Gå til innhold

Alle dere damer der ute- ta oppfordringen om dere kan!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

IDette handler om ei venninne av min søster.. Hun er et utrolig godt og positivt menneske.. Ta dere tid og les igjennom er dere snille..

nfo Name: Et rop om hjelp...

Type: Common Interest - Health & Wellness

Description: Kjære venner og venners venner...

Som mange av dere vet, har jeg de siste årene blitt behandlet for lymfekreft. Etter gjentatte cellegiftkurer har kreften kommet tilbake og krevd videre behandlinger. Heldigvis er det fortsatt muligheter til å kunne bli HELT frisk, men denne gangen trenger jeg DERES hjelp. For å kunne gjennomføre den neste behandlingen trenger jeg stamceller fra et friskt menneske. Disse stamcellene skal danne mitt nye immunsystem og sørge for at sykdommen forsvinner for alltid. Det er allerede satt i gang søk etter donor i det internasjonale stamcelleregisteret og så fort vi finner en match settes behandlingen i gang. Men siden det ikke er så lett å finne en som passer, ber jeg dere om å være så vennelige å melde dere som givere. Dette krever virkelig ikke mye av dere, men kan for min del være det som skal til for å endelig kunne bli helt frisk. Moren min har startet sin egen aksjon for å verve flere givere og laget et skriv (se vedlegg) om hvordan du skal gå frem for å bli giver.

Jeg håper at dere tar budskapet mitt alvorlig og blir med på å gjøre en innsats for saken, ved å verve dere som givere og formidle denne mailen videre til familie, venner og bekjente. Jeg håper jeg kan regne med deres hjelp!!!

Ved eventuelle spørsmål er det bare å ta kontakt.

Vennlig hilsen

Mette Tschopp-Fageraas

[email protected]

Contact Info Country: Norway

Recent News

Vil du hjelpe?

Vil du hjelpe, Mette, min 29 år gamle kreftsyke datter?

Etter gjentatte cellegiftkurer etterfulgt av høydosekur med støtte av egne stamceller, ble kreften slått ut i 2 år, men kom så tilbake.

Det eneste som kan gjøre henne frisk nå, er en ny høydosekur med støtte av en fremmed donors stamceller. Denne behandlingen kalles stamcelletransplantasjon.

Hvordan blir du stamcellegiver?

• Dersom du er 18-45 år kan du må melde deg på nærmeste blodbank/ Sykehus og verve deg som blodgiver. (Det er lurt å avtale tid.)

• For å vevstype deg må det tas en blodprøve, for eksempel i forbindelse med en blodtapping. Personalia og vevstypene lagres i Benmargsgiverregisteret. Benmargsgiverregisteret har Datatilsynets konsesjon.

• Som vanlig blodgiver må du fylle ut et skjema, og ta en blodprøve.

• Etter å ha gitt blod en gang, kan du verve deg som benmargsgiver.

• Du kan også verve deg som blodgiver gjennom røde kors nettsider:

www.giblod.no

Å gi stamceller gjøres ved å ta blod fra en vanlig blodåre. Dette gjøres kun dersom dine stamceller matcher med stamcellene til en syk person. Å være stamcellegiver er ikke bindende og du kan når som helt trekke deg…

Hvorfor trengs det så mange givere?

Det finnes millioner ulike vevstypekombinasjoner. Bortsett fra eneggede tvillinger er det ingen av oss som er like genetisk sett. Derfor er det vanskelig å finne en giver som har akkurat de samme vevstypene som en pasient. Sjansene for at nettopp du velges til å gi stamceller er om lag 1-2 promille per år! Dette er derfor et vanskelig og møysommelig arbeid, og ikke alle finner match. Jo flere som melder seg som frivillige stamcellegivere, jo større er muligheten for å finne en egnet giver. Tidsaspektet er også en viktig faktor her, fordi kreft utvikler seg;

DERFOR ER DET VIKTIG Å SPRE DETTE BUDSKAPET TIL ALLE DERE KJENNER, VENNER OG FAMILIE.

Hilsen en veldig bekymret mamma.

Nærmere informasjon;

www.blodbanken-oslo.no/fakta/benmargsregisteret.html

www.rikshospitalet.no/ content/res_bibl/7361.pdf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunne ønske jeg kunne hjelpe, men får desverre ikke lov å gi blod..

Skrevet

Flott!!

Skrevet

Jeg får ikke gi men mannen min gir jevnlig og vi er begge organdonorer...

I tillegg har vi begge på et tidspunkt vært undersøkt i forbindelse med beinmargsdonasjon. (til en bekjent) så de har all infoen dersom de skulle trenge det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...