Gjest Ut på tur Skrevet 9. august 2007 #1 Skrevet 9. august 2007 Etter en tråd hvor temaet allergi i forhold til soveskinn kom opp sendte jeg en mail til Norges Astma og allergiforbund for å høre hva de mente om den saken. Jeg sendte dem en link til Nøstebarn sitt soveskinn. Jeg fikk ett svar tilbake som generelt gjelder hva de anbefaler i forhold til sovemiljø for den lille. Deler det med dere: " Jeg skjønner meget godt at du vil det aller beste for ditt barn og det er sikkert fantastisk å kunne sove på det babyskinn som du henviser til. Om dette skinnet har noen betydning for utvikling av allergi kan jeg dessverre ikke svare på. NAAF har ikke har hatt dette til vurdering i vårt produktutvalg, http://www.naaf.no/no/Tjenester/produktguiden/Produktavtaler/ og jeg finner ingen forskning på den helsemessige effekten av produktet. Lignende skinn ble, i alle fall tidligere, benyttet ved mange spedbarnsavdelinger på sykehus og de var fornøyde med disse. Jeg har lest om skinnet via den link som du sendte. Skinnet inneholder lanolin, som er et naturlig stoff, men noen allergikere og overømfintlige personer med bla. eksem kan reagere på dette. Noen personer får også ubehag og tåler ikke ull direkte mot huden. Dette er noe du ikke kan forutsi i forhold til din baby så må du prøve deg fram og være obs hvis barnet får plager. Skinnet bør kunne rengjøres. Det som er vel så viktig er inneklima i huset og på soverommet: Soverommet bør ikke vare for varmt. Anbefalt temperatur er under 18 °C og luftfuktighet på under 40 RF (relative fuktighetsprosent). Det er lurt at dere planlegger at barnet skal ligge i egen seng fordi det er ekstra varmt å ligge i samme seng som foreldrene. Bruk sengetøy i ren bomull og skift minst hver 14. dag. Sørg for god utlufting og sirkulasjon døgnet rundt. Ellers er vanlig godt renhold er viktig. Unngå heldekkende tepper og bruk sentralstøvsuger eller støvsuger med hepa- eller mikrofilter. Unngå støvsamlere. Bruk lekekasse med lokk og bokskap istedenfor åpne kasser og skap. Røyking bør ikke forekomme innendørs og hvis en av foreldrene røker er det lurt å vaske hender, skyllemunn og passe på at lukt ikke sitter for mye i klærn når du skal ha omgang med barnet.
Marius og Jonas! Skrevet 9. august 2007 #2 Skrevet 9. august 2007 Hei Ut på tur! Tusen takk for at du tok deg bryderiet med å kontakte NAAF ang soveskinn! Inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest innlegget ovenfor er at det er ganske trygt å la barnet sove på skinnet. Har bestilt soveskinn fra Nøstebarn i dag, og håper og tror at Lillegutt sover trygt og godt der.
Gjest Ut på tur Skrevet 10. august 2007 #3 Skrevet 10. august 2007 Vi har også kjøpt, men kan jo hende vi legger en liten "klut" under hodet på den lille, mest pga hygiene om det gulper eller sikler...men har ikke noe erfaring med om de gjør sånt når de sover så får se
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå