Gå til innhold

Ferie i permisjonen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg planlegger permisjonen og prøver å strekke den så lenge som mulig ved å legge inn ferie i forbindelse med helligdagene rundt jul, påske og i mai. Vi har 25 uker såkalt "lovbestemt" ferie (som visstnok er det man kan utsette permisjonen med) i året + 2 ekstra fridager. Kan jeg sette opp disse to ekstra fridagene som arbeidsdager og så avtale med sjefen at jeg tar ekstrafridagene mine da? Spiller sannsynligvis ingen rolle for arbeidsgiver, men tydeligvis for NAV. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

eh... mener 25 dager ferie selvsagt... (25 uker var nok en ønsketenkning)

Skrevet

Du kan putte inn ferien hvor du vil i permisjonen, men ikke de første seks ukene etter fødsel, eller de tre ukene før termin. Jeg har satt inn ferien i november, ville ikke tatt ferien når det er helligdager, for da mister man helligdagstilleggene (jeg jobber i helsevesenet, så jeg har noen helligdager i jula som jeg får ekstra betalt for selv om jeg har permisjon). NAV må vite om når du tar ferien, det fylles ut i permisjonssøknaden, så ordner de slik at permisjonen blir forskjøvet tilsvarende med hvor lenge du tar ferie.

Burde ikke ha noen betydning for arbeidsgiver hvor du putter inn ferien din, nei.

Skrevet

Jeg får det samme hver måned uansett, har fast lønn, så da lønner det seg å ta de dagene i forbindelse med fridager...

Men er det fakta at man ikke kan ta ferie de første 6 ukene etter fødsel? I lovteksten står det at den kan taes når som helst i stønadsperioden.

(Har nemlig termin i November, så spøker det litt for å ta de dagene i jula... :-D)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...