Gå til innhold

Tidlig ultralyd... (litt langt.)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noen verdier i blodet mitt som "kan" forårsake hjertefeil hos babyen. Dette må derfor sjekkes tidlig. Det er ikke høy risiko for at det skjer, men dersom det skjer kan det behandles - hvis det oppdages tidlig.

Legen min skrev på søknaden om sykehusplass og ordinær ultralyd at jeg også skal ha ultralyd rundt uke 12. Det viser seg at sykehuset ikke har sett dette om ekstra ul tidlig i svangerskapet. Jeg ringte når jeg var i uke 14 for å høre om jeg snart skulle få brev med inkalling og da sier de at det har de klar å overse. Damen jeg snakket med så det sto på papirene mine, men likevel... så da må jeg få legen min til å skrive en ny rekvisisjon om dette. Huh... Det er gjort og nå har jeg snakkket med sykehuset igjen og da viser det seg at jeg er satt opp til time 21. august. Da er jeg i min påbegynte 17. uke.

Nå sitter jeg og tenker: Hva om det nå viser seg at min lille spire faktisk har hjertefeil. Da er vi vel litt sent ute med en eventuell behandlig. Blir skikkelig engstelig jeg nå...

Forrige gang gikk det veldig bra, det var ikke noe feil med hjertet og alt var fint, men jeg må si jeg får en gryende redsel nå (selv om det sikkert er like fint nå som sist!).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan være så forbanna sløve.

Du skal se , det er nok ikke for sent. Å hjertefeil har sikkert ikke den lille . Men skjønner din engstelse.

Dette her er faktisk noe du kan ta sykehuset knall hardt på!

Å hvis det nå , mot all formodning skulle være noe galt , så kan du gå til enorme saker mot dem.

Poenget mitt , er at dem har gjort en grov feil!

Skrevet

Det er riktig det du sier. Men jeg håper da virkelig ikke det går så langt.

Gruer meg til ultralyden 21. august.

Skrevet

Skjønner redselen din, men ikke ta sorgene på forskudd... Blir bare så mye verre for deg. Prøv å gled deg til UL istede. :)

Og som anonym her sier, du har en skikkelig sak mot sykehuset om det skal gå galt.

Men tro på det beste og forbered deg på det verste er det noe som heter.

Det går nok bra skal du se. :)

Skrevet

Vet du noe om hvilken type hjertefeil duhar/babyen kan ha?

Vi har arvelig hjertefeil i familien, og jeg fikk derfor tidlig ul. Men saken vår er den at de kan ikke finne feilen så tidlig i svangerskapet uansett, og i allefall ikke ved hjelp av blodprøve, så sånn sett betydde den tidlige ul'en ikke noe fra eller til.. Men det gjelder jo oss og vårt tilfelle da! =0)

Jeg skal derimot på ul i uke 24 hos spesialist, som da skal ha en grundig gjennomgang av hele hjertet, for da er det såpass utviklet at de kan se om det er noe feil der. I tillegg blir det muligens at vi må på ul hver 6.uke frem til fødsel, i tilfelle feilen dukker opp (hjertet er jo en muskel som utvikler seg hele tiden). I tillegg må jeg kanskje føde sentralt (ikke lokalt) der de har ekspertise for evt problemer som KAN dukke opp ifb med fødsel..

Skrevet

Hva slags type hjertefeil vet jeg ikke. Jeg har bare fått beskjed fra legene mine at jeg har lupus antistoffer i blodet og det er disse antistoffene som kan forårsake hjertefeilen. Da håper jeg det du sier om at det var for tidlig å se gjelder for oss også... :)

Men kan denne hjertefeilen eventuelt forhindres eller leges dersom de oppdager det hos din lille? Du er i hvertfall i gode hender virker det som :)

Skrevet

Det er helt riktig som du sier, dumt å ta sorgene på forskudd. Ble litt roligere når jeg leste siste innlegget her også.

Vi får glede oss, det går nok helt sikkert like bra som på forrigemann.

Skrevet

Jeg har også blitt fulgt med ekstra ultralyd pga mistanke om hjertefeil. Det har blitt gjort i uke 14 og 18.

Jeg tror ikke man kan gjøre noe med hjertefeilene i svangerskapet men det er viktig å vite om så man er forberedt når barnet fødes - i tilfelle det trenger hjelp med en gang etter fødsel. De fleste hjertefeil kan behandles etter fødsel, men så vidt jeg vet, ikke i løpet av svangerskapet.

Lykke til!

Skrevet

Vanskelig dette og ganske komplekst, hvordan kan man behandle den lille for hjertefeil dersom det viser seg at den har det? Men jeg mener bestemt at hun sa det. Jeg gikk til utredning på forskjellige steder pga at jeg er veldig sensitiv for sol og det var under denne utredningen de fant antistoffene og hvor hun jeg gikk til da sa at det var viktig jeg ga beskjed til legen min når jeg en dag ble gravid slik at de kunne starte en behandling...

Men vi får se! Trenger som sagt ikke være noe galt i det hele tatt. Tusen takk for all støtten fra dere alle!

Skrevet

Dersom de finner denne feilen hos babyen, kan de ikke gjøre noe med den før evt etter fødsel. Men da skal jeg jo ha et team stående klart når babyen kommer ut. Knøttet fikk påvist denne typen feil inni magen min i uke 24. De hadde aldri hørt om et foster i Norge som hadde dette, men han ene hjertespesialisten hadde vært på en konferanse i England noen år tidligere, hvor denne typen feil hadde vært nevnt som ETT tilfelle de hadde oppdaget der. Denne typen hjertefeil finner de hos eldre og også noen barn, men har da kun sett det en gang (på min sønn) på et foster inni magen til mor.

Heldigvis er denne type feil sjelden dødelig, men man kan trenge operasjon på sikt, og også lee med dette hele livet. Heldigvis hadde hjertet til Knøttet "vokst" av seg feilen før fødselen (så vidt vi vet da)!

Men ja det er kjempegreit å få god oppfølging, selv om man vet at det helst går bra =0)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...