lillesøster skal bli storesøster Skrevet 9. august 2007 #1 Skrevet 9. august 2007 Blir så eitrande forbanna!!! sambo har en datter som blir 6 år nå i sommer, selv har jeg en gutt på 7 år og vi har sammen ei jente på snart 2 år. Vi hadde fast avtale hvor sambos jente var hos oss annenhver helg, dette fungerte fra høsten for snart 2 år siden, til i fjord vår, altså ca 1/2 år. Da fikk hun ikke være hos oss i det heletatt, hun har vært her 2 ganger etterpå, ene gangen i lillemors dåp og andre gangen i guttungens bursdag, men da kun på dagsbesøk. Sist vi så henne var i desember i fjord, altså 8 mnd siden. De bor ikke lenger enn 1 times kjøring unna. Lillemor får jo ikke anledning til å bli kjennt med søstra si, er jo synd det. Hører vel med til historien at vi ringer og spør, har ringt 2-4 ganger i mnd siden november for 1,5 år siden. Nå har hun slåt tav telefon, har vært av nå i 3 dager. Lurer på å ringe på jobben hennes. Må legge til at jeg har truffet på henne et par ganger, har prøvd å prate med henne da, men det passer ikke, og hun har ikke vært interessert i å som hun sa "diskutere det nå" Finnes det flere som er/har vært i samme situasjon? enten som mor/stefar eller som far/stemor (ser egentlig ikke på meg som stemor heller)
*-* Skrevet 9. august 2007 #2 Skrevet 9. august 2007 Men det går jo ikke an! Er ikke lov, med mindre han er fradømt samvær eller noe sånt. Det virker ikke som om det går an å snakke med den dama, så jeg ville kontaktet familievernkontoret og bedt om time. Hun og samboern din må inn til mekling for å bli enig en samværsavtale. Dere må få opp en skriftlig helt konkret avtale. Hun har ikke lov til å nekte eller sabotere samvær. Det må jo være fryktelig trist for mannen din å ikke få se datteren sin, samtidig som det er leit at hun ikke får bli kjent med søsteren sin, og deg og sønnen din. Det der kommer bare til å bli verre og verre med årene, jeg ville kontakte familievernkontoret, forklart situasjonen og bedt om hjelp med en gang. Hjelper sikkert ikke å ringe jobben hennes, det gjør sikkert bare ting verre når det først har låst seg fast sånn. Ellers er det mer trafikk inne på dine. mine på barn i magen for tiden
Gjest Skrevet 9. august 2007 #3 Skrevet 9. august 2007 Min sambo har to sønner, han ene er her veldig ofte, han eldste er preget av mors kontroll. Dette skjedde mange år før jeg ble sammen med sambo og vi har pratet smått om dette. Han hadde sønn sin en periode da han var liten, så nektet mor han pga jobben hans som dørvakt på utested....? Det gikk en tid også traff de hverandre litt også var det slutt igjen. Gutten er nå 19 år i dag og er så ofte han har mulighet. Jeg prater veldig mye med han og han trives her. Overnatter gjør han også når han har mulighet. I dag hender det ofte han kommer hit pga mye krangling med moren. Altså jeg kan ikke si hva som har skjedd, for saken har to sider og jeg kjenner ikke til begge to, sammtidig hadde min sambo rettigheter han ikke tok seg utnytte av den gangen ,som å kreve hans rett til sammvær. Men i utgangspunktet ser vi jo nå hvordan ting ligger ann etter gutten har blitt så stor som han er. Han flyttet langt vekk fra moren og er her halvparten av tiden når han er på besøk i distriktet. I tilegg har min samboe en sønn til som alltid har vært her opp igjennom som trives veldig, så jeg tror det til syvende og sist blir det ris til egen bak for de foreldrene som hindrer barna å treffe den andre parten uten grunn.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 9. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 9. august 2007 nei, det går jo ikke det, de har vært til mekling, var sånn vi fikk samvær med henne i førsteomgang, etter mange runder... tviler på at sambo orker en runde til. Er også omtrent kun jeg som har ringt/snakket med henne det siste året, han blir så fortvila og greier ikke værken stille krav til henne eller si henne imot når hun kommer med krav til oss. Har nesten alltid vært sånn at sambo har både hentet og bringt dattera hjem, selv om det stod klart i avtalen at en bringer/henter til og den andre bringer/henter henne hjem igjen. Om ikke ting ordner seg i løpet av kort tid må vi/sambo jo gjøre noe. Jentungen begynner jo på skolen også nå i høst, og da blir det jo fort værre med lenger samvær enn helger.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 9. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 9. august 2007 Er desverre(for dattra og morens del) at det er det som kommer til å hende her også, at dattra ikke vil bo hos mor mer, når hun forstår hva moren har gjort. Jenta kaller forøvrig mors samboer for pappa (de har vært sammen siden jenta var 1,5 år) Mor har også nektet å fortelle jenta hvordan alt hang sammen, og at sambo var pappaen, Det hadde da vært en lang periode de ikke hatt kontakt. Det som tilslutt sjedde var at min sønn fortalte henne at sambo var pappaen. Jeg merker også på jenta at hun er usikker, hun får ikke de samme svarene fra oss som hos moren og stefaren, Jeg foreller henne alltid sannheten når hun spør. Merker også at jenta setter oss opp mot hverandre, forteller hjemme at vi sier at hun må kalle sambo for pappa(vi har sagt hun bestemmer selv om hun vil tiltale han med navn eller som Pappa). Og til oss sier hun at "pappa"(mors sambo) har sagt hun ikke får lov å kalle pappaen(min sambo) for pappa. Det virker som hun gjør dette for å få en reaksjon, hun er ute etter å få vite hva som er rett rettogslett. Jeg aner jo selvfølgelig ikke hva de sier hjemme, men iogmed at de ikke fortalte henne at han var pappaen når det var avtalt har jeg tro på at det farer mye løgn hjemme hos dem.
Gjest Skrevet 9. august 2007 #6 Skrevet 9. august 2007 Med tanke på at det er så liten tid dere får med henner hadde jeg fokusert på masse omsorg, kjærlighet, ros, oppmuntring.....osv. I utganspunktet er det det som setter mye av grunnlaget når barna vokser opp. Man trenger ikke få igjen for dette der og da, men i ettertid vil et barn som får masse av dette, føle det og vite det. Jeg hadde fokusert på hvor heldig hun er som har så mange rundt seg som er glad i henne, ikke alle barn har så mange mennesker som bryr seg osv. Det er nok mye frustreasjon og fortvilelse i denne jenta og det kan ikke være lett. Derfor er det viktig å forholde seg som du sier til sannheten men på den måten slik at hun forstår. Sammtidig ikke dra inn negativiteter om mor, for det pleier å ha en negativ virkning...... He he off ikke lett dette uansett, men vet at positiv holdning gir en mer tilbake i lengden.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 10. august 2007 Forfatter #7 Skrevet 10. august 2007 joda, forklarer så hun forstår. Neida, snakker aldri negativt om mora når hun hører på. Ikke om noen i det heletatt egentlig. Joda, hun får masse positiv oppmerksomhet når hun er hos oss, men det er jo somsagt veeldig lenge siden hun har fått være hos oss.
*mamma til prinsesse vil ikke* Skrevet 10. august 2007 #8 Skrevet 10. august 2007 Vet ikke hva som er årsaken til at mor holder på slik. Men om mor og far har samværsavtale som ikke overholdes av far, regnes det som sabotasje av samværet. Far bør innkalle til time hos familievernkontoret. Om hun ikke møter der, bør han gå videre med dette og kreve daglig omsorg. Det vil nok enten føre til at mor innretter seg etter den opprinnelige avtalen igjen, eller så må han gå hele veien til retten og da kan utfallet bli at hun mister daglig omsorg for barnet (dersom hun ikke har noen grunn til å holde barnet tilbake).
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 12. august 2007 Forfatter #9 Skrevet 12. august 2007 ok, skal infomere sambo om dette, men han gidder ikke ta tak i det nå, jobber mye og har mye å tenke på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå