Gå til innhold

Babyen har 39.1 i temp, er det feber?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun kom fra bhg, og var varm. Jeg tenkte at hun var varm pga det ekstremt varme været. Det er 28 grader ute.

Men så tok jeg tempen, og den ligger på 39.1.

Er det feber eller kommer det av det varme været? At hun er varm pga det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en baby over 38.5, er det feber.

Har hun noe ubehag da...?

Skrevet

Jepp, det er feber. Ikke spesielt høy, men feber. Sørg for at hun drikker mye....og god bedring!

Skrevet

De hadde ikke fått henne til å drikke noe. Og jeg får ikke i henne mye jeg heller...

Hun vil bare sove.

trodde vet bare kom av det varme været, så jeg tenke ikke no mer på det.

Skrevet

Ok. Men sove er bra. Det er deres forsvar mot virus og bakterier.. Da sover hun nok det av seg :-)

Skrevet

Jeg vil si det er mye i feber.Har de over 37,5 er det feber.41 er maks de kan ha men er dog veldig farlig!Hold henne inne, er hun ikke bedre i morgen hadde jeg gått til lege med jenta de.

Skrevet

39,1 er ikke mye feber for en baby. Gi paracet, hvis feberen ikke går ned da kan du ringe legekontoret og høre med de.

Hvis alle barn som har feber skulle gått til lege hadde det blitt lange køer :)

Skrevet

HELT feil anonym 17.40. HS sa tidligst til meg idag at babyer får ofte feber, og feber under 38.5 er ingenting å bekymre seg over, for det er ikke feber hos de små. Det er 40-41 som er skikkelig feber hos småttiser.

Men dette var snakk om babyer.. Vet jo ikke hvor gammel dette barnet er iom at det går i bhg.

Så er det jo den tommelfingerreglen at, har de feber over 3 dager, dra til lege.

Gi henne en paracet å la henne sov. Da går det nok over rimelig kjapt!

Skrevet

He he, ja du er vel ekspert du, Pølsetryne... Fjortis med liten baby!

Skrevet

Google er din aller beste venn.......

Et søk på ordene baby og feber ga meg følgende:

Barn får lett feber, og som regel stiger feberen raskt til mellom 39 og 41 grader. Hvor høy temperaturen er når du måler den, sier dessverre ikke noe om hvor alvorlig det er. Kraftig feber kan barn ha både ved alvorlige og ufarlige sykdommer. Derfor må du bruke andre mål på hvor sykt barnet ditt er, og om det er farlig eller ikke. Hvis du ikke vet sikkert hvorfor barnet ditt har feber, er det viktigste grunnlaget for å bedømme hvor alvorlig det er, å kunne bedømme allmenntilstanden. Jo høyere temperaturen er, jo vanskeligere er det å bedømme allmenntilstanden riktig, fordi høy feber i seg selv virker inn på allmenntilstanden. I slike tilfeller kan man forsøke å gi barnet et febernedsettende medikament. Dette virker ved å sette ned termostaten til en lavere temperatur. Du kan gjerne gi paracetamol som du kan kjøpe reseptfritt på apoteket. Hvis du ikke husker navnet, kan du spørre etter febernedsettende på apoteket. Dette kan fås både som flytende og i tablettform, eller som stikkpiller til å putte inn i endetarmen. Doseringen står på pakningen for de forskjellige aldre og kroppsvekter. Man kan regne med virkning i løpet av et kvarter til en halv time, og virkningen varer gjerne fra 1/2 til flere timer. Dersom barnet ditt kvikner til etter at den febernedsettende virkningen har begynt, slik at det blir interessert i lekene sine, får lyst på mat eller drikke, kvikner til i blikket og får lyst til å være oppe, kan du ta dette som gode tegn på et det neppe er noen farlig sykdom som feiler ditt barn.

Kilde: baby.no

Skrevet

P.S. Dette er sakset fra baby.no og er ikke et direkte svar til deg og ditt spm. Tenkte det var greit å se hva som skrives om emnet.

Det essensielle i dette for deg bør være: Ja, barnet ditt har feber, og dersom du synes almenntilsdanden er dårlig bør du kontakte lege.

Ellers vil jeg varmt anbefale deg å søke litt rundt (helst andre steder enn kranglesiden på dinbaby.com) for å finne den informasjonen du trenger.................

Skrevet

Å hold kjeften din di anonyme surfitte!

Ekspert har jeg aldri sagt jeg er. Hører på hva helsepersonell sier og leser litt her og der. Siden man han barn, prøver man å være informert da. I motsetning til andre?!

Ta deg enn bolle og stikk den der sola aldri skinner!

Skrevet

Anonym: Her virker det som om pølsa som er en moden mor da. Og du som fjortis. Så du burde tenke over hva du skriver.

Takk pølsa!

Selv om jeg har flere barn, så må en liksom alltid høre ting om igjen når ungen blir syk...

Første gang hun er syk, så jeg syns det er skummelt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...