Gå til innhold

Ulike rettar ved tilvenning hos dagmamma versus tilvenning i barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ringte jobb i dag for å søke om fri i samband med tilvenning hos dagmamma. Fekk då beskjed om at rett på fri i samband med tilvenning, gjaldt kun når bornet skal byrje i barnehage, ikkje hos dagmamma. Er det verkeleg riktig? Er det i tilfelle slik at dette er opp til kvar enkel arbeidsgjevar fastsette i personalreglementet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet at man har rett til 3 dager når det gjelder oppstart i barnehage og 1 dag ved skolestart i 1.klasse.

Skrevet

Det med dagmamma vet jeg dessverre ikke, men tror du ikke har rett på noe. Du kan evt ta perm. uten lønn, avspasere eller feriedager.

Skrevet

Jeg mener helt bestemt at man har rett på 3 dager fri ifbm start hos barnepass uavhengig av om det er barnehage eller dagmamma. Det arbgiver selv avgjør er om det skal være med eller uten lønn.

Skrevet

nei, dette er FEIL!! Spiller ingen rolle om det er barnehage, dagmamma eller skole. Det gjelder situasjoner der omgivelsene er ukjent for barnet...

Stå på krava... Hvis du har mulighet sjekk med tillitsvalgt, evt arbeidstagerorganisasjon dersom du er organisert eller les i personalhåndboken...

Skrevet

Sa at jeg ikke var sikker ;o)

Skrevet

Mener bestemt du har krav på 3 dagers velferdspermisjon, men du har definitivt ikke krav på lønn. Noen arbeidsgivere er greie da, og betaler ut lønn for de dagene.

Skrevet

Har lest i personalreglementet og der står det svart på kvitt at hos min arbeidsgjevar (offentleg sektor) har ein rett på fri i tre dagar med løn ved oppstart i barnehage, men ikkje hos dagmamma. Det eg lurer på er om dette er noko den enkelte arbeidsgjevar kan avgjere, eller om det fins statlege rettninglinjer som seier noko om dette.

Skrevet

det skal være likestilt det altså... skal ikke spille noen rolle hvor de begynner så lenge det er oppstart! hvis arg. giveren din er vrang hadde jeg brukt egenmeldinger..

Skrevet

I Personalhåndboka til kommunen her jeg bor, står det "..barnehage OG dagmamma"

Men reglene kan variere fra sted til sted, ettersom hva som står i tariffen.

Skrevet

Hos min arbeidsgiver står det i reglementet at det gis 3 dager fri ved tilvenning i barnehage og 1 ved skolestart. Vil man ha fri for tilvenning hos dagmamma må man gjøre dette ulønnet.

Skrevet

Takk for svar:)

Forstår at det er ulike reglar frå arbeidsgjevar til arbeidsgjevar. Eg kjem til å søke uansett, og klage om eg får avslag. Skjønar ikkje korleis arbeidsgjevar skal kunne grunngje eit avslag. Det er då verkeleg akkurat det same for foreldre og born om det er dagmamma eller barnehage. Får i verste fall ta ut ferien som eg tenkte å spare til jul:(

Skrevet

ikke ta ut ferie... jeg hadde sykemeldt meg eller brukt egenmelding...vrang sjef= vrang medarbeider : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...