Gå til innhold

Dere med peiling på permisjon (fedrekvote), hjelp meg litt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi trodde ikke mannen min hadde rett på fedrekvote, men det viser seg han har det allikevel. Vi fyllte derfor ikke ut informasjon om han på den opprinnelige søknaden til Nav om foreldrepenger.

- Hvordan søker vi om fedrekvote nå? Kan han ta den ut når som helst? Må ny søknad sendes inn til Nav, med tanke på at vi ikke har gitt dem informasjon tidligere?

- Jeg skal begynne på kveldsskole i august. Det er ønskelig at far kan ta to timer fri hver tirsdag og torsdag. Jeg vet de 30 dagene fedrekvoten består av at permisjonen kan deles opp i dager. Men kan den deles opp i timer??

- Stemmer det at fedrekvoten kan taes ut iløpet av 3 år? Hvis han feks vil ta ut 3 uker med fedrekvote til neste år, når skal Nav ha beskjed?

Takk for hjelpen. Vi fant nettopp ut at han har rett på fedrekvoten og det er så mye uforbedt å sette seg inn i..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

- Du kan sende brev til ditt lokale NAV-kontor med datoer som dere ønsker. Helst en måned i forveien, men det pleier å gå bra ellers også. Dere får garantert fedrekvote selv om dere ikke har gitt beskjed før nå.

- Det tror jeg egentlig ikke, så vidt jeg vet er det snakk om dager.

- Det tror jeg heller ikke, du har vel ett år permisjon, og det skal liksom taes ut av ditt år. Men her kan jeg ta feil, du bør ringe ditt NAV-kontor og sjekke.

Skrevet

Det stemmer at fedrekvoten kan tas ut iløpet av 3 år fra du fødte barnet. Jeg ville tatt kontakt med NAV og fått en ny søknad der dere må fylle ut når han har tenkt å ta fedrekvoten.

Skrevet

ja det står at fedrekvoten må taes før ungen har fylt 3 år. lurer litt på det samme, kan far ta perminsjonen når han vil innen de årene, eller må det være sammenhengende med mors permisjon?

Skrevet

Gå inn her:

http://www.nav.no/page?id=805311849

Der står det masse om fedrekvoten...

Ellers ville jeg snakket med nav, de kan sikkert svare på det meste.

Når du skal søke om fedrekvote nå så må det sendes inn papirer. Disse får du på nav sine kontorer, eller du kan finne dem på nav.no.

Både nav og hans arbeidsgiver skal ha opplysinger om permisjonen.

Jeg tror ikke han får tatt ut kvoten i timer, men at 1 dag er minimum om gangen.

Den må taes ut innen barnet fyller 3 år, så det hadde du rett i. Nav og arbeidsgiver skal ha beskjed om permisjonen innen en viss tid før den tar til. (tror det er 4 eller 12 uker) det kommer litt ann på arbeidsgiver... men nav vil gjerne ha papirene ca 1 mnd tid før, slik at den er ferdig behandlet til permisjonen starter. Ellers kan det hende dere må vente på utbetalingen hvis det er nav som betaler...

Jeg ville tatt et møte med Nav jeg, det er så mye lettere å forholde seg til det å snakke med en person der, i stedte for bare å lese på nettet, er min erfaring med nav !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...