen pasienter, kan jo si at det va en som var sur i dag og dermed så ble jeg også sur. Kan vel fortelle om jobbe min og hva jeg har lov til eller ikke.

Forteller aldri noe heller om mine kollegaer til andre, da blir det som oftest bare vonde rykter og dårlig arbeidsmiljø.

Skrevet

Det er en selv som eier opplysningene om seg selv, så hvis den det gjelder opphever taushetspliken kan man også fortelle dette til andre.Finnes selvfølgelig unntak her også, hvis disse opplysningen vil skade andre. (F.eks. i barnevernet.)

Skrevet

Vi kan fortelle hva jobben vår går ut på,men rutiner er en "yrkeshemmelighet",så de holder vi for oss selv.

Vi har ikke lov å fortelle noe som vedrører våre klienter,til andre enn de vi jobber sammen med.

Som de andre her sier,så kan noen lett identifiseres,selv om man ikke har gått ut med navn.

Skrevet

Du har ikke lov til å fortelle noe som kan identifisere en pasient du har vært i kontakt med. Du har lov til å fortelle om situasjoner som har skjedd på arbeidsplassen din, men dette må gjøres på en måte som ikke identifiserer pasienten det gjelder.

Skrevet

Jeg har tre slike jobber. I den ene kan jeg fortelle nesten hva det skal være så lenge jeg ikke identifiserer klienter; i den ene har jeg lov å fortelle ting som ikke er intime og negative; i den tredje har jeg ikke en gang lov å fortelle hvor jobben ligger og fint lite annet.

Men lovverket er jo strengt tatt det samme for alle tre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...