Gå til innhold

Dere med barn mellom 1 og 3 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er yndlings middagen til barna deres?

Skal lage varmmatsmeny for småbarnsavdeling i bhg. og trenger tips :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt som har erter som tilbehør ;)

Fiskegrateng er en stoooor slager her

Skrevet

Sushi, men det er kanskje ikke så aktuelt.

Ellers er han begeistra for bakt fisk, sterke sausgryter med ris og det meste av meksikansk.

En generell anbefaling når det gjelder småbarnsmenyen er å ligge unna disse gufne farseproduktene som er så utbredte i barnehager (ja, jeg skjønner at det er økonomi inne i bildet, men de fleste foreldre vil forhåpentligvis betale en femtilapp ekstra i matpenger for å slippe søplefór) - kjøttdeig, fiskepinner og nudler er ikke helsekost, liksom.

Skrevet

helt enig med deg ->>-

Og en tur på kaia og kjøpe fersk fisk og lage fiskekaker er nyyyyydelig. Kanskje mest for de eldre ungene, men det blir nok til alle som regel ;)

Skrevet

Her er fiskeboller helt supert, med raspet gulrøtter, tyttebær og karri;)

Skrevet

Den ideelle middagen til lillegut består vel av kjøt eller fisk (gjerne fiskepudding, laks eller karbonader), med enten pasta eller ris til og ein haug med tomatbåtar.

Han et sjeldan kokte grønsaker, men f.eks. råkost og tomat/agurkbitar er han glad i.

Han et vel egentlig det meste, kanskje bortsett frå poteter (potetmos kan gå, dersom eg legg ein kjøtbit oppå...).

Skrevet

kyllingfilet (i veldig små biter), løk, brokkoli, gulrøtter kokes sammen med ris og litt karve, hel kanel, hel kardemomme og litt smør. veldig godt. minste mi er ti mnd, og dette spiser vi alle sammen.

Skrevet

Hun liker det meste ... men favorittene er vel kylling eller fiskeboller =)

Skrevet

Pommes frites og pasta... : ) Hehe.. Liker bare karbohydrater... Og ris da : )

Skrevet

Fisk av de fleste slag: laks, torsk, grateng, boller, kaker.

Skrevet

Snuppa her liker pasta bolognes aller aller best.

Også elsker hun mais og gulrøtter. :-)

Skrevet

fiskeboller!!!!!!!!!!! det er populært her!

Skrevet

Jeg har jobbet på amåbarnsavdeling i mange år og har tidliger harr mat og matglede som hovedtema gjennom året. De erfaringene jeg har gjort meg, er at små barn ofte er glad i mat som smaker mye og fisk. Så fiskegratenger, fiskegryter, foliebakt fisk osv er bra. Bruk gjerne mye friske urter og hvitløk. Mange av de aller minste elsker olivner og hvitløksbrød, soltørka tomater i olje, mexikansk osv. Selv om mange av dem ikke er mer enn 10 mnd, så la dem være med å lage maten. De er utmerkede "smakere" og det er ingen som er så åpne i forhold til mat som dem. Ja, man kan servere pizza i barnhagen, men la det være untaket, ikke reglen..

Kanskje ikke helt det du spurte om, men dette er nå jeg brenner veldig for ;-)

Skrevet

Snuppa her i huset elsker pastasalater med kylling eller tunfisk i. Hun har dilla på alle slags grønnsaker. Har litt egg i salaten og mange ulike grønnsaker ( i hennes øyne, mange farger, hihi),litt frukt, litt kokt fullkorn pasta, så lager jeg litt dressing av kesam og bittelittegranne hvitløk. Det morsomste hun vet om er å stå å "hjelpe" mamma med å lage salat (lalat).

Ellers, så er kokt torsk, laks, røkt torsk, uer m/tilbehør andre favoritter. hjemmelaget pastabolognese og hjemmelaget lasagne faller også i smak.

Supper er også godt og har dere budsjett til å lage de selv i stedet for posesuppene så er det mye god mat der.

Snuppa elsker kjøttsuppe med kålrot, potet, gulrot, kål, purre, kjøttboller osv m/flatbrød til. Alternativt samme suppen uten kjøttboller, da grønnsakssuppe. Enkelt, godt og billig.

Skrevet

Snuppa har vel ikke noe favorittmiddag, men hun spiser godt når vi har:

Fiskegrateng,

kokt el foliebakt laks/ ørret,

kjøttkaker

fiskeboller

pastasalat med hvitløksbrød

Ellers er det all slags pasta, pannekaker, havregrøt, tomatsuppe ol.

Skrevet

laksefileet

alt med pasta, gjerne fullkornspasta

egg, både stekt og kokt

pølser

poteter

broccoli

blomkål

mais (også minimais)

litt rar i matveien hun jenta mi på 2,5 år...

Skrevet

Fiskegrateng er en slager, grøt, supper, lapskaus, kjøttkaker, fiskekaker, grønnsaker.. egentlig all mat.. særlig saus da;o) ikke så glad i pannekaker.

Skrevet

Snuppa på 16 mnd elsker pasta av alle mulige slag, særlig når jeg lager kjøttsaus med masse løk og hvitløk i. Hun er glad i alt med hvitløk i grunn..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...