Gå til innhold

Små prinsesser vil ikke, hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fortiden en liten prinsesse vil ikke, og trenger litt råd her til hvordan vi skal gjøre det sånn at det kan være litt mere hyggelig her hjemme om dagen.

Hun er forresten 2,5 år

De største problemene vi har er:

Påkledning: Vi har prøvd litt forskjellig, latt henne få velge mellom noen få plagg eller latt henne få bestemme helt selv hva hun vil ha på seg. Men det ender som regel med at "lille prinsesse vil ikke" lager et voldsomt spetakel og det blir krangling.

Mat: Hun spiser bare noen få biter til middag, så sier hun at hun er mett. Etter 15 min vil hun ha en yougurt. Det vi har prøvd her er at hun ikke får noe mat igjen da før til kvelds, men det hjelper ikke for neste dag er det det samme igjen.

Så det siste er at hun må gå selv ikke at vi skal bære henne.

Jeg er gravid i 9. mnd så jeg klarer rett og slett ikke å bære henne, og dette har hun forsovidt godtatt nå til en viss grad. Men når hun går ut av bilen og skal gå til heisen vil hun at pappan skal bære. Og når han sier at hun får gå selv, slenger hun seg ned på bakken og lager en scene. Etter masse grining kommer hun tilslutt tuslene.

Er så slitsomt når vi har både to,tre og fire sånne scener hver dag.

Syns vi har prøvd masse nå,både å vært sikkelig firkantet og konsekvense og latt henne fått være med å styre skuta og møte henne på halv veien, men uten virkning.

Det kan bli en kjempe krangel og hun blir sikkelig lei seg og kommer å sier unnskyld, men 10 min etter er det glemt og en ny scene er i gang.

Syns det er så vannskelig ang alderen hennes også. Tenker noen ganger er hun for liten til å forstå konsekvensene liksom. Hun skjønner dem der og da, men vips så er det glemt.

Jeg og mannen min snakket om å prøve noen form for et slags belønningsystem, noen som har erfaring med dette, eller noe annet vi kan prøve?

Oj ble langt dette her, men takk for at du gadd å lese:)

Tar imot alt med takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Liker hun klistre merker Hvis hun kler på seg selv innen en hvis tid og før klokka ringer f.eks så kan hun få et klisrre merke det virket her i hvertfall.Vi satte på klokka så fikk hun velge mellom noen klær og hun kledde på seg før tiden var ute. Forklarte det på forhånd og hun hadde nok tid til å klare det og fikk litt hjelp hvis det var litt vanskelige klær knyting knapper o.l.

Skrevet

Jenta vår er også 2 1/2 og oppfører seg på akkurat samme måten hvis hun har en liten mistanke om at hun kan få gjennomslag for noen av "vill ikke - ideene" sine. Det er slitsomt, men vi har kommet til at det eneste som hjelper er å være ekstremt konsekvent og forutsigbar. Har vi sakt nei så kan hun ikke få viljen sin under noen omstendighet.

Skrevet

Takk for tipsene, får kansje prøve oss litt fram:)

Er på en måte litt i mot slike belønningsmetoder, for disse tingene syns jeg skal være en selvfølge, men vi får se.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...