Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sjekket på jobben, jeg sover så mye og er helt pumpa. HB var 10,2. Den skal jo helst ligge fra 11,7 på kvinner. (Høyere når man er gravid???).

Skal bestille time hos lege og høre litt tenkte jeg, men tror dere dette bør gjøres noe med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min ligger på rundt 10,2 også, og det var helt fint ifølge min jordmor.

Skrevet

I begge mine svangerskap har jeg hatt verdier omkring 10, og ingen har reagert på det, det har vært helt ok. Etter første fødsel hadde jeg lave jernverdier, og tok tabletter for det. Mulig jeg tar feil, men jeg innbiller meg at jernlagrene dine ikke vises på HB, så hvis du føler deg slapp og trøtt er det dette de må måle - jernlagrene altså, ikke blodprosenten.

Skrevet

Det skulle ikke være noe problem med 10,2. Det er helt normalt at man får lavere HB i graviditeten. Men, klart har du veldig plager med svimmelhet, blodtrykksfall, trøtthet osv, kan du jo snakke med legen din om du skal ta noe jern allikvel og sjekke Jernlagrene dine (Ferritin)

Skrevet

Det er naturlig at man får lavere blodprosent under graviditeten. Jeg lå nede på nesten 9 og fikk beskjed om å ta jern for å komme opp mellom 10 og 11. Men du kan jo be om å bli målt ved neste kontroll :)

Skrevet

En ting til Ahmina....det at du føler det pumpa, er for mange en del av graviditeten ihvertfall de første mnd, man får dårligere "kondis", blir fortere sliten og andpusten, dette trenger ikke ha sammenheng med din HB eller jernlagre....

Skrevet

Ok takk for svarene. Jeg tenker vel i grunnen at dette er normalt. Man blir jo slapp og trøtt de første mnd. Var en kollega som mente dette var alt for lavt.

Skrevet

Min lege reagerer fordi jeg ligger under 10 og vil jeg skal ta jern for å komme over 10.. så over 10 er vel greit - men det skader deg jo ikke å ta litt jern sikkert.. men ikke hør på meg - sjekk med legen neste gang du er der - eller ring jordmor og hør :)

Skrevet

Men man skal heller ikke ha over 12,5 i HB hvis man er mer enn 20 uker på vei.

Skrevet

har 8,4 jeg... sånn til vanlig ligger jeg på rundt 9.. (har jernamngel, kroppen min tar det bare ikke opp..)

Er helt normalt å synke litt når man er gravid.. Du kan sikkert ta jern, men er ikke sikkert det er dumt å høre med lege..

Du kan jo sjekke om Floradix er okå bruke når man er gravid, det skal visst være effektivt.

Skrevet

Jeg hadde hb på 12,8 og jernlager på 26 på første kontroll. Begynte med jerntilskudd i uke 20 etter anbefaling fra legen.Tar Floradix, som er veldig snill med magen i forhold til jerntabletter.

Skrevet

Min har sunket fra 13 til 11 i svangerskapet, og det er normalt. de gjør ikke noe før den er under 9 og da er det stortsett bare litt jern som skal til:-) ei venninne av meg hadde hb på 7 da hun gikk gravid sist og da viste det seg at hun hadde leukemi og måtte føde barnet sitt så fort som mulig for å starte cellegiftkur! Hun fikk ei lita jente på 1740g og 41 cm i uke 29-30, og det var 2 dager før jeg fikk mi jente på 3760g og 51 cm:-) Idag er hun på god vei å bli frisk, har fått beinmargstransplantasjon og lille jenta hennes er en sunn og frisk jente på 14 mnd:-)

Skrevet

skal man ikke har over 12,5 hvis man er over 20 uker?? jeg har 12,9. er snart 36 uker på vei. er det farlig eller??

Skrevet

ligger vanligvis på 14,9 da så har jo synki litt....

Skrevet

Min lege sa at så lenge man ikke falt under 10 var det helt fint! =)

Skrevet

Ladybug jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for hb, etter uke 28 skal den helst ligge et sted mellom 11,0 og 14,5, det har vi som mal på jobben min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...