Gå til innhold

Håndhygiene og spedbarn (samme som nov. klubben)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter! Jeg sitter her med masse tanker, noe som er blitt mer og mer vanlig i svangerskapet mitt... Det som opptar tankene mine nå er kanskje irrasjonelt, men likevel viktig for meg å få luftet med dere kjekke jenter på 2. trimester for å høre deres mening om det.

Saken er den at jeg er lært opp til at hvis jeg skal holde et spedbarn, så går jeg helt naturlig og vasker hendene mine først. Derfor var det en selvfølge for meg og min mann da vårt første barn ble født for 4 år siden at om de som kom på barselbesøk ikke vasket hendene før de skulle holde babyen, så ville vi si ifra om det. Mannen min skal ha all honnør der - han ble kjempeflink til å si ifra!

Det jeg synes er rart er at man skal være nødt til å be et voksent menneske om å vaske hendene før det holder et nyfødt barn! Det som sjokkerte meg mest var da svigermor skulle holde poden for første gang. Hun ble omtrent fornærmet og ille berørt da hun ble bedt om å vaske seg på hendene. Det kunne da ikke være nødvendig - hun hadde jo vasket dem før hun dro hjemmefra og hadde visstnok "bare" tatt i bildøra....

Er det bare jeg som er overfølsom på dette området eller synes dere jenter også det er viktig med god håndhygiene i håndtering av spedbarn? Begynner å føle litt på dette nå som det begynner å nærme seg at nestemann kommer og vi sannsynligvis - utrolig nok - blir nødt til å minne folk om dette igjen :-/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har nok litt like tanker du og jeg=)

for meg faller det naturlig, men ikke alle, synes det er litt ekkelt.. spesielt dersom noen nettopp har vært ute å røyka eller tafset på mye rart før den setter seg ned å fingrer på en liten baby, synes det er spesielt ekkel, man vet jo aldri hvilke bakterier som bor på hendene..

gjerne vil jo små barn smake på både 1 og 2 fingre, om ikke hele handa..

Skrevet

Takk for støtten! Så er jeg ikke "gal" likevel... Spesielt enig med det der med røyken. Usj, så ekkelt!

Skrevet

hehe, nei i såfall kan vi være gal i lag=)

Skrevet

Jeg er helt enig med dere jeg også! Når jeg fikk sønnen min, lå han på intensiven på riksen... Der sto det med stor bokstaver at man skal vaske seg og sterilisere hendene sine før man holder i et av barna. Det hjalp ikke, så jeg ba mannen min si fra til sine og jeg til mine. Men vet dere, de gjorde det ikke da heller!!! Jeg ble så sur, akkurat som de ikke forsto at det var viktig! Å der også kom det inn folk som nett hadde røyket og skulle ikke bare holde sønnen min, men også opp i ansiktet hans for å snuse og susse å han... Å det stinket så røyk at jeg som satt 2m unna kunne luktet det hehe!

Jeg vasker meg alltid før jeg skal holde en nyfødt, hvis ikke så vil jeg ikke holde dem! Har med respekt å gjøre spør du meg!

Skrevet

Grei håndhygiene er vel noe de fleste har (stort sett...), så jeg synes å be folk vaske hendene (om man ikke ser at de er skitne e.l.) blir litt voldsomt. Spedbarn har et godt immunforsvar og det blir enda bedre om de blir utsatt for forskjellige ting og tang.

Skrevet

Jeg ba aldri besøkende om det når sønnen min var nyfødt. Ikke ble han syk og har heller aldri vært mye syk. Kommer nok ikke til å gjøre det nå heller, men folk har forskjellige syn på ting og dine besøkende bør jo respektere dette om dere ber dem om det.

Skrevet

Nei faktisk så har ikke de fleste god håndhygiene! Det er utrooolig mange som ikke vasker henda når de har vært på do osv....

Men jeg er vant til å vaske henda mine ofte i jobb sammenheng spes der jeg jobbet før... Var jo omtrent så man vasket huden av henda. Å defor tenker jeg vel alltid på det. Men det er mange som ikke bryr seg om det. Å det er vel også en grunn til at det står skrevet at besøkende skal vaske seg før de tar på de nyfødte. Spes på intensiven, for de har ikke det samme immunforsvaret som andre babyer.....

Skrevet

Det er da forskjell på om barnet er på intensiven eller om man er hjemme hos seg selv? I allefall ser jeg en stor forskjell på det. Er barnet sykt så bør man selvfølgelig ta litt ekstra forhåndsregler.

Forøvrig så sa jeg "grei" og ikke "god" hygiene, vet at det varierer, men i dag har folk flest helt ok hygiene rett og slett fordi vi stort sett har lett tilgang på vann og det meste vi tar i er forholdsvis rent i dag.

Synes det er viktig at man ikke blir overhysterisk og steriliserer alt barnet skal være borti. Jeg mener det da er større fare for at man får et barn som lett blir sykt og er utsatt for allergier etc rett og slett fordi kroppen og immunforsvaret ikke får "trent" seg.

Skrevet

Har aldri sett noen som har vasket seg før de holder et spedbarn hjemme hos noen jeg...(?) Man er jo ganske ren og kan da ikke skjerme barnet for alle bakterier? Sitter jo IKKE å stapper fingre i munnen på barnet heller da, men jeg er nøye med å vaske smukker og sånt når barnet bruker det og ting faller i gulvet. Men er enig i at når barnet begynner å tygge/sikle på fingrer osv så bør en nok vaske seg rett før, men tviler vel egentlig på at foreldrene selv vasker seg for hver gang de tar i barnet. Tenker forresten med gru på alle skitne leker osv som barna tygger på, men det går da bra det også...

Skrevet

her har eg heller ikkje bed besøkende om dette , røkerene gjor det atomatisk og noen av dei andre og men dei fleste vaska seg ikkje før dei holdt barnet................. ingen av dei har blitt syk, plaga med øyekatar elller noe..... det er i dei sterile hjem at det er flest allergikere..... har eg hørt................

Skrevet

Jeg kommer nok ikke til å be noen jeg kjenner om å vaske seg på hendene, unntatt hvis du har røykt da. Tror barn trenger litt bakterier for å bygge opp immunforsvaret...tenk bare på oss jenter!! Våre mødre tror jeg ikke vasket seg så veldig...de nøt et glass rødvin og tok livet med ro :)

Skrevet

Vanlig hygiene er viktig, men å være hysterisk hjelper virkelig ingen. Beklager, for meg virker du HI litt hysterisk, kanksej fordi DU er veldig nøye med å vaske deg ofte(som faktisk IKKE er særlig sunt for huden).

Har man et barn på intensiven snakker vi andre boller, men et vanlig spedbarn bør da tåle å være i kontakt med bakterier? Jeg har en hund, mener du da at hun ikke får være i huset eller nærheten av ungen bare fordi hun ikke er steril?

Skrevet

Jeg er helt enig med deg HI. Synes det er en selvfølge å vaske seg på hendene før en skal holde spedbarn. Kommer selv til å be besøkende om det og mannen skal få beskjed om å si det til sin familie. Veldig kjedelig om barna skal bli smittet av noe så tidlig bare fordi folk ikke vasker hendene.

Skrevet

Hmm, akkurat dette har jeg ikke tenkt på før.. Mye å tenke på.

Søstera mi er sykepleier og hun sier at det er mye verre å være på sykehus med tanke på smitte enn hjemme hos seg selv. Så jeg ville nok også vært mer påpasselig med vaske av hender ved besøk på sykehuset. Man tar jo på ting på sykehuset, gelender etc og spedbarn har vel ikke det beste immunforsvaret de første dagene vil jeg tro..

Skrevet

Håndhygiene er jo vigtig uansett om barnet er frisk eller syk. Jeg har aldri bedt folk om å vaske seg hendene før de holdt mitt barn før. Dette har aldri vært i tanken min, men det er kanskje noe å tenke seg om. Nå er det slik at vi ikke har noen som røyker i hverken familie eller venner. Så vi slipper å tenke på den biten.

Hva med å kjøpe en liten sprayflaske med desinfeksjonsvæske og ha det i natt bordet? Også kan man jo høflig bed folk om å smøre seg med den:)

Dette har jeg altid i min veske, er helsestudent og er skremt av mikroorganismer he he

Skrevet

Jeg var hos en kollega av meg på besøk når babyen hennes var 3 mnd, han gråt og hun var opptatt med noe skulle jeg være snill og løfte han opp.. da fikk jeg beskjed om å vaske meg på hendene først...WHAT?? var det første jeg tenkte.... er det mulig... ikke rart barn får allergier når folk er så hysteriske.. Greit nok på sykehuset som det sies her lengre opp, og hvis folk akkurat har røyka o.l....men hjemme??? Nei ærlig talt, et sted må grensen gå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...