Gulosten™ Skrevet 9. august 2007 #1 Skrevet 9. august 2007 Jada, jeg er en av de som ler godt av folk som skriver "halv bror", "bær tur" og "ene barn" for å nevne noen eksempler, og ser på meg selv som en del av skrivepolitiet her.... (Er veldig flink til å ikke kommentere, da...) Men en ting jeg ikke kan fatte og begripe er hvorfor dere skriver ord_blabla_nisse sånn helt plutselig inni setninger??? Det ser utrolig teit ut, og jeg har lurt på dette så lenge at jeg nå er nødt til å spørre..... Hehe.
Meg + 2 prinsesser Skrevet 9. august 2007 #2 Skrevet 9. august 2007 Say whaat? Skjønte jeg ingeting av, hehehe:D
Sånn kan det gå Skrevet 9. august 2007 #3 Skrevet 9. august 2007 Hæ? ord_blabla_nisse? Har aldri sett det, så jeg lurer bare på hva det er du snakker om.
Helnøtt med spire:) Skrevet 9. august 2007 #5 Skrevet 9. august 2007 Beklager SÅ mye at jeg skrev bærtur i ett ord!! Skal ALDRI gjenta seg!!! Skulle jeg skrevet ned alle feila jeg leser når jeg leser innlegg så hadde det blitt litt, siste jeg henger meg opp i!
Gjest Skrevet 9. august 2007 #6 Skrevet 9. august 2007 Den skjønte ikke jeg heller...? Har da ikke noe med sammensatte ord å gjøre?
RompeRock Skrevet 9. august 2007 #8 Skrevet 9. august 2007 Tror det er for å understreke... Eks.: Jeg ville _ikke_ gjort det... Da med trykk på ikke. Mulig jeg er helt på viddene, men når jeg ser slike setninger er det understreking jeg tenker. Men det er nå _min_ oppfatning...Hehehehe ;o)
Gjest ->>- Skrevet 9. august 2007 #9 Skrevet 9. august 2007 Jeg skjønner ikke spørsmålet. Du bruker forresten ... feil, sånn om man skal høre på Språkrådet. Det er også anbefalt å nøye seg med ett spørsmålstegn, og om man vil utheve spørringen spesielt alltid bruke tre. *ler godt*
Gjest Skrevet 9. august 2007 #10 Skrevet 9. august 2007 For å fremheve eller understreke akkurat hva man mener? som at "jeg ville _aldri_ satt datteren min i fremovervendt bilsete" Jeg vet ikke altså, bare sånn jeg har tolket det
Gulosten™ Skrevet 9. august 2007 Forfatter #11 Skrevet 9. august 2007 Her er det siste eksempelet: http://www.dinbaby.com/forum/thread/10042009 I svaret til oktaviastar skriver hun "Jeg har gått med 3-4 cm åpning i _mange_ uker " Jeg skønner ikke hva disse strekene betyr...
RompeRock Skrevet 9. august 2007 #12 Skrevet 9. august 2007 Da er det vel med trykk på mange da? Ettersom det ikke går an å skrive med kursiv eller understreking her inne, er vel disse strekene en erstatning for det.
Gjest Skrevet 9. august 2007 #13 Skrevet 9. august 2007 Det er trykk på det ordet, vil jeg tro... Sikkert ikke korrekt, men en slags muntlig bruk av skriftspråket =)
kroi Skrevet 9. august 2007 #14 Skrevet 9. august 2007 Jeg ville nok skrevet "i MANGE uker" - altså for å utheve "mange". Det er vel pga at skriftspråket ikke kan nyanseres tilstrekkelig ift dagligtalen.
Carnivale Skrevet 9. august 2007 #15 Skrevet 9. august 2007 Det er en måte å få understreket ordet på, her hvor man ikke kan bruke html eller hva det heter. På forum hvor man har html bruker man koden ord, og ordet blir da understreket. Ganske vanlig i nettverden.
Sånn kan det gå Skrevet 9. august 2007 #16 Skrevet 9. august 2007 Rett og slett fordi det ikke er mulig å bruke understreking her.
Carnivale Skrevet 9. august 2007 #17 Skrevet 9. august 2007 Men å skrive ord med bare versaler er ikke ansett for å være god nettskikk, det er det samme som å rope. Derfor bruker man __ istedet.
Sånn kan det gå Skrevet 9. august 2007 #18 Skrevet 9. august 2007 Jeg for min del synes MANGE høres hysterisk ropende ut, mens _mange_ er en helt ordinær understreking.
Gjest ->>- Skrevet 9. august 2007 #19 Skrevet 9. august 2007 Ah. Men det er jo helt vanlig på nettet, og har ingenting med skrivefeil å gjøre. Det er rett og slett en måte å understreke ting på der man ikke har muligheten til å kursivere teksten. Det forekom i hvert fall på IRC på midten av nittitallet, men om det var der det oppstod er jeg usikker på.
kroi Skrevet 9. august 2007 #20 Skrevet 9. august 2007 Å SKRIVE LANGE INNLEGG MED VERSALER ER HYSTERISK, men å skrive enkeltord med versaler oppfatter i alle fall ikke jeg som rop. Men vi oppfatter slike ting ulikt. Hovedsaken er vel å bli forstått...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå