Cybermom♥ Skrevet 8. august 2007 #2 Skrevet 8. august 2007 Ja, jeg mener de kan det. Ved sist svangerskap ble jeg satt tilbake 18 dager, og gutten kom 5 dager før min termin. Altså feilmargin på 23 dager. Denne gangen er jeg satt tilbake 21 dager. Så får vi se når jenta kommer. Har prøvd å snakke med både jordmor under den ordinære ul, og legen jeg går til, men ingen respons. Både jeg og pappaen var forholdsvis små ved fødsel, og gutten vår var midt mellom oss. Hverken pappaen eller jeg kom langt fra menstermin. De hadde jo ingen ul å gi ny termin etter på den tiden. Kanskje hadde våre mødre også blitt satt tilbake hvis de hadde hatt ul. Jeg blir litt frustrert pga dette. Fordi jeg kan jo risikere å gå 5 uker over min menstermin uten at de setter igang. Nå vil ikke jeg overhode la dette skje, og kommer til å sette meg ned å grine til de undersøker meg hvis de skulle nekte. Det er jo en risiko som følger med det å gå over tiden, og synes det er litt skummelt at de står så vannvittig fast på ul-termin uten å se på andre faktorer.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2007 #3 Skrevet 8. august 2007 satt tilbake 18 dager utifra tidlig ul, eller ul-en i uke 17-19 ?? skjønte ikke helt hva du mente... )
☆Lille my* Skrevet 8. august 2007 #4 Skrevet 8. august 2007 Hei. Jeg ble satt 14 dager tilbake på ul! Skikkelig irriterende!
Anonym bruker Skrevet 8. august 2007 #5 Skrevet 8. august 2007 j blei satt "frem" på ul, 6 dager bare...men er d ul man skal rette seg mest etter?? eller menstermin?? hva hvis man har uregelmessig mens?? ) full av spørsmål....) (pluss bebi hehe;o))
moklatt 9 dager til termin Skrevet 8. august 2007 #6 Skrevet 8. august 2007 Jeg ble satt frem 15 dager.Egentlig greit det da,men synes det var litt vel mye.Jeg har en veldig regelmessig mens.Med de tre andre har jeg kun blitt forskjøvet noen dager.Håper ikke dette er et veldig stort barn.....og vi hadde kun et uhell så jeg vet når jeg ble gravid.blir jo spennende å se når jeg får da.
Cybermom♥ Skrevet 9. august 2007 #7 Skrevet 9. august 2007 Mente etter ordinær ul i uke 17-19. Du får jo en menstermin av legen utifra første dag i siste mens, men så kan du få en ny termin utifra målene til babyen på ordinær ul. Det er denne ul-terminen alt blir gått utifra deretter. Det er likssom den som er den mest riktige. Feks fødselspermisjonen blir også gått utifra ul-termin. Det vil si at nå som jeg er satt tilbake 3 uker, begynner min permisjon på samme dag som mensterminen min er. Det vil si at hvis jeg ikke hadde vært sykmeldt, kunne jeg risikert å jobbe helt fram til fødsel. Det blir man jo kjempeuthvilt og klar til å føde av... NOT!
Cybermom♥ Skrevet 9. august 2007 #8 Skrevet 9. august 2007 Jeg har også hatt regelmessig mens absolutt hele tiden. Helt fra jeg fikk mensen i 4. klasse. Men det de sier er at embryoet (eller hva det heter på det stadiet) kan ligge i en slags dvale før den fester seg. Man vil feks ikke få utslag på en graviditetstest før embryoet er festet.
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 9. august 2007 #9 Skrevet 9. august 2007 Så når fosteret ligger i dvale, får man ikke utslag på testen?? Det var jo rart, ut fra målingene jeg fikk på UL, har jeg testet positivt dagen før fosteret festet seg...derfor tror jeg det er helt feil (bare med 6 dager altså, men likevel). Har også tenkt på dette med overtid og permisjon og sånt...
Cybermom♥ Skrevet 9. august 2007 #10 Skrevet 9. august 2007 Mulig jeg har misforstått akkurat det der. Skal ikke si det for sikkert. Det er ganske utrolig at de stoler så vanvittig på ul-termin. Det er jo ganske små mål de går utfra, så det skal ikke mange mm om å gjøre før det gjør utslag på mange dager fra eller til. Ul-termin er jo i utgangspunktet ikke noe sikrere termin enn menstermin. Begge har +/- 2 ukers slingringsmonn. Men det er mest dette med overtid som jeg tenker på. Ser jo gang på gang at barn dør i mors liv pga morkakesvikt osv når de går på overtid.
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 9. august 2007 #11 Skrevet 9. august 2007 Ifølge ul-termin så testet jeg positivt da jeg var 2+6 uker på vei!? Legen sa igrunn at en måtte være ca 4 uker på vei for å få et slikt positivt utslag...Jeg bekymrer meg også for dette med overtid..altså etter den 42'ende uka...:-/
Anonym bruker Skrevet 9. august 2007 #12 Skrevet 9. august 2007 Jeg synes det er helt fjernt at UL-termin har så mye å si. Jeg vet utmerket godt når barnet ble til pga EL-testing. Ble flyttet nesten tre uker og i flg ord. UL skjedde unnfangelsen liksom ETTER positiv graviditetestest. Man bør ta hensyn i slike tilfeller mener jeg. Det er jo tydelig at det ikke stemmer. Til og med de som har prøverørsbefruktning opplever å bli flyttet, og der vet man jo virkelig når babyen ble laget. Jeg synes det burde være valgfritt om man satt opp permisjonen etter UL el. mens-termin. I mitt tilfelle vil jeg sannsynligvis miste permisjonsuker siden jeg kommer til å få før UL-termin. I motsatt fall, når man blir flyttet frem, vil man ha alle ukene man har krav på, men når man får eks to uker etter UL-termin, minster man jo de to ukene sammen med barnet. Siden man MÅ starte persmisjonen tre uker før termin, vil man da gå fem uker hjemme og glo i steden for å velge selv. Arg, sorry, blir irritert over dette... Det med å ligge i dvale gjelder i høyden 1-2 dager, så det bilr desverre feil å bruke det som begrunnelse når terminen ikke stemmer...
Moyra Skrevet 9. august 2007 #13 Skrevet 9. august 2007 Jeg ble satt tilbake 19 dager.. Mens termin er 12 oktober, og UL termin er 1. november.. synes det var litt mye, men jeg ser jo her at jeg ikke er den eneste.... Bekymrer meg litt hvis jeg går for lenge over tiden... Fikk beskjed om at jeg skulle bli satt igang hvis jeg ikke hadde født før 15 november.. det er faktisk over en mnd etter mens termin..
Cybermom♥ Skrevet 9. august 2007 #14 Skrevet 9. august 2007 Ja, min menstermin er 4. september, og på skjemaet fra ul står det at overtiden begynner 9. oktober. Det er også over en mnd etter. Vi får bare stole på at naturen ordner opp selv. Hvis man har hatt uregelmessig mens, og har hatt samleie mange ganger, skjønner jeg at det kan være litt vanskeligere å bestemme utfra mensen. Men i mitt tilfelle har jeg som sagt hele tiden hatt regelmessig mens, og i tillegg hadde vi kun sex den helga jeg hadde eggløsning. (nei, vi er nok ikke akkurat kaniner i senga...) Jeg fikk spørsmål fra jordmora på ul om jeg var helt sikkert på at jeg ikke hadde hatt en menstruasjon til... Jeg måtte bare flire... Man går ikke glipp av en menstruasjon når man planlegger å bli gravid! En ting er sikkert, jeg gir meg ikke uten å bli kontrollert ca en uke etter 4. september! Om jeg så skal sitte der til de gir seg... Når det er sagt, så tror jeg ikke at jeg kommer til å gå til 4. september en gang. Begynner å kjenne igjen den følelsen jeg hadde ca en uke før forrige fødsel. Blir nok enda et august-barn her i familien!
Kristin* Skrevet 9. august 2007 #15 Skrevet 9. august 2007 Samme opplegg her, satt tilbake 14 dager når jeg var på UL. Og siden jeg ble satt igang på overtid sist gang, så bekymrer det meg!! Og jeg VET når bebisen ble laget. Ja, det kan gå noen uker før egget befruktes, men ikke 14 dager!! Jeg kommer til å lenker meg fast til fødeavdelingen når jeg er på 11. dag overtid etter menstermin, så får de sette meg i gang :-) ( Jeg risikerer ikke bebisen sitt liv utifra hva en lege sier på UL )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå