Gjest Skrevet 8. august 2007 #1 Skrevet 8. august 2007 Når man har fått barn? Med en gang noen veldig/ganske unge kvinner får barn eller sier de ønsker seg barn er det veldig ofte en kommentar i retning "Jammen hva med utdanningen da", "burde du ikke få deg en utdanning først?" osv. Det virker som om endel personer mener at kombinasjonen av barn og utdanning er uforendlig eller i hvertfall veldig vanskelig. Hvorfor? Regner med det er noen her inne også som tenker slik.
Gjest Skrevet 8. august 2007 #2 Skrevet 8. august 2007 Nei, ikke vet jeg. Det jeg oppdaget her inne for noen dager siden var at mange av disse unge mødrene uten utdannelse mente det var helt utelukket å ta opp studielån... Da er det jo ikke rart det er vanskelig å studere i hvertfall. De mente at de burde få støtte fra staten - kremt ;-)
Chiabatta Skrevet 8. august 2007 #3 Skrevet 8. august 2007 Jeg tok utdanning da datteren min var ett år, og det gikk veldig bra. Selvfølgelig hadde det vært bedre å hatt jobb med full lønn, så det var vel det som var "minuset"
Carnivale Skrevet 8. august 2007 #4 Skrevet 8. august 2007 Jeg aner ikke jeg. Jeg holder på med utdanning nå, MED barn. Går da helt fint det? Mindre festing, mer selvdisiplin.
Gjest Skrevet 8. august 2007 #5 Skrevet 8. august 2007 For meg er det naturlig å få med en utdannelse,, uansett hvor lang tid det måtte ta. MEN nå vil jeg bli noe som ikke er så veldig vanskelig å kombinere med familieliv da en legeutdannelse etter at man har fått barn kan nok bli tøft, jeg føler hvertfall at det ikke burde å utover familielivet at en av foreldrene studerer. Vil tro at mange kan slite økonomisk også hvis de skal studere over mange år,, det kan bli et rimelig fett studielån..
~sjiraff~ Skrevet 8. august 2007 #6 Skrevet 8. august 2007 Å ha barn mens man tar utdannelse synes jeg bare er supert jeg. For meg har det betydd at jeg kan ta kortere dager og styre mer av hverdagen selv. Helt supert!! Og som spetakkel sier er det mange som ikke vil ta opp studielån, for det er jo så dyrt...
Gjest ->>- Skrevet 8. august 2007 #7 Skrevet 8. august 2007 Klart man kan ta utdanning med barn. Men "burde du ikke få deg en utdanning først?" kan vel like gjerne indikere "Har du innsett hvor slitsomt det kan være med små barn, og har du vurdert hvor slitsomt det kan være å studere med små barn?" For det krever garantert mer arbeid å ha en familie i studietiden enn ikke å ha det.
Gjest Skrevet 8. august 2007 #8 Skrevet 8. august 2007 Nhå... Det var jo en noe...ehhh... intressant vinkling på temaet ja, hehe... Skjønner godt at det kan være vanskelig å ta utdanning dersom man er redd for studielån ja, men det gjelder jo alle, ikke bare småbarnforeldre! De får få barn fortløpende i stede da, første året med baby får en jo fødselstipend for ;-)
Stor_smil Skrevet 8. august 2007 #9 Skrevet 8. august 2007 Til dem som har barn og har "lyst" å studere, så tror jeg det er motivasjonen det står på. Alle som VIL studere, KAN studere. Greit at man kanskje får det hektisk en tid og må organisere og planlegge mye, men dersom man virkelig vil, så klarer man det.. har mange eksempler på det etter jeg tok sykepleierutdanning, der faktisk flertallet hadde ett eller flere barn. Til de som mener at mammaer er dårligere stilt i forhold til utdanning, de har ikke peiling, de ser det kun fra en side.. at det kan bli hektisk Og som en kommenterte: støtte til utdanning ved siden av lån og stipend.. vel.. jeg er enig, det burde ikke være nødvendig.. det skal være likt for alle, barn eller ei ;-)
~sjiraff~ Skrevet 8. august 2007 #10 Skrevet 8. august 2007 Så mye mer arbeid er det vel ikke enn å ha en fulltidsjobb?
Gjest Skrevet 8. august 2007 #11 Skrevet 8. august 2007 Ja mulig det er det de tenker, ikke vet jeg. Har selv tre barn og er fortsatt student og synes det går kjempegreit å kombinere barn og studier jeg da :-)
mamsen og ML+litenimagen Skrevet 8. august 2007 #12 Skrevet 8. august 2007 hehe, jo! er mye mer krevende å være mamma under studietiden enn å ha en fulltidsjobb ved siden av. når du er ferdig på jobben har du fri, det har du ikke når du er mamma. det er noe som skal gjøres kontinuerlig. jeg har en fulltidsjobb 24/7.
Gjest ->>- Skrevet 8. august 2007 #13 Skrevet 8. august 2007 Nei, men det var da heller ikke det jeg sammenlignet med. De fleste studenter har ikke fulltidsjobb.
~sjiraff~ Skrevet 8. august 2007 #14 Skrevet 8. august 2007 Det kommer nok ann på studiene, jeg er sjeleglad for at jeg studerer nå mens snuppa er liten. Mye mer tid til henne, kortere dager i bhg osv. Ennå jobber jeg allikevel 60 % stilling ved siden av.
Kamomille Skrevet 8. august 2007 #15 Skrevet 8. august 2007 Jeg fikk 2 barn under studiet, og synes det avr helt fantastisk! Stipendordningen er jo veldig bra, og mannen min som jobbet kunne ta fødselspermisjon med lønn! Dessuten kunne jeg jo styre dagene min mer selv både når jeg var gravid og under småbarnsperisoden, og på den måten var det mye lettere med småbarn når jeg gikk på skole enn nå når jeg jobber fullt! Studeilånen får man jo uansett. det skal jo noe til å ha greid å nedbetale de FØR man får barn uansett om man er ferdig med utdanningen i ung alder:)
lenej :o) Skrevet 8. august 2007 #16 Skrevet 8. august 2007 vel eg har ikke no mulighet å få utdannelse uansett, for eg bor i gokk, å har ikke skole i mils omkrets, å har ikke råd å flytte.. så da blir eg sittanes her....
~sjiraff~ Skrevet 8. august 2007 #17 Skrevet 8. august 2007 NKI da, man må ikke fysisk være på skolen for å ta en utdannelse.. På mange høgskoler er det heller ikke obligatorisk oppmøte, så man kan hvis man vil )
Gjest ->>- Skrevet 8. august 2007 #18 Skrevet 8. august 2007 Det er fullt mulig å klare seg i studentleilighet med barn på "bare" lån/stipend/forsørgertillegg. Så da er det vel helst viljen det står på. Du kan selvsagt også vurdere fjern- eller desentraliserte studier.
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 8. august 2007 #19 Skrevet 8. august 2007 Tror like gjerne det ofte blir brukt somm unnskyldning, jeg;0) "Nei, studere? jeg har jo fått en unge?" *kremt* Dååååårlig unnskyldning! Fikk størstesnuppa da jeg akkurat ble 21, og hadde startet høyere utdanning. Ingen problem å fullføre på normert tid. Pappan var hjemme med henne ett år. Har tatt etterutdanning etterhvert som unger har kommet til, og skal starte på Mastergrad til høsten. Kombinert med full jobb og etterhvert fødselspermisjon, da. tror ikke barna får det noe bedre/verre om mor er ferdig med studiene når babyen kommer, eller ikke.
Sånn kan det gå Skrevet 8. august 2007 #20 Skrevet 8. august 2007 Finnes massevis av nettstudier i våre dager. Har selv studert flere av mine studieår fra "gokk". Tok til og med et år ved en norsk høgskole mens jeg selv bodde i utlandet...
Alvepike Skrevet 8. august 2007 #21 Skrevet 8. august 2007 Så positivt å høre dette her...!!! JEg skal begynne å studere neste høst =)
Anne-B. Skrevet 8. august 2007 #22 Skrevet 8. august 2007 Er litt provosert av det der, husker jeg diskuterte med noen da jeg gikk med datra mi, og jeg sa at jeg mente folk har godt av å komme seg litt rundt omkring og se / oppleve noe annet enn lokalmiljøet sitt. Har en kompis som er like gammel som meg (23), han vil ikke gå skole eller noe ting, bor hjemme hos mamma og klager over hvor toskete hun er, og at han kjeder seg og det er ingenting å gjøre, men han gjør ikke noe med situasjonen sin.. Sånn er han nå, og sånn var han da også, men da var det ei som sa til meg at "hah, du skal nå ikke snakke, sånn som du har stelt deg til..." Da ble jeg ganske paff, som at livet mitt var over fordi jeg skulle få et barn?? Nå venter jeg nr 2, men har ikke tenkt å slutte å studere. Så da fikk hun den, idiotdama.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå