Gå til innhold

Noen som vet hva som skjer på den første kontrollen?


nick_83

Anbefalte innlegg

Hei

Lurte på om noen vet hva de undersøker på den første kontrollen? Har hørt det er blodprøve men er det noe gynokolisk også? Mannen min har lyst å være med men er det vanlig? Har ikke fått beskjed om noe urin prøve...men skal eg ta det med og?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Jeg har vært på første kontroll i dag.. Hadde med urinprøve,(morgenurin) settes bare i kjøleskapet hvis legebesøket er sent på dagen. Tror ikke det er vanlig med noe gynokologisk, så lenge det ikke er noe blødninger og alt er ok. Men det tas blodprøver.. Måler blodtrykk og blir veid.. Ellers så fyller du ut forskjellig informasjon sammen med legen og velger fødeste!!

 

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett barn fra tidligere 3 år og sist på den første kontrollen var det Gynokologisk undersøkelse. Min mann var med sist men var ikke med inn på denne kontrollen.

 

Grunnen til det ble gjort undersøkelse slik jeg forsto var at de så om livmoren var så stor som forventet. Men jeg har lest ett eller annet sted at de har kuttet ut dette nå, men er ikke sikker?

 

Du fyller i helsekort for gravide, søker om fødeplass, Ultralyd osv og ta med morgenurin, bår stå i kjøleskap om du skal dit utover dagen.

 

Blir også veid :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var til første kontroll i dag. Legen min sa at det i følge den nasjonale planen for svangerskapskontroll er slutt på GU. GU tok man tidligere for å stadfeste lengden på svangerskapet, men i og med at det i våre dager er UL-terminen som gjelder, så har man altså sluttet med GU. (men det kan jo hende noen leger gjør det fortsatt, da)

 

Ellers er det blodprøver, blodtrykk, veiing, utfylling av papirer, og du må ha med urinprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...