yasmina Skrevet 9. august 2007 #1 Skrevet 9. august 2007 Leste i en annen traad at Hvis barnehagen skulle bake kake saa fikk de lage glutenfritt til hennes gutt da han hade coeliaki.( ikke vondt ment aa bruke dette som eksempel,intensity ). Men jeg lurte paa om virkeligheten er slik i deres barnehager. Vi har det slik at vi skal faa beskjed hvis det er noe spesielt slik at vi kan ta med mat, evt ha noe froesne vafler,boller ol som guttungen kan spise ved festlige anledninger. Er jo ofte slik at det ikke bare er et allergibarn paa en avdeling og det blir jo vanskelig for de ansatte hvis de maa lage en kake uten melk, en uten egg , en uten hvetemel og osv....... Hvordan er det for dere andre ???
It's all about me Skrevet 9. august 2007 #2 Skrevet 9. august 2007 Lillegutt står enda på venteliste for barnehageplass, så hvordan det i praksis fungerer vet jeg ikke. Men når den tiden kommer forventer jeg at han skal få være med å bake han også når de gjør det. Med cøliaki skal det bare en smule til for at de blir syke, og et lite barn kan fort putte en finger i munn når h*n holder på med mat. Derfor er det utelukket at han baker vanlige kaker med mindre han blir skikkelig passet på. Om han får de hjemmelagede kakene/bollene når de er ferdig, eller noe de fisker fram fra fryseren og varmer som er glutenfritt, bryr meg midt på ryggen. Det viktigste er at han får være med på akkurat det samme som de andre barna. Men det skal også sies at det er ikke noe problem når det er flere barn å sette to deiger, en vanlig og en glutenfri/allergivennelig. Den glutefrie smaker iallfall like godt som de vanlige, så ingen tar skade av å spise av det. Når det gjelder bursdager så hadde jeg blitt glad om foreldrene som vil ta med noe godt til barne hadde spurt om det var noen med allergi og tatt hensyn til det. Men får jeg beskjed lager jeg gjerne noe selv som de kan ha til lillegutt. Ellers har Toro fine hurtigprodukter som både er glutenfrie og tar hensyn til andre allergier. Matvareallergi er ikke barnet sin egen feil, og synes det vil være vondt hvis de blir holdt utenfor pga det. Spesielt når det er enkelt å ta hensyn til dem, bare man vet hvordan. Når det blir større er det en annen ting, da skjønner de jo mer selv. .......og det er bare å bruke meg som eksempel igjen, bare kos det )
lykkelig mamma!!!!!! Skrevet 9. august 2007 #3 Skrevet 9. august 2007 Gutten min skal starte i barnehage neste uke, og han har egg og melk allergi. Jeg spurte de sist vi var der om hvordan de kom til og gjøre det, ved bursdager, og evt andre dager hvor de skal bake/lage mat. Da skulle de ordne mat som han kunne spise, vi skulle ikke trenge og ha med eget til han den dagen. Det er jo ikke noe i veien for at "friske" barn ikke kan spise mat uten egg og melk. Så det syntes jeg er mest rettferdig for barnet også. Det er jo som det blir nevnt her også veldig lite som skal til før et allergi barn får i seg noe h*n ikke tåler. Da er det jo mye sikrere for barnehage personelle også og lage noe alle tåler...
junim@mm@ Skrevet 12. august 2007 #4 Skrevet 12. august 2007 Jeg signerer det de over her skriver. Sønnen min er 2 år og går i barnehage. Der prøver de å få til at han får det samme tilbudet som alle andre barn. Dvs. er det suppe og rundstykker til lunsj, så får de enten lage glutenfritt til alle, eller lage en egen tilsvarende suppe til min sønn. Som Intesity sier, er det det samme for meg om de tar opp ett rundstykke fra fryseren som de har kjøpt inn eller bakt tidligere, så lenge han får det samme tilbudet som de andre barna! Dette fungerer også utmerket godt i barnehagen til min sønn. Men det er sikkert foskjeller mellom forskjellige barnehager også. Når det gjelder bursdager, er det barnehagen som baker alt som blir servert. Så de baker nå sjokoladekaka eller muffinsene til TORO, eller is eller gele som også er noe alle barna kan spise.
junim@mm@ Skrevet 12. august 2007 #5 Skrevet 12. august 2007 En ting til...: Når det gjelder cøliaki kan man printe ut et hefte på Norsk Cøliakiforenings hjemmesider som er laget til barnehage, skole og SFO. Her står det litt generelt om cøliaki, råd og tips, samt oppskrifter. Det står også noen sitat fra opplæringslova som sier noe om å fremme likestilling i skolen etc. Jeg ga dette heftet til barnahagen vår når gutten min fikk diagnosen, og det var aldri spm om han skulle behandles anderledes enn de andre barna!
rødt&blått Skrevet 28. august 2007 #6 Skrevet 28. august 2007 Jeg har barn m/ egg+melkeallergi og er veldig imponert over barnehagen! Da jeg sa ifra om allergien, så ba de meg om å skrive ned hva barnet spiser hjemme og hva hun liker best slik at de kunne kjøpe inn de samme matvarene der. Da jeg spurte om jeg skulle lage ting som de kunne ha liggende i fryseren, så sa de at det ordnet de om de skulle lage til noe ekstra. Datteren min går i barnehage hvor de får frokost, lunsj (varm eller brød) og frukt/grønt. Der serverer de brød som alle kan spise. Tror det er mest praktisk for de ansatte iom at småbarna gjerne deler litt og plukker opp rester om det faller på gulvet el.l.
Gjest Skrevet 10. september 2007 #7 Skrevet 10. september 2007 ja det forventer jeg og ja de gjør de med veiledning fra oss
Mini`s mamma Skrevet 5. oktober 2007 #8 Skrevet 5. oktober 2007 Hei. Jeg har aldri forventet noe i forhold til barnehagen. Sønnen min har egg og melkeallergi. Men både familiebarnehagen han gikk i tidligere og den offentlige bhg han går i nå, har vært veldig imøtekommende. Hos familiebhg tok vi med kake eller is hvis det var andre bursdager. Bakte de, lagde de en egen liten deig for hameller de fant alternativ alle kunne ha. I den offentlige bhg han går nå har de faktisk bakt en egen kake for ham til å ha ved spesielle anledninger. Og ofte kan jo de andre ungene spise kaker som han spiser. De er jo ikke vonde på smak......
Zupermam Skrevet 8. oktober 2007 #9 Skrevet 8. oktober 2007 Vår sønn tåler ikke egg og melk. I vår barnehage tar de allergiene hans veldig på alvor. De har handla inn rismelk med kalsium, og donald-brød fra rema som er uten melk. Når de får varm middag levert 2 ganger i uka, ber de om egen mat til han. De gangene de alikevel har fått fiskeboller eller lignende, har de hatt et lager middagsglass på lur, så har han fått det istedet. Når det gjelder bursdager og festligheter i barnehagen, er det blitt mer og mer vanlig at man servere frukt og eller is istedet for kaker. Vi sendte med 2 pakker lollipop-is, og det kunne jo alle spise. Lykke til, jeg tror barnehager generellt er veldig flinke til å ta hensyn:)
allergibarn Skrevet 8. oktober 2007 #10 Skrevet 8. oktober 2007 i vår barnehage bruker de ikke kaker til bursdager, de lager bursdagsmiddag istedenfor. De lager mat han kan spise (han og ett barn til har egg/nøtte-allergi). De er over 40 barn der, men kun to med allergi - helt utrolig. Så de tar veldig hensyn. En da hadde de bakt muffins for å bruke opp noen matvarer og bananer - da fikk han en muffins som vi hadde lagt i fryseren. Han ville gjerne ha samme som de andre, men ble fornøyd med den han fikk. Hun andre er eldre og skjønner godt at hun ikke kan spise alt som de andre kan. Ellers er de veldig flinke, de sjekket hvilke leverposteier han kan spise etc. I tillegg fant vi et veldig greit skjema for allergier som vi har fylt ut og hengt på kjøleskapet i barnehagen - slik at vikarer og andre også får med seg denne informasjonen. Barnehagen er hverdagen til barna våre, så jeg synes de er pliktige til å ta hensyn til allergibarna!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå