Nordlyspar♥ Skrevet 9. august 2007 #1 Skrevet 9. august 2007 Nå har de vært i hagen min (det lille man klarer å dyrke fram på denne forblåste stein/sand plassen) å spist opp Islandspila mi... kjenner det klør i fingrene til å åpne våpenskapet å skyte samtlige drittreinsdyr jeg ser på øya.... Hjelper ikke med gjerde heller, de hopper bare over... åsså er det jo lover og regler for hvor høyt man kan ha et gjerde..... møkkafanssjiiiitjævlarævREIN...... utblåsning... takk
alvis Skrevet 9. august 2007 #3 Skrevet 9. august 2007 He, he! Jeg syns det høres koseligt ut med rein i hagen da......men det er visst ikke det nei.
Lejonet Skrevet 9. august 2007 #4 Skrevet 9. august 2007 Ser at det er flere finnmarkinger her. For et par år siden raserte de venninen min sin nyanlagte hage..... Det ble nesten så de geleidet dem inn i kjelleren og...... (fylle fryseren???) Haha.
Tussa og Sofie Skrevet 9. august 2007 #5 Skrevet 9. august 2007 Haha, uff da, ja vi sliter alle med forskjellige problemer. Litt geografiske forskjeller der jah....
twoboys & a girl Skrevet 9. august 2007 #6 Skrevet 9. august 2007 rein er pyton!!!! Glad jeg er kvitt faenskapet
Nordlyspar♥ Skrevet 9. august 2007 Forfatter #7 Skrevet 9. august 2007 hehehe... joda finmarking her... Vi har jo gjort vårt for å holde reintallet nede da... vi kjørte på en i begynnelsen av sommeren, og måtte stikke den... den hadde knekt ryggen, lå bare å pintes... Må vist plante bare rips, for det ser de ikke ut til å like... den har fått stå i fre... men de tok mange av jordbærplantene mine i fjord da... :0(
Nordlyspar♥ Skrevet 9. august 2007 Forfatter #8 Skrevet 9. august 2007 Tror jeg fikk et anfall av dysleksi også.... hmmmmm
kaur *har født!* Skrevet 9. august 2007 #9 Skrevet 9. august 2007 Tenkte å si at det er bedre med rein, enn sol og hete.... men tok vist feil av rein og regn... :-)
Bietta Skrevet 9. august 2007 #10 Skrevet 9. august 2007 Enig med deg, mine følelser for rein og reindrift= hat!!!! Så koselig når ungene skal kose seg i hagen i godværet, og springe barføtter i REINDRITTEN!!!!!
Nordlyspar♥ Skrevet 10. august 2007 Forfatter #11 Skrevet 10. august 2007 Helt enig...! Her på øya har kommunen prøvd i flere år å pynte, men det nytter ikke når alt blir fortært av glupske rein. Vi privatperoner prøver også, (ikke lett i rødsand) men de småflekkene vi får til, bli slukt av reinen.... og at samene gjeter reinen sin er bare en myte. som jeg sa kjørte vi påå den reinen 18.mai... kadaveret ligger der ennå... de har da regler å holde seg til de også??? tenker da på smittefare osv.... Ringte politiet da vi kjørte på den, fikk så en telefon (mndr etter)fra samen som ville ha flere tusen kr, for den... Samtale mellom meg og samen:"jeg må jo ha erstatning" Jeg "nei det synes jeg ikke, det har allerede kostet meg 1000 kr for ny lykt på bilen" Samen: Jammen det var jo en stooor rein" Jeg: Det var en fjorårskalv, vi har bilde med størrelsesforhold dokumenter. Samen: Ja men han kunne jo bli en go kjørerein. Meg: åsså???............ Meg Hvorfor har du ikke hentet kadaveret, en mnd etter???..... stille.....(opplyste samtidig at det var siste gang vi meldte ifra, når det er slik man blir behandlet) I helga dro sambo på hytta..... kadaveret lå fremdeles der.... en ting til når det gjelder gjeterplikt....der går en rein med en enorm svulst over det ene øyet sitt i vika her har gått slik i flere uker mellom husene.... ei venninne ringte reinpolitiet og varslet... men skjer det noe??? nope... Der går den å pines, det er nesten så jeg fristes til å stikke den også...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå