Gå til innhold

Studenter som skal føde i desember el januar??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har planlagt å fullføre høstsemesteret, men kjenner allerede at jeg begynner å grue meg til eksamenstider. får siste eksamen utlevert 5 desember, som skal leveres inn 12.

Har termin 1 Januar og vil da på dette tidspunktet være ganske så stor og sliten. hvis det skulle vise seg at jeg må sykemelde meg pga jeg ikke klarer å ta eksamen. når må jeg ta denne eksamen på nytt? eller mister jeg retten på fødselstipendet??

håper noen lure, vordende mødre kan svare meg på det;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har termin 11 des., dvs. midt i eksamensperioden! jeg satser bare på å få levert alt av innleveringer, og er jeg heldig rekker jeg eksamen. du mister ikke fødselsstipendet med mindre du er borte 3 uker før termin, men du kan få sykemelding fra legen om du er mye syk. tror det skulle gå bra! eksamen må du nok ta på nytt dersom du ikke klarer det når den er. jeg kommer til å ta den til våren dersom jeg ikke rekker i år. ikke noe problem:P blir deilig med permisjon fra januar og! du får jo fødselsstipendet for det heldigvis!:D

Skrevet

Jeg er også student, men har termin 20.januar, så jeg har litt bedre margin enn du. Litt senere eksamen også, så det er bra det ikke er omvendt:)

Hvis du får sykemelding (det er nok ikke noe problem å få det) så teller ikke det førsøket på å ta eksamen, og du får prøve 3 ganger til uten trøbbel. Men det er viktig å få sykemelding!

Men du kan jo prøve og se hvordan det går!

Skrevet

Jeg har termin 14. januar. Har eksamen i begynnelsen av desember, så satser på at det går greit. Er du usikker på om du klarer det, ville jeg ha snakket med skolen. Forklar situasjonen og spør når du skal ta eksamen. Noen steder/visse fag har jo eksamen bare en gang i året, andre hvert semester. Enkelte steder er de oså så fleksible at de kan gi muntlig eksamen før/etter fødsel om du avtaler dette på forhånd. Du mister heller ikke fødselsstipend om du skulle bli syk til eksamen. Får du sykemeling fra legen kan du også ha rett til sykestipend (eller hva det heter) for en perioden du har vært syk. Er iallefall slik jeg har forstått reglene ang sykdom og fødsel på nettsidene. Men lønner seg kanskje å ta kontakt for å sjekke hva du har krav på..

Skrevet

Hei!

Jeg er også student og har fulltidsjobb og har termin 1.januar! Du kan få permisjon fra studiene av legen din og fullføre det når du kan. Dette går ikke utover pengene du skal ha.

du kan ta eksamen allerede neste semester, eller senere o, du vil.

Hilsen Meg som venter Lukas.

Skrevet

Jeg har termin rundt den 11. januar, og har min siste eksamen 20. desember... gruer meg litt selv, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Må nok ta opp igjen eksamen til våren, men fødselsstipendet skal vi ikke miste. Men noe av lånet blir kanskje ikke gjort om til stipend før du består den eksamenen...

Skrevet

Jeg har termin 26.12 og har absolutt planer om å fullføre høstsemesteret, men jeg tenker også at går det ikke så går det ikke. Da kan jeg jo bare ta eksamen om igjen. Tror nok ikke man mister fødselsstipendet på grunn av det, men hvis du er i tvil om du klarer det, er det jo lov til å sykemelde seg. Jeg er allerede ferdig utdannet, har tatt en bachelorgrad og ble ferdig i vår, men nå tar jeg bare et årsstudium. Vet om flere som har tatt permisjon midt inn i et semester og som fremdeles har fått fødselsstipend. Hvis det er en hjemmeeksamen du skal ta, så går det vel fint å ta den hjemmenifra. Husk, du er jo ikke syk bare fordi du er høygravid og stor :-) Leste forresten om ei politistudent som tok eksamen med rier og åpning, hehe.

Skrevet

Okei, takk for svar - veldig greit å vite.

håper virkelig jeg klarer å ta eksamen til rett tid, liker ikke utsette ting!:)

Jeg vet at man ikke er syk når man er høygravid, men det skal sies at jeg tror det kan bli rimelig tungt å sitte å skrive i en uke i strekk.. det går fort utover ryggen - noe jeg allerede plages med.

Skrevet

Et godt spørsmål:)

Jeg lurer på også det samme , jeg har planer å gjennonføre høstsemesteret og har eksamen i uke 51.

Hvor mye får vi forresten?

Skrevet

På førstemann var jeg fremdeles student, og hadde faktisk eksamen på termindato.

Et tips er å få en enkel "attest" fra lege/jordmor der det står at du er gravid og når du har termin, så kan du søke eksamenskontoret om å få litt ekstra tid på eksamen. Jeg gjordet det og fikk en time ekstra. Fikk ikke bruk for den, men det var godt å vite at jeg kunne ta litt ekstra pauser hvis jeg ville det uten å bekymre meg så altfor mye om dårlig tid.

Tror eksamensvaktene var mer bekymret for meg enn jeg selv :-)

Skrevet

Hei du som er student og jobber fulltid! jeg har termin 21 februar, og har tenkt å studere helt fram til da (eller rett før), for så å få fødselsstipend. Hvordan har du tenkt å gjøre det med fulltidsjobben din? får du permisjon sammen med fødselsstipendet? jeg har en 50% stilling, men har tenkt å jobbe så mye jeg kan i tillegg til studiene i høst, slik at jeg kan få en bra permisjon! men er det ikke slik at du ikke kan tjene mer enn 116000 i året, vist ikke får du ikke stipendet????

vennlig hilsen meg å bitteliten:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...