Gå til innhold

Hvorfor klarer jeg ikke å bake???????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner ingenting. når jeg baker blir det bare feil... bollene sprekker, steker ujevnt og blir svidd utenpå og rå inni, selv om jeg gjør altsom det står i oppskriften... Til og med sånn der ferdig-brownies fra toro blir svidd etter ti minutter i ovnen! tror det må være noe galt med ovnen vår men kjøpte den jo ny i juni jo... noen med gode baketips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd å sette stekebrettet noen hakk ned?:) Ikke FOR langt ned da, for blir ikke godt da heller:P Men et par hakk liksom? Noen ovner er varmere enn andre og da kan det lett bli sånn.

Skrevet

Jepp steker oppe og nede og alle veier, blir feil uansett =(

Skrevet

He he... uff da!

Hvis bollene sprekker så kan det være at du ikke har eltet deigen nok. Boller skal eltes en stund før du former de.

Når det gjelder stekingen...

Alle ovner er forskjellige, det er viktig at du blir kjent med din ovn... Hvis det du lager alltid blir ferdig før antatt tid, så kontroller at du ikke har for tørt bakeverk (at du har nøyaktige mål på deigen, og at den ikke er for fast før du former den). Er deigen tørr blir ikke bollene helt gode, men de blir også ferdige før antatt tid.

Hvis deigen er korrekt, så skru ned litt varmen på ovnen din. Skal du bruke 180 grader etter oppskrift, så forsøk med 175 grader- prøv deg frem!

Det er også et faktum at når flere husstander bruker strøm så synker kraften på strømmen og bakeverket kan bruke lenger tid (merkes godt på ting som står lenge i ovnen), og vice versa. Hvis du vet at du baker når andre ikke gjør det (på dagtid når de fleste er på jobb) så kan ovnen din være varmere enn ellers.

I begynnelsen vil det derfor være nødvendig at du titter på ovnen og ser hvordan det ligger an (unngå og åpne ovnen hvis du kan...).

Blir alt brent oppå så prøv å flytt bakeverket ned et hakk.

Og det er ingen tvil: Øving gjør mester! Tålmodighet er en dyd!

Lykke til!

Skrevet

tusen takk for gode tips! vi hadde boller i ovnen nå og de skulle egentlig stekes på 225 grader. Første brett ble totalsvidd. Skrudde ned ovnen til 150 grader og da ble de perfekt! (tok de nettopp ut) så ovnen må jo steke noe feil når det er snakk om 75* forskjell da...

Skrevet

Ikke elt deigen for mye etter første heving! Det er viktig! Men "slå" deigen ned og trill sprekkfrie boller. Pensle med egg evt melk eller vann.

Husk etterheving - til dobbel størrelse. Ikke for lenge, da faller de sammen. Et lett trykk skal gå tilbake

Skrevet

Syk ovn!! Men så bra at du fann ut av det!

Skrevet

eg e heilt lik deg der sauen. kansje litt bedre då... klare laga sanne ferdig ting, muffins og brownies og sann. men når det komme til gjærting, som boller må eg bare gi opp..

punkt 1- eg klare ikkje kjenne kor varm vesko som en skal blande med e. når en bruke gjær blir jo det litt dødfødt, eg drepe sikkert det som skal heva det. bakepulver e mye bedre, derfor klare eg kake og sann.

punkt 2- ovnen vår e syk, en syk syk ovn. skulle hatt an inne på mental sykehuset. når det står 225 på en pizza eller noe kan jeg ALDRI ha ovnen på mer enn 200. ellers blir det sort lenge før den er stekt ferdig inni. boller er svidd under og rå inni, men ser fine ut på utsiden.

det som e gale med meg då, e at eg har gått på baker og konditorlinjen på videregående- men ga opp og gikk allmenn påbygging ettepå. men eg va flink då altså (for mær enn ti år si)

*hjertesukk

Skrevet

hehehe bra det er flere av oss da... =) men jeg kan ihvertfall si jeg ikke har noe utdannelse, så har en god unnskyldning... =P haha =) neida... men skylder på ovnene våre. det er dem det er noe i veien med

tips ang det med å kjenne temperaturen: når dt er rett temp, skal du ikke kjenne noe som helst! det skal være akkurat som om fingen din fremdeles er i luften, siden vannet er akkurat kroppstempratur...

Skrevet

Et par tips til...

Jeg timer alltid mye kortere enn tiden i oppskriften - spesielt oppskrifter jeg ikke har prøvd tidligere. Da kan jeg sjekke om kaken ser ferdig ut. Jeg bruker en pinne (barbeque-pinne) for å sjekke om kaken er ferdig stekt inni. Kommer det deig med pinnen ut, må kaken stå lenger. Begynner den å se ferdig ut på toppen, legger jeg matpapir oppå kaka. Etterhver blir man kjent med ovenen, og klarer å regulere varmen. Jeg har merket at nye ovner ofte er mye varmere en eldre ovner....

Boller holder jeg meg langt unna...jeg kommer aldri til å klare like gode boller som moren min - som har blitt beskrevet som universets beste boller av alle 13 barnebarna hennes. Hvordan kan man konkurere mot det???

Skrevet

hehe nei er hun universmester er det vel best å holde seg unna... =)

tusen takk for kjempegode tips forresten, det skal jeg prøve i morgen når jeg skal bake kake!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...