Gå til innhold

jeg får ikke dagpenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

jobbet og tjente meg nok til fødselpenger, ble gravid på nytt og fikk sykepenger av fødsel pengene som igjen ga grunnlag for ny permisjon.

Nå er permisjon nr to . ferdig og sjefen på jobben har ikke bruk for meg lengre ( hadde aldri fast stilling, var bare ekstrahjelp)

Var på Nav i dag og fikk beskjed om at jeg ikke får dagpenger, for at trygdeutbetalinger gjelder ikke som lønn.

så her sitter jeg : datteren min skal begynne i barnehage neste uke, sønnen min skal passes av mormoren sin, men jeg har ikke jobb og ikke dagpenger.

Han på aetat sa det faktisk rett ut : siden mannen min er på sjøen, så hva skal jeg jobbe med da ?????? kommer faktisk ikke på en eneste jobb her i bygda som har arbeidstid 8-16. som jeg kan ta ( har ikke utdannelse).

men hadde jeg fått dagpenger før jeg ble gravid med nr 1, så hadde jeg fått dagpenger nå også.

føles så urettferdig, føler det som jeg blir straffet for at jeg jobbet før permisjon og at jeg har fått to barn

bare et lite hjertesukk fra meg :(

dette ble rote skrevet

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gleder meg veldig å informere om at det du har fått vite i dag her HELT feil!!!

Du har krav på dagpenger.

Kopiert fra NAV;

Dagpengenes størrelse beregnes ut i fra ditt dagpengegrunnlag. Dagpengegrunnlaget består av arbeidsinntekt og eventuelle folketrygdytelser du fikk utbetalt i siste kalenderår (fjor) eller i gjennomsnitt for de 3 siste årene før du fremmet krav om dagpenger.

Ytelsene kan være

Dagpenger ved arbeidsløshet

Sykepenger

Omsorgspenger/pleiepenger/opplæringspenger

Foreldrepenger ved fødsel eller adopsjon

Svangerskapspenger

Selvstendig næringsinntekt kan på visse vilkår regnes med for personer over 64 år.

Engangsstønad ved fødsel og inntekter over kr 400 872 regnes ikke med i dagpengegrunnlaget.

Du kan selv lese her; http://www.nav.no/893.cms

Skrevet

Hvor lenge er det siden du sist var i lønnet arbeid, og hvor mye har du tjent totalt i løpet av de siste tre årene? (Arbeidsinntekt, ikke sykepenger/permisjonspenger).

Skrevet

Det er ikke feil likevel. Størrelsen på dagpengeutbetalinger beregnes ut fra dette, men hvorvidt man har rett til dagpenger i det hele tatt vurderes kun ut fra arbeidsinntekt. Derav spørsmålet mitt nedenfor. Hun må ha fått vanlig lønn enten på over hundre-og-noentusen siste år, eller tohundre-og-noentusen siste tre år for å kvalifisere.

Skrevet

Både sykepenger og foreldrepenger gir jo uansett grunnlag da...

Skrevet

Nei. Ikke for å få, bare for størrelsen om man får.

Skrevet

nå er det vel nøyaktig 3 år siden jeg var i jobb da jeg var sykemeldt før jeg gikk ut i første permisjon, noen mnd før fødsel.

har jeg forstått riktg ? er det fordi jeg har fått to barn på rappen jeg ikke får dagpenger, hadde jeg fått hvis jeg bare hadde hatt en permisjon

Skrevet

Aha... Skjønner, men det fremkommer jo annerledes på NAVs sider?

(se kopiert og innlimt lengre oppe her)

Skrevet

Men er det absolutt ingen som helst jobb du kan prøve å få der hvor du bor?

Skrevet

til tillab : enig meg der.

Skrevet

Det står ettertrykkelig følgende;

"Dagpengegrunnlaget består av arbeidsinntekt og eventuelle folketrygdytelser du fikk utbetalt i siste kalenderår (fjor) eller i gjennomsnitt for de 3 siste årene før du fremmet krav om dagpenger."

Foreldrepenger er en folketrygdytelse og skal vel da i teorien gi rett på dagpenger?

-<<- Tolker jeg det feil?

Skrevet

Neida, du leser riktig - det er grunnlaget for dagpenger. Altså hvor mye man får.

Men det som avgjør OM man får i det hele tatt er ren arbeidsinntekt, se f.eks definisjonsutgreielsen her: http://nav.no/1073749876.cms

Alt av folketrygdytelser, altså både foreldrepenger og sykepenger er unntatt fra det som kvalifiserer.

Dermed ramler HI mellom to stoler ellerno' og har bare rett til sosialhjelp, eventuell bostønad osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...