StorkeMammaen Skrevet 9. august 2007 #1 Skrevet 9. august 2007 Jeg ønsker meg så en hund, men vet ikke hvilken rase.. Noen gode råd? Regner med at det blir et barn etterhvert og, så må være en familievennlig hund da. Liker ikke sånne bitte små. Takk for tips og råd.
Gjest Skrevet 9. august 2007 #2 Skrevet 9. august 2007 Chow chow Ufattelig rolig og kloke bikkjer hehe.. Mellomstore. Eneste at dem oppdrar seg selv litt, dem er sta som bare det. Men om vi skal ha en hund en dag skal vi ha chow chow. Jeg har vokst opp med slike hunder, elsker dem
Gjest Ultemecia&Mikrovampyren Skrevet 9. august 2007 #3 Skrevet 9. august 2007 Svensk Lapphund BorderCollie Papillon
Gjest Skrevet 9. august 2007 #4 Skrevet 9. august 2007 Chow Chower en ektefødt østens sønn, rolig, avbalansert, selvstendig, kanskje litt kattaktig overlegen. Rasen omtales ofte som enmannshund, men den burde vel kalles en "familiehund". En Chow Chower glad i barn, har en engels tålmodighet så lenge den finner det formålstjenlig, men går og legger seg et annet sted når den har fått nok av oppmerksomheten.Den er en utmerket vakthund og en veldig rolig hund å ha i huset. Som trekkhund, jakthund eller til annet bruksarbeide egner den seg bare unntaksvis. Rasen er vennlig ovenfor andre hunder og starter sjelden en fight, men blir den provosert kan den meget effektivt forsvare seg. En Chow Chow kan lære det meste - når den selv vil! Rasens vakre utseende sammen med dens selvsikre, egenrådige og kattaktige personlighet passer enkelte hundeeiere som hånd i hanske, mens denne form for oppførsel er en rød klut i fjeset på andre. En Chow Chow passer best for rolige avbalanserte mennesker som har sans for rasens spesielle natur. "Life in the fast line" er så visst ikke noe for en Chow Chow. http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=376
nickoline og supermann Skrevet 9. august 2007 #5 Skrevet 9. august 2007 Har selv golden retriver, og han er den beste familiehund. Han er så snill og trofast. forholdsvis lydig, men retrivere hannene kan være veldig sta...., ,men om man er konsekvent og bestemt fra begynnelsen av får du ganske sikkert en flott familie hund. vi har en 16 mnd gammel gutt, som drar han i ører, klenger, går etter, klaterer, koser, putter hånda inn i munnen, mater han for hånd osv osv........ det eneste vi må passe på er at han ikke går i nærheten når han spiser. da har han bjeffet, men tror ikke han ville gjort han noe. (skjedd en gang)det er jo instinkt. det eneste negativet er at de røyter en del, så vi må støvsuge hver dag. men vi prøver å kamme hver dag, da går det ganske bra. men de fleste hunder røyter da!
Økologisk_knekkebrød Skrevet 9. august 2007 #6 Skrevet 9. august 2007 Kommer helt an på hva du skal bruke den til, hvor mye pelsstell du orker, hvor mye trim du har mulighet til å gi den, og hva du ellers ønsker av hunden. Alle er vel mest glad i "sin" rase, og vil gjerne anbefale den, men finn heller ut hva DU ønsker av hunden, og finn en rase som passer DERE. Bare et vennlig tips.
Gjest ->>- Skrevet 9. august 2007 #7 Skrevet 9. august 2007 Mye som spiller inn. Hvordan bor du, hvor mye tid vil du bruke på hunden, vil du ha en som krever mye pelsstell, mye mosjon? Er du interessert i å drive med utstillinger, konkurranser e.l? Canis.no har en rasevelger der du kan velge mellom en haug kriterier og få forslag til raser - de har også utfyllende beskrivelser og bilde av de fleste rasene.
Drømmejenta født 31.10.06 Skrevet 9. august 2007 #8 Skrevet 9. august 2007 Henger meg på de over. Sjekk ut canis. Kommer helt ann på hvordan du vil bruke den. Jeg har selv en basenji, det er en kravstor hund til sin eier. Neste hund tror jeg blir en kooiker, de er så fine. De er små, lydige har en i nabolaget den er bare helt herlig.
StorkeMammaen Skrevet 9. august 2007 Forfatter #9 Skrevet 9. august 2007 Takker for svar, super side dere anbefalte. Gjerne flere tips og råd!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå