Gå til innhold

Tverrleie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Førsemann lå i sete, nå ligger nummer 2 på tvers! Johoooo sier jeg bare. Typisk min flaks!

Andre med samme problem?! (Har bakovervendt livmor)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min lille gjør også det!!!! er i uke 26+6 så satser på at hun snur seg i god tid før ankomst:))

Skrevet

se innlegget mitt fra tidligere i dag lengre ned på siden, om tverrleie og keisersnitt!

Skrevet

Jeg er i uke 34 + 4. Nurket her har ligget på tvers hele tiden. Skal på ekstra ul neste fredag for å sjekke en gang til. Håper inderlig han eller hun snur seg med hodet ned før det...

Fikk en gutt for 4 år siden. Han lå ned nesten hele tiden.

Skrevet

Du skriver forresten at du har bakovervendt livmor. Har det sammenheng med tverrleie? Har du fått noe info omm dette, så del det gjerne med meg.. Føler de på sykehuset har få svar å komme med når jeg spør om ting ang. dette.. Når har du termin? :)

Skrevet

oh yes.. min ligger og i tverrleie... er 28+4 - fatter egentlig ikke hvorfor, for i mine øyne er det mer "plass" oppover - favorittstillinga da kanskje.

Skrevet

Hei marghald! Mine tidligere barn lå også med hodet ned (snart sju år, og fem år gamle). Har du fått noen forklaring på hvorfor de tror babyen legger seg på tvers?

Skrevet

Min ligger også på tvers!! stupen er litt lavere en hodet, så jordmora sa til meg at visst han ikke hadde snudd seg til tirsdagen. så ville jeg bli henvist til sykehuset for ul og røngten av bekkenet for å se om det kunne gå bra med setefødsel :(

Men jeg vil da ikke ha noe setefødsel!!!!!! HJELP!!!!! håper kanskje på ks, vet ikke helt hva jeg vil!!

Skrevet

heisann!!

min lillelå i tverrleie frem til uke 37 da snudde han seg frivillig ned selv:)

fikk beskjed om på sykehuset at 90 % av tilfellene ved tverrleie så snur barnet seg selv. jeg går nå inn i uke 39 og har og bakovervendt livmor men det skal ikke ha noe å si med åssen barnet ligger.

Lykke til!!!!

Skrevet

Hei. Skjønner der er flere som har har samme bekymring som meg... Jeg er i uke 32 og min kar ligger også i tverrleie. Har overhodet ikke lyst på verken setefødsel eller ks, så håper så inderlig han snur seg selv. Jordmoren min sa at fostere som lenge har ligget "i feil" stilling, sjelden snur seg med hodet først, og at de som da blir snudd av av jordmødre/leger som oftest snur seg tilbake igjen i feil stilling. (Selv syns jeg ikke dette var noen god nyhet, da min kar trolig har ligget lenge i tverrleie. Skal tilbake til kontroll i uke 36, så får bare håpe han har snudd seg til da.

Skrevet

Jeg har ikke hørt noe om hvorfor de legger eg i tverrleie, men ut i fra denne og lignende linker er det tydeligvis ikke helt uvanlig!

Jeg har hørt at hvis babyen ligger i tverrleie eller sete, og den er over 4 kg blir det ks uansett. Vet du noe om dette, stjernegull?

Har lyst til å føde vanlig, men selvfølgelig ikke for enhver pris!

Skrevet

Ja, jeg har osgå hørt det, marghald, men ved tverrleie blir det oftest KS uansett. Det hender visst at dem prøver å snu barnet samtidig ved at de tar vannet under fødsel (hvis de vurderer det som mulig og trygt og barnet ligger slik at de kan geleide det ned i bekkenet med hodet samtidig med at vannet går), men tror det er sjeldent.

Skrevet

Uff, det har jeg virkelig ikke lyst til. Jeg har hørt altfor mange skrekkhistorier hvor de har prøvd å snu barnet, og hvor det har endt dårlig.

Både med tanke på forferdelige opplevelser og dødfødsel, dessverre...

Er livredd for at legene og jordmødrene skal ta avgjørelser over hodet på meg når jeg ligger der! Lurer på om jeg kanskje skal skrive noe om dette i "fødselsbrevet".

Har du hørt om noen som har fått snudd ungen og hvor alt gikk bra? Da vil jeg gjerne høre om det!!!

Skrevet

Jeg fikk nr 1 i fjor, hun lå i tverrleie iallfall de siste 2 mndr. Det var aldri noen diskusjon om det skulle bli KS eller ikke - med en gang det var konstatert tverrleie i uke 37 så fikk jeg time til KS uka etter, ikke tema med vending eller å prøve den vanlige måten. Tror det kan bli mer diskusjon ved seteleie.

Jeg spurte om årsaker til at hun lå på tvers, legene jeg snakket med de sa at det kan være så mangt - og det er ganske sjeldent. Mener å ha lest det er så lavt som 0,5%.

Lykke til!

Skrevet

Jenta vår ligger også i tverrleie. Lege og JM tror kanskje at grunnen kan være det at morkaka ligger forran fødselskanalen. Det betyr med andre ord at jeg må ha KS. Skal på ul og samtale i neste uke (uke 38) og håper da at vi kan få en dato for KS.

Skrevet

Takk for opplysende informasjon!

Vi får håpe at legen min har rett - at babyen har snudd seg med hodet ned:) I og med at jeg er 34+6 da de tar ul neste uke, gjør de det kanskje engang til før noe blir bestemt...

Det er jo litt tidlig å bestemme da? Kan jo fortsatt snu seg, mener jeg?

Skrevet

Jeg har termin 26 august, om 17 dager altså, var på ny UL i går, og legen satte meg opp til KS til onsdag! Det var ikke noe diskusjon en gang om de skulle prøve å snu barnet, som fortsatt lå på tvers. Hun syntes det var litt rart at det lå slik, siden jeg har født to tidligere som la seg med hodet ned i rimelig tid før fødsel, og denne inni magen har også ligget med hodet ned fram til de siste ukene (i følge jordmoren jeg går til). Hun (legen) nevnte noe om at det kanskje kunne være at den la seg slik pga muskelknuter nede i livmoren, men det var bare en teori, ikke noe hun konstanterte. Ellers sa hun at siden det ble bedre plass i livmor etter tidligere fødsler, mer tøyelig, så kunne det være at babyen rett og slett foretrakk å ligge slik den gjør, de har ikke noe god forklaring rett og slett.. De ville ikke ta sjanse på noen snuing, i hvert fall..

Skrevet

Da vet du jo den eksakte datoen - det er jo i grunn litt spennende, da!

Lykke til:)

Du må gi oss beskjed om hvordan din opplevelse med ks var...når du orker selvfølgelig!

Skrevet

Ja, skal gjøre det!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...