Anonym bruker Skrevet 8. august 2007 #1 Skrevet 8. august 2007 Vi ha en eldgammel dåpskjole i familien som "alle" har brukt. Nå er det vår lille gutts tur og vi har bedt om å få den av de forrige brukerne. Vi skal få den men det virker som om det bare er "til låns". Er det riktig da? Jeg er nok den eneste i denne generasjonen som muliges skal ha flere barn og syntes det blir rart om jeg må levere kjolen fra meg igjen? Hva syntes dere?
Anonym bruker Skrevet 8. august 2007 #3 Skrevet 8. august 2007 Vi har også en som alle bruker. Men den oppbevares hos mormor da. Hva som evt skjer med den når hun blir borte aner jeg ikke. Men hvem har deres nå?
Anonym bruker Skrevet 8. august 2007 #4 Skrevet 8. august 2007 Kommer vel helt ann på hvem som har den nå. Viktigeste er at kjolen blir tatt fint vare på og forsetter å være i familien. Så da spiller det vel liten rolle hvem som "har" den hjemme hos seg.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2007 #5 Skrevet 8. august 2007 Fetteren min har kjolen nå, de skal garantert ikke har flere barn. Det skal jeg (hvis jeg er så heldig å få det til da). Det spiller inger rolle hvem som har den, det mener jeg også...men jeg fikk så inntrykk av at jeg skulle få låne den, at den tilhører de nå. Men det gjør den altså ikke..
Gjest Skrevet 8. august 2007 #6 Skrevet 8. august 2007 Fir meg virker det naturlig at den som først ble døpt i kjolen, eller "arvtagerne" etter denne får ha kjolen.... Kan nevne hvordan vi har det: Jeg fikk dåpskjole av mormor da jeg ble døpt. Etter det ble flere av mine søskenbarn døpt i den, min bror er døpt i den, og jenta mi, og snart gutten min. Alle navnene er blitt brodert på etterhvert. For meg er det naturlig å spørre mormor om ikke jeg kan få beholde kjolen etterhvert. At jeg "passer på den". Så håper jeg, hvis den er like fin, at mine barn kan overta dåpskjolen til sine barn. Selvfølgelig vil jeg gjerne at mange døpes i den, og jeg vil gjerne "låne den bort" til andre i familien, men jeg har et ønske om at den kan få være hos oss når den ikke er i bruk... Siden jeg var den som fikk kjolen først lissom.... Hadde jeg hatt en eldre kusine som f.eks ble døpt først i den, hadde jeg syntes det var naturlig at hun hadde den hos seg og sin familie...
Anonym bruker Skrevet 8. august 2007 #7 Skrevet 8. august 2007 Den eldste i familien vår som er døpt i kjolen er min far. Alle de andre "gamle" er døde. Og jeg er den eneste som kommer til (muligens) å få flere barn..
Anonym bruker Skrevet 8. august 2007 #8 Skrevet 8. august 2007 Jeg tror liksom ikke at kjolen betyr så veldig mye for fetteren min, han er jo mann:) Tror den er viktigere for konen hans, og hun har jo på en måte ikke samme tilknytning til kjolen som det jeg har? Pappa vil selvfølgelig at jeg skal ha kjolen (til nesteman vil bruke den) HI
Jeenie Skrevet 8. august 2007 #9 Skrevet 8. august 2007 er vel mest naturlig for meg iallefall at kjolen er hos siste bruker til nestemann skal døpes... da følger den jo siste ledd hele tiden..
Gjest Skrevet 8. august 2007 #10 Skrevet 8. august 2007 Nå blei det mange innlegg av anonyme her, men hvis jeg har forstått det rett, så er det slik: Hovedinnlegger sin pappa var den første til å bli døpt i kjolen den er nå hos din fetter, som har døpt sitt barn i den. Rett ? I mine øyne så synes jeg det da er mest riktig at du tar vare på kjolen... du eller eventuelt andre søsken hvis du har noen. Hvis din eldre bror/søster er døpt i den, synes jeg det er naturlig at h*n har den, (hvis h*n ønsker det) Er du eldste synes jeg det er naturlig at du har den... Men jeg synes det er viktig at de familiemedlemmer som ønsker å døpe sine barn i den får det, det er jo en flott familietradisjon å føre videre.. men for ordens og fredens skyld bør det kanskje være en som har "ansvaret" for kjolen sånn utenom dåps-seremonier... Og da mener jeg som sagt at den bør "arves" nedover (fra far til sønn/datter osv.. )
Anonym bruker Skrevet 8. august 2007 #11 Skrevet 8. august 2007 Pappa var den første gjenlevende til å bruke kjolen, altså den eldste i familien som er døpt i kjolen som lever ennå(før ham, bla hans mor). Min fetters tre barn er alle døpt i kjolen (gutter), de skal nok ikke ha flere barn!
Kahbean Skrevet 8. august 2007 #12 Skrevet 8. august 2007 Helt enig med at du skal være ansvarlig fordi da kan du send den videre nedover til dine barn og ikke slik at kona te fetteren skal få send den videre nedover... da vet du at den helt sikkert holder seg i din familie hvis dem skulle bli skilt eller nå sånt. Man vet jo aldri. Men for å unngå at det skal bli krangel og problemer i familien og ettersom du sa at din far syns du bør beholde den så syns jeg du kan nevn til fetteren at etter du er ferdig med å bruk den så passer du bare på den hjem til deg ettersom det er egentlig din fars. Hvis det blir et problem så latt din far ha den hjem til seg også tar du bare over den i fremtida. Lykke til! Håper alt går bra for deg!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå