Gå til innhold

Trenger litt hjelp her!!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken side skal bruden gå inn i kirken? Når vi " øvde sammen med presten gikk jeg på høyre side av pappa, altså holdt i hans høyre arm. Men nå er det noen som sier at jeg skal gå på venstre side av pappa og holde i hans venstre arm. Hva er riktig??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

i alle bryllup æ har vært i så har de gått på venstre side av mannen eller pappaen:) så d e nok venstre side:)

Skrevet

Er 100% sikker på at høyre side er riktig.

Blir det samme som at mannen alltid har sin borddame på sin høyre side i formelle selskap.

Skrevet

Hei! Dette vet jeg da je spure presten under "øvingen"... Presten forklarte at fra gammelt av er venstre side i kirka damesiden, og høyre siden er mannesiden.. Så du skal gå på venstre side inn i kirka, og høyre siden ut av kirka... Du skal altså alltid gå mot kvinnesiden, og mannen skal gå mot manne siden.. :-)

Skrevet

Slik jeg har hørt det da skal damen alltid ha høyrehånden fri (gjelder i alle anledninger) slik at hun kan bære veske eller bukett eller leie hånden til barnet med sin sterkeste arm...altså høyre..det betyr at mannen må stå på kvinnens venstreside...

 

Vet ikke om det er "korrekt" men synes argumentene var fornuftige;)

Skrevet

Kvinnen skal alltid være til høyre uansett hva. Altså på mannens høyre side.

Skrevet

Jeg gikk ved min fars venstre side. Presten vår sa at fra gammelt av skulle han ha sverdhånden /høyre hånd) fri for å beskytte den kommende brud, eller noe lignende ;) Vi gjorde jo så klart som presten sa... :)

 

Husker fra når jeg har vært gjest (3 ganger) at bruden gikk ved sin fars venstre side.

 

Ut gikk jeg ved brudgommens høyre side. Var mest naturlig slik vi satt/sto. Dumt å "bytte" plass...

Skrevet

Er vel sånn at jenta skal gå på venstre side av pappaen inn, for når de kommer frem så skal den kommende ektemann ta over, og da får han henne på sin høyre hånd...

Skrevet

Jeg fikk beskjed av presten at damesiden var venstre. Dvs at gjestene til bruden skal sitte på venstre side i kirka, bruden skal gå på venstre side inn og ut og at bruden skal sitte på venstre side i kirka.

Var det ikke på venstre side Mette Marit gikk og satt?

Skrevet

Joda, Mette Marit gikk på venstre side av Haakon inn i kirken, og det er den riktige siden inn i kirken. Når brudeparett er gift, og skal gå ut av kirken, så skal bruden gå på brudgommens høyre side, altså mot samme side av kirken som hun gikk inn. Det med gjestene stemmer også, brudens side av familien skal sitte på kvinnesiden i kirken og brudgommens side skal sitte på mannsiden.

 

Før ekteskapsinngåelsen skal brudeparet sitte midt mot hverandre oppe ved alteret, bruden på kvinnesiden og brudgommen på mannssiden. Etter selve vielsen skal brudeparet sitte ved siden av hverandre på mannssiden, bruden nærmest alteret. Da sitter forloverne sammen på kvinnesiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...