Made in Oman Skrevet 8. august 2007 #1 Skrevet 8. august 2007 Lillegutt kom i uke 36-4 - og pga det + liten kroppsvekt, ble han definert som prematur. Likevel bærer han ingen preg av å være prematur, nå som han er litt over året gammel. Litt treg i starten med hodet og smiling og sånt, men det var alt ... Han har siden starten hatt problemer med magen - luft i magen, tarmene - ikke vet vi ... Masse gråt hele døgnet det første halvåret, etter hvert bare på natta. Mange leger, psykiater, kiropraktor, homøopat - har hatt sine teorier, men like herlig våkner lillegutt opp midt på natta og hylskriker i alt fra en time til fire (!). Og alle "tøffinger" som sier at "du ber om det" når vi ikke bruker skrikekuren (grusomt ord, egentlig ...) på han - de hører ikke gråten hans! Det høres ut som han er kjemperedd, og vi trøster han - viser at vi er der - men løfter han aldri opp. Gir han sutt, ev. flaske med vann - noen ganger også melk - men ingenting hjelper. Huff den såre gråten ... Siden han er "bare" lett prematur, og tilsynelatende så frisk på alle måter, har jeg ikke før nå begynt å lure på om det kan henge sammen med at han kom litt før tida? I våken tilstand, på dagtid, er han en aktiv gutt som tåler en støyt og er ikke tydelig redd for å vere borte fra mamma eller pappa (skal begynne i barnehage i morgen ...). Men kan dette komme fra traumer siden han er prematur? Eller virker det "hysterisk"? Man blir jo litt hysterisk og paranoid etter ett år uten søvn og med masse gråt ...
§iris§ Skrevet 8. august 2007 #2 Skrevet 8. august 2007 nei jeg vet ikke.. jeg har ikke hatt noen problemer med mye gråt på noen av mine premature barn.. begge to elsker å sove.. det har dem gjort hele tiden..
lilleSol Skrevet 8. august 2007 #3 Skrevet 8. august 2007 Det har nok ikke noe med at han er prematur å gjøre. Mi er født 9 uker før tida og sover heile natta. Kan det være tenner som plager han? Mi har begynt å våkne no i det siste, pga tenner. Men vi lar henne ligge litt. Går noen inn til ho er det pappa. Dette fordi hun vil ha pupp om jeg er der. Går som regel greit. Mitt råd er at dere trøster dersom det er for ille. Men du må ikke gi melk. Det blir bare en bjørnetjeneste. Forstår at det er ille å høre på gråtinga. Men noen ganger lønner det seg. Leste en plass at man kan la de gråte i ca ti minutter, gå inn å trøst, si at det er natta osv. Vi har gjort dette noen ganger og det har fungert bra. ( Ho hadde kolikk de første månedene ) Uansett. Det har nok ikke noe med prematur å gjøre. Hør med helsesøster. Kanskje ho har råd å gi. hilsen Cathrin og Solveig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå