Gjest Skrevet 8. august 2007 #1 Skrevet 8. august 2007 Ut i fra det jeg forteller nå, vil dere si at babyen min er enkel, vanlig eller krevende? Han er 2 måneder. Om natten sover han ustabilt. Noen ganger sovner han fint om kvelden ved puppen eller i sengen med smokk, men det er unntakene. De fleste kvelder må han bysses på, lenge (ca 20 min), gjerne få pupp flere ganger, våkner igjen, mer pupp eller byssing osv. Leggingen kan fort ta over en time fra han har fått på seg pysj til han sover skikkelig. Da sover han noen ganger fint til neste måltid, andre ganger våkner han igjen og vi må ta ham opp (og han sovner på armen, men legger vi ham ned våkner han igjen). Første soveøkten pleier han å sove rolig når han først bare sover godt nok og da sover han i alt fra 3-8 timer, vanligvis ca 5. Så er det pupp, og ofte en bæsjebleie og da mer pupp og evt byssing og så sover han 2-4 timer til, nok en gang pupp (og evt bæsjing) og sover 1-3 timer til. Begge de to siste øktene sover han vanligvis veldig urolig slik at jeg ikke får sove noe særlig. På dagtid må han holdes eller bæres nesten hele tiden. Når han er våken kan han ligge alene på gulvet i maks 5-10 min under babygymmen kanksje 1 eller 2 ganger for dagen, om vi sitter med ham og prater til ham kan han ligge endel lenger og da smiler og pludrer han masse med oss. Er jeg heldig får jeg ham til å sovne i vognen når vi går tur, er jeg ikke heldig begynner han å hyle og vi må løpe hjem igjen slik at jeg kan ta ham opp. Han sover ikke lenge i vognen (20-40 min vanligvis) og kan godt våkne selv om jeg går med vognen og begynne å hyle etter en stund, derfor synes jeg det er vanskelig å få gått en tur med ham og gruer meg rett og slett til å gå ut med ham. Og å kjøre bil med ham, han sover like lite og dårlig der. Får han ligge på armen kan han godt sove både ofte og lenge og egentlig sover han mye på en dag, men det hjelper jo fint lite når det er nærmest umulig å legge ham fra seg. Legger vi ham ned når han har sovnet på armen går det vanligvis bare maks 5 min så er han våken og gråter og vil opp igjen. Vi har bæresjal til ham og der kan han sover i opptil en time før han våkner og da får vi gjort litt i hvertfall, men det er jo kokvarmt å gå med sjalet på seg da. Han spiser uregelmessig, alt fra 1-3 timer i mellom på dagtid og ofte gråter han ved puppen på slutten av måltidet selv om han har rapet underveis, antagelig fordi han er trøtt?
Forskeren Skrevet 8. august 2007 #2 Skrevet 8. august 2007 Litt krevende, kanskje? I alle fall litt mer enn min, har også en gutt på 2 mnd. Han sover lite på dagtid, må helst bæres og sove i fanget, men kan ligge litt lenger på gulvet alene når han er våken. Skal prøve en tur ut i vogna nå, men det funker sjelden. Om kvelden derimot er han en drøm! Selv om det kan ta litt tid, så sovner han med eller uten smokk i egen vugge. Hender vi må gå fram og tilbake og dytte smokk, eller sitte ved vugga og holde inn smokken eller synge til han sovner. Legger seg i 20-21 tida og sover til 07 med 2-3 amminger innimellom. Havner som regel i senga vår da, siden jeg ammer liggende om natta og sovner selv...
Anonym bruker Skrevet 8. august 2007 #3 Skrevet 8. august 2007 Jeg vil si at det høres ganske vanlig ut.. jeg hadde det iallefall mye på samme måte. Når jenten vår var 3 mnd flyttet vi henne inn på eget rom, da sov alle 3 mye bedre. Så det angrer jeg ikke på selv om det var litt rart siden hun var så liten.. De første mnd hjemme sov hun nesten bare på armen.. Men jeg klarte heldigvis å slappe av og tenke på husarbeidet får vente. Det som hjalp oss til å få hun til å sove var å stå foran springen med rennende vann.. Nå er hun blitt 1 år og fremdeles ikke "lett" å legge, men hun sover hele natten da. Prøv å kos deg med gutten din... alle babyer er forskjellige, noen trenger litt mer for å bli trygge!
Gjest Skrevet 8. august 2007 #4 Skrevet 8. august 2007 Ja kveldene og nettene er kjempeustabile. Jeg har opplevd at han har sovnet kjempefint på 10 min en kveld (han legger seg rundt 19.30), sov i 8 timer i strekk, spiste og sov videre i 4 timer uten en lyd og opplevd å bruke 2,5 time på å få ham til å sovne skikkelig, sov i 2 timer, spiste, bæsjet, våknet så til at jeg måtte gå og vugge på ham, sov i 2 timer til men med vridninger, smågråt i søvne og kavet, våknet og samme prosedyre som sist, sov i 1 time til og hylte og ville ikke sove mer, da var klokken 5 om morningen og min mann forbarmet seg over meg og overtok ham. Det er liksom beste og verste tilfellene, de fleste nettene er noe midt i mellom, men jeg synes det er slitsomt i seg selv at han er så ustabil, jeg vet aldri hva jeg kan forvente av en natt. Høres ut som dere har en fin rytme på det da! :-)
Gjest Skrevet 8. august 2007 #5 Skrevet 8. august 2007 Ja jeg er klar over det :-) Eldstemann var også mye slik, men flinkere til å ligge alene under babygymmen, til gjengjeld sov han vare ca 13 timer i døgnet da han var på den alderen... Vi koser oss jo masse når han er våken og han smiler og smiler og er kjempeblid på fanget, så det er ikke det. Og husarbeidet gjør meg ikke så mye, men jeg synes det blir så veldig lite tid til de to andre barna våres. Mini konfiskerer en av oss hele tiden og da får vi aldri gjort ting sammen med dem begge to og en må alltid være inne med mini mens den andre tar de to andre med seg ut eller finner på ting siden mini er så vanskelig å ta med seg på ting. Heldigvis går det seg til da, regner med det vil løsne litt om 1-2 mnd tid. Får prøve det med rennende vann, men ender vel opp med at jeg bare må veldig på do da, hehe...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå