Gå til innhold

Gremmes , men jeg spør...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg røyker jeg , og lurer på om det er noen andre røykende gravide som har vært på Ultralyd?

Har selv ikke vært enda, men skal nå snart , å er veldig spent på hvordan det ser ut i.o.m at jeg røyker!

Hvordan så det ut , hvordan beveget barnet seg, osv?

Hva sa jordmoren?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg røyker, og det var ingen forskjell på min baby og andres. Ble satt frem fra 13.01 til 06.01 på terminberegning noe som stemmer med min termin :-) Har heller ikke noe å si hvordan babyen beveger seg på UL. Hadde jeg ikke fortalt at jeg røyker hadde ikke hun hatt noe clue om det heller.

Jordmor sa også at 'jeg regner med du vet alt ang røyking i svangerskap så det skal jeg ikke si noe mer om'. Hun skrev bare på det UL skjemaet det det står 'risikofaktor' : Røyker.

Så alt var bra her i allefall :-)

Skrevet

hvis du gremmes, hvorfor slutter du ikke egentlig?

Skrevet

Det sies jo at foster som ligger i en "røyke" mage beveger seg mindre da....

Men så fint da ,moro å se den lille?

Mye røyker du iløpet av en dag da?

Skrevet

Det var vel strengt tatt ikke det jeg hadde stillt spm om her inne. Jeg spurte om det var noen røykende gravide som hadde vært på Ultralyd.

Om jeg gremmes eller ikke , skal vel du gi deg en god F i.... :)

Hvis du ikke kunne svare på spm mitt , så mener jeg du kan la være å komme med kommentarer.

Skrevet

Min mor røkte gjennom alle sine tre svangerskap, og hun sa vi var som en gjeng fotballspillere hele gjengen. så jeg vet ikke helt om jeg tror så mye på dette med at røyking i svangerskapet utgjør så mye effekt på om barnet beveger seg mye eller lite..

Når det skal være sagt så røkte jeg før svangerskapet men sluttet med en gang før jeg ble gravid.. men for all del, gidder ikke se ned på de som ikke klarer å slutte eller gi de en pekepinn om hvor skadelig det er.. det tror jeg de fleste nå i dag vet. men du vet, der er ikke forsent til å slutte:)

Skrevet

Mente bare at fosteret beveger seg mindre inni magen , når en røyk blir tatta :) Ikke resten av livet nei.. Tenker jeg slutter den dagen jeg har sett den lille på ULtralyd :)

Skrevet

Hvis du tar en røyk i løpet av UL-undersøkelsen, vil du garantert se forskjell, men det er jo røykeforbud på alle norske sykehus, så det slipper du. Det ble vist et slikt forsøk på et TV-program om livet før fødselen for noen år siden, og det var tydelig at det lille fosteret krympet seg og ikke hadde det noe godt så lenge røykingen varte. Det var mange som fikk seg en vekker da de så det programmet.

Jeg håper at alle som ikke klarer å slutte å røyke under graviditeten ihvertfall klarer å kutte ned på antallet røyk per dag, det hjelper også!

Skrevet

Jeg vet at de ser det på barnet etter det er født. Lå på nyfødt intensiv for noen år siden. Der blir foreldrene ofte godt kjent, etter lengre opphold. En sen kveld ble vi stående med overlegen om faktorer til prematur fødsel. Hun sa at det var mange faktorer, og av og til er røyk faktoren. Hun sa at de så det kjempelett på barna om mor røykte. Hun pekte på en del av barna og sa mor røyker- mor røyker osv. Vi som stod der visste at det var sant. Noen av mødrene stod der også, og de hadde holdt røykingen sin skjult.

Over alt står det at røyking kan føre til abort eller for tidlig fødsel, så man vet det jo, men vi stod der med hakeslipp alle sammen.

Som regel går det bra, og godt er det, men å si at det ikke synes eller påvirker barnet, er det samme som å si at jorden er flat.

Skrevet

d der er bare tull...

De klarer ikke se på nyfødt banret om mor røyker, men de kan se det på morkaka. For morkaka kan ha kal i seg...

Men de ser ingenting på barna så ikke kom med sånne usannheter

Skrevet

Jeg synes det er trist å lese om alle som ikke "klarer" å slutte å røyke mens de er gravide. jeg fordømmer ingen, men blir oppriktig lei meg fordi det er ikke en myte, men fakta, at fosteret krymper seg når dere tar dere en røyk.. syns heller ikke det er "kjempebra" å kutte ned antall sigaretter... det gjør bare at fosteret har det vondt litt færre ganger om dagen. Mitt første barn var ikke planlagt og jeg skjønte at jeg var gravid i uke 6.. da hadde jeg drukket litt og røyka de ukene. Jeg var helt fortvila husker jeg og sluttet på dagen, har ikke tatt en røyk siden (3 år siden) og jeg hadde røyka i ca 4 år... det bunner ut i hvem du setter først - deg selv eller barnet? for meg vil det alltid være datteren min og babyen jeg har i magen. så jeg kan bare si at nei, jeg skjønner virkelig ikke hvordan dere greier å røyke når dere er gravide!!! håper virkelig at dere gjør deres beste for å slutte og ikke trøster dere med at ungen ikke tar skade av det - for selv om den får langvarige skader så vet dere at den har det vondt mens dere røyker! kjøp en avvenningsbok og ring røyketelefonen - gjør iallefall alt dere kan for å slutte.

Skrevet

Er enig med det du sier ang se ned på andre fordi de røyker i svangerskapet, eller gi de en pekepinn på hvor skadelig det kan være!

Jeg har selv aldri vært borti en røyk, og hater røyklukt over alt, og det verste er å sitte i et røykfult rom!!

Men jeg mener dette er opp til hver enkelt å bestemme!! Mennesker må få ta egne valg, uten at andre skal sitte å belære om ditt og datt!

Stå på uansett valg:)

Skrevet

De som aldri har røyket vet jo ikke hvordan det er å prøve å slutte å røyke. Er ikke lett selv om man vet at det er skadelig for en selv og barnet.

Jeg røykte da jeg ble gravid første gangen, sluttet på dagen og har ik røyket siden den gang. Men nå skal det sies at det hjalp mye at jeg var så urven at jeg fikk helt stygga på alt. Kjente jeg lukten av røyk så kastet jeg opp. Så jeg fikk od hjelp:-)

Lykke til alle sammen,med eller uten røyk.

Skrevet

Slutt å røyk! Du skader babyen din. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...