Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg går nå på p-pillen Cerazette, og det er forsåvidt greit, ingen plager eller noe, men jeg glemmer stadig å ta den...!! Derfor tenkte jeg at det muligens er bedre om jeg setter inn spiral. Men gjør dette vondt? og hvilken type er best? Hvor lenge kan den være der inne?

Hilsen litt forvirret 2 barns mor...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er litt varierende, noen har litt vondt de første mnd.ne andre merker ingen ting. Den er litt ubehagelig å sette inn, og du blør et par uker etter på. Jeg hadde hormonspiral, og var veldig fornøyd. Merka ingen ting til den, mista så og si mensen, brukte kun truseilegg et par dager det var det hele. Hadde da ingen menssmerter heller (deilg). Skal få satt inn ny om et par uker, nå som jeg har fått nr 2. Den kan sitte i ca 5 år.

Kobberspiral har desverre motsatte bivirkninger, du får større mensblødninger, og mer menssmerter. Min mor har brukt det de siste 18 årene, og er fornøyd med det. Den kan sitte i 5-10 år mener jeg. Den er mye billigere enn hormonspiral.

Gjest Renate&Nydelige Christina
Skrevet

Jeg har hormonspiral. Den beste sa legen, veldig få bruker kobberspiral..den var mye brukt for 20år siden.......

Jeg har ikke hatt en eneste birvirkning, dessuten blør jeg minimalt m/mens noe som er ganske greit ja!

Skrevet

Ok, takk for svar! Får tenke på hormonspiral, ja.

Skrevet

Jeg har kobberspiral og det er litt sterkere mensblødninger, men de varer hos meg kortere:-)

Synes det er deilig og slippe hormontilførselen som gjorde kroppen min vill, og ikke på en positiv måte.

Kjenner ganske mange som bruker den(dvs 5stk:-)), kanskje det er færre nå en tidligere fordi det er mange flere alternativer. Men du burde snakke med legen din og veie alternatvene opp mot hverandre.

Noe som passer for en, passer ikke alltid for andre.

Skrevet

Satt inn kobberspiral for noen dager siden, og det gjorde litt vondt. Bare noen sekunder da, så var det over. Legen min sa det at kobberspiral burde være første valg, siden den ikke tilfører kroppen hormoner. Hvis man reagerer på kobberspiralen kan man prøve hormonspiral. Han sa også at i Sverige (svensk lege) brukes det mye kobberspiral. Det er i Norge hormonspiral er så populært. Uansett er det så deilig å slippe og ta pille hver bidige dag. Jeg er som HI veldig glemsk.

Skrevet

Ikke for å skremme men har en skrekkhistorie om KOBBERSPIRALEN.

Den forsvant (eller trådene på spiralen) løsnet...hadde hun gått med den lengre hadd hun blitt steril!!

Skrevet

Satte inn hormonspiral ca ett år etter første fødte....

Blødde i noen mnd etterpå, men så forsvant mensen HELT.

Syns d va helt topp :)

Fjernet den etter 3 år...(maks tid 5år)

Absolutt den beste prevensjon for mæ =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...