Gå til innhold

Hva gjør dere med enne streptokokk B- tingen???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

Syns dette med streptokokk B er veldig skummelt!

Jeg fulgte liksom med på alt oppstyret om det i fjor. Og jeg syns det er forferdelig at noen mister babyen sin pga. en bagatell, altså fordi man ikke har blitt testet og evt. blitt satt på antibiotika-kur.

Derfor har jeg tatt det opp med jordmor og legen min. Jeg fikk beskjed om at hvis jeg gjerne ville det, kunne vi ta en slik prøve - for å se om jeg har det. Men så sier legen min at han ikke anbefaler det, han mente at det faktisk kan være like farlig å gi antibiotika (hvis jeg har det) fordi det kunne hende at verken jeg eller babyen min tåler og det - og i verste fall ikke ville overleve den kuren!!!

Jeg var egentlig helt klar på at jeg gjerne ville ta en sånn prøve. Vil rett og slett vite om jeg har det eller ikke - og da kan jeg jo si ifra på sykehuset v fødselen. Men når legen mente dette , ble jeg kjempe usikker! Han sa jeg kunne tenke litt å det!

Men hva skal man gjøre da?

Noen her inne som har noen erfaringer, tips, meninger??

Hva gjør dere i forhold til dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan egentlig ikke hjelpe deg med noen svar, for jeg lurer også på dette. Fikk brev fra sykehuset i dag, om at jeg har nettopp streptokokk b. Det lå også en resept der, på noe som helt sikkert er antibiotika. Jeg skal til jordmor på fredag, så skal prate med henne da.. men jeg er jo 38+6 i dag, så kan jo egentlig föde når som helst. Og vil jo gjerne bli kvitt dette för födsel, så tenkte å starte på tablettene i dag. Men sa legen din virkelig at det kunne väre så farlig for babyen at den kan dö? Kan ikke skjönne at de skriver ut sånne medisiner hvis det er så farlig!!?

Skrevet

Hva er det du sier fornoe ? at ungen i verste fall ikke vil overleve om han/hun ikke tåler antibiotikaen ? eller du ?

dette synes jeg hørtes merkelig ut! jeg har fått høre at om det viser seg at man har streptokokk type b, så anbefales det å settes på ab intravenøst utnder fødsel, og at dette skal holde, at man ikke trenger å gå på ab under graviditeten, av den enkle grunn at det kan blomstre opp igjen senere..

jeg vill tatt prøven og jeg hadde fått lov til dette, det er ikke mange som får gjennomslag når dem spør om å få tatt denne prøven (inkludert jeg). og viser det seg at du har oppblomstring, så vil legene ta det derifra, dem vil uansett ikke sette deg på noen kur som vil være til fare for ungens eller ditt liv..

lykke til!

Skrevet

Nei det er det som er så rart!

Alle ville vel velge å ta en kur og bli kvitt det! (hvis man har det)

Samboeren stussa også veldig over svaret til legen. Men legen mente at en antibiotika-kur i verstefall kunne være farlig for et nyfødt barn. Og som han sa (satte det nok litt på spissen) kunne det hende vi begge ikke tålte det! At man da måtte sette det opp mot hverandre.

Men vanlige mennesker tåler da antibiotika? Skjønner ikke dette her. Hvis jeg har det, vil jeg jo bli satt rett på kur. Men man blir jo veldig skeptisk når legen sier noe som det her..

Skal ta opp svaret jeg fikk av legen med jordmor også..

Skrevet

Legen mente at det ikke var alle som tålte det. Tror han satte det veldig på spissen, for jeg fikk vel en føelse av at han var i mot hele denne test-greia.

Kan ikke tenke meg at det er farlig å ta den kuren, når man har fått det påvist.

Det er dette som gjør meg så forvirra!

Skrevet

Ja, dette synes jeg var kjempe merkelige greier altså, skulle aldri i verden tro at dem setter oss på kurer som dem tror vil være til skade for oss eller ungen. Synes du skal ta opp dette med jordmor også ja, for å høre hva slags synspunkter hun har ang denne saken.

Jeg skjønner veldig godt at du blir bekrymret når du får ens lik beskjed, man blir jo først kjempe skremt av alt oppstusset rundt denne bakterien, og nå så skal man samtidig være redd for å bli behandlet mot dette ? Høres ikke bra ut i det hele tatt!

Hadde vært kjempe fint om du kommer med tilbakemeldinger her, for oss andre som er nysgjerrige og kanskje litt bekymret også :)

Uansett, masse lykke til!

(hilsen anonym som svarte tidligere også)

Skrevet

Skal holde dere oppdatert jeg!

Fikk beskjed fra jordmor, da jeg var der sist at: hun trodde legen ikke kunne nekte noen å ta en sånn test, var også veldig fort gjort. Og hvis han skulle sette seg på bakbena, så kunne de ta en sånn test av meg der istedet. Hvor fikk du avslag om en sånn test??

Jeg skal ihvertfall høre med jordmor om dette med ab-kuren også skal jeg legge det ut her!

Skrevet

Samboeren min var nettopp på apoteket og henta tablettene jeg hadde fått resept på. Han spurte de som jobba der, og de sa at det ikke var farlig. Jeg leste også på pakningsvedlegget, og det står ingenting om at det er farlig for gravide. Det står at man skal rådföre seg med lege. Derimot står det at det ikke skal brukes av kvinner som ammer barn under 1 måned.

Har svelga förste tabletten jeg nå, så får virkelig håpe at det ikke er farlig i det hele tatt!!

Skrevet

Kjempe fint :)

Jeg fikk avslag fra legen min, han mente at det ikke er noen prosedyre her til lands å ta slike tester, og at det fortsatt diskuteres på stortinget osv, og at han ikke ville ta en slik test på meg, eller noen andre gravide, før dette ble tatt opp på nytt. (fordi han synes det er unødvendig at vi skal bekymre oss slik..) men jeg mener, man blir jo mere bekymret om man skal gå rundt i uvissheten.

Jeg tok opp dette med JM og hun sa at hun synes det var merkelig at han nektet meg dette, men at hun samtidig ikke hadde mulighet selv til å ta en slik test. Derfor kommer jeg til å ta denne testen ved Volvat private sykehus i Oslo, det koster litt penger, men det er så definitivt verdt det.

Hvor langt er du på vei foressten ? Dem anbefaler visst å ta denne prøven mellom 36 og 38 uke.

Skrevet

Jeg spurte også fastlegen min om dette, da var jeg i uke 30 tror jeg. Han sa at det ikke var noe poeng i å ta denne testen på norske kvinner, fordi det er så sjelden vi har det. Synes det virker som ganske mange har det jeg da... Også sa han at de tok testen på alle mörkhudede som var gravide, for de var mye mer i risikosonen. Jeg synes det burde väre standard å ta denne testen på alle gravide. Det kan da ikke väre så vanskelig.

Jeg er 38+6 i dag. Jeg var innlagt på föden for litt over en uke siden pga begynnende svangerskapsforgiftning, og da var det leukocytter(?) i urinen min, så de sendte urinpröven til dyrkning. Fikk brev i posten i dag om at det var oppdaget streptokokk b. Så jeg hadde jo aldri visst at jeg hadde det, om jeg ikke hadde värt innlagt på föden.

Hvis jeg föder i löpet av de närmeste dagene hjelper vel denne antibiotika kuren lite.. Skal prate med jordmor om dette på fredag iallfall!

Skrevet

Leger er rare altså... kan da ikke være så stress å ta den prøven? Bedre føre var sier nå jeg! Hva heter forresten medisinen du har fått?

Skrevet

Leger er veldig rare.. også er det så dumt at alle leger sier forskjellige ting!! Skulle ikke tro at det var det störste problemet å bare ta den pröven nei .. men tydeligvis!

Medisinen heter Furadantin..

Skrevet

hmm, har ikke hørt noe om dette før jeg?? blir man automatisk testet??

Skrevet

Mye usikkerhet rundt dette temaet...fikk påvist streptokokk B i uke 12 av svangerskapet og har ikke fått noe behandling for dette...det er ikke nødvendig så lenge man ikke har bakterien i urinen.. Har man derimot det skal man få antibiotika på sykehuset like før fødsel..Slik fåregår det ivertfall på st.olav. i trondheim.

Over 3 av 10 kvinner har denne bakterien i underlivet..er en del av den natulige bakteriefloraen.

Skrevet

Hvordan ser de om den er urinen da? På leukocytt fremkomst eller?

Skrevet

Hmm.. da er det vel egentlig ikke noe å lure på for min del. Bør vel bare være glad for at jeg har mulighet til å ta testen =)

Men skulle ønske det var sånn at alle ble testet! Så slapp man ihvertfall å uroe seg unødvendig!

Skrevet

Jeg fikk påvist streptokokk B (GBS) tidlig i svangerskapet uke 10 ca ved en tilfeldighet. Var til undersøkelse pga en liten blødning. Jeg ble selvsagt skremt av dette på bakgrunn av flere skrekk-historier rundt smitte til babyen. Jeg ble ikke satt på antibiotika kur dengang da det ikke var noen hensikt da bakterien like godt kunne blomstre opp igjen seinere i svangerskapet. Forstod det slik at så mange som 30 % av kvinnene har denne bakterien som en del av den naturlige bakteriefloraen, og at den "lever" uten at en merker noe til det. Derfor er det også litt tilfeldig at den oppdages. Jeg rådførte meg med jordmor som anbefalte meg å ta en prøve i uke 36-37. Det gjorde jeg, og det ble registrert en rikelig oppblomstring av bakterien! Fikk en antibiotika kur Appocillin - som jeg skulle gå å en uke. Ble kjemperedd - og glad for at fødsel ikke hadde kommet i gang før.... Er ei uke før termin nå, og er ferdig med kur. Håper jeg er kvitt bakt. - - men tenker fortsatt på det. Noen andre med erfaringer?

Skrevet

Tror det er veldig stor usikkerhet rundt dette når det gjelder helsepersonell, siden det ikke finnes EN fast rutine i hele landet!

Jeg var på sykehuset i uke 28 pga kraftige og langvarige kynnere. Fikk en uke senere beskjed om at de hadde funnet streptokokk B i skjedesekretet, men med sparsom vekst.

Fikk ikke noe nærmere beskjed om behandling, bare at det ikke ville skje noe før fødsel, med evt. behandling da... Snakket senere med jordmor som jeg går til kontroll hos, at jeg bekymret meg pga dette. Hun ringte fødeavdelingen og spurte om jeg kunne ta en ny test (er nå i uke 39)...De sa at det ikke var rutine!

Var senere på føden for omvisning og snakket da med en jordmor angående dette. I følge henne var det viktig å komme inn med en gang vannet går, for å sette i gang intravenøs antibiotika-behandling. Jeg spurte henne om dette kunne påvirke barnet, og hun sa nei... så jeg tror ikke det skal være farlig for de små altså!!

Jordmor sa jeg kunne spørre fastlegen om å ta en ny test, noe han gjorde. Fikk nylig prøvesvaret i posten, hvor det stod at det ikke var funnet streptokk B i det hele tatt???? Hvordan kan det skje? Kan det bare bli borte av seg selv uten behandling? Og hva om det dukker opp igjen rett før fødsel...?

Blir egentlig mer bekymret nå... nå er det jo ikke sikkert de vil gi meg behandling heller, siden prøvesvaret var negativt??? Kommer til å bekymre meg syk under fødsel dersom de nekter meg behandling...!

Hadde følt det bedre om de fant sparsom vekst denne gangen også...så hadde jeg hvertfall vært garantert behandling :-( Nervøs! Har jo hørt så ufattelig mange skrekkepisoder angående dette!

Skrevet

dumt spørsmål kanskje...Men må ta GU for å denne prøven?

Skrevet

Hei. Jeg fikk påvist denne bakterien tidlig i svangerskapet. Har vært veldig urolig overfor dette og smittefare til babyen. Dette skrev jeg også i ønskebrevet mitt til fødeavdelingen. Noen dager etter ble jeg oppringt og fikk time til samtale med en lege.

Hun sa at behandling i forkant av fødsel var lite vits da det kunne komme tilbake. Jeg ville få antibiotika under fødselen for å forhindre smitte til babyen. Babyen vil også bli fulgt litt ekstra med de nermeste dagene, og event satt på en antibiotikakur ved mistanke om smitte.

Hun sa også at de kom til å vente lengsst mulig før de tok vannet på meg, hvis det ikke gikk av seg selv. Grunnen er at så lenge fosterhinnen er rundt babyen vil den ikke bli smittet. Både jeg og samboer ble veldig beroliget av denne samtalen og er ikke like redde nå.

Når det gjelder å ta den testen syns jeg det bør gjøres av alle gravide. Selv om sjansene for at babyen blir smittet er små, vil det være bedre at man er klar over dette og får den forebyggende behandlingen under fødselen.

Hadde jeg vært deg ville jeg ha tatt testen.

Skrevet

Grunnen til at de ikke tar denne prøven av alle kvinner er jo akkurat dette- unødvendig bekymring! Altfor mange bruker antibiotika i dag, og dersom 30% av alle gravide skulle få det under fødselen og utsette babyen for det samme vil bakteriene bli resistente. Dessuten er det faktisk ganske mange som får allergiske reaskjoner av penicillin, dette kan i verste tilfeller være livstruende. Dersom du utsetter babyen unødig for dette under fødselen og babyen i verste fall er allergisk er det alvorlig. Det har ingenting med om det står på pakningen at det kan brukes av gravide.

Skrevet

Hei alle .- må innrømme at jeg ikke har lest alle innleggene over , men jeg vil iallefall dele mitt syn med dere. Jeg har mistet en liten prinsesse i uke 18 på det grunnlag at dette ikke ble tatt seriøst. Jeg er nå i uke 30 med en liten prins og denne gangen har fastlegen testet meg jevnlig og de gangene det er oppvekst av GBS har jeg fått appocillin. Dette er ikke farlig for verken mor eller barn er beskjeden jeg har fått. Faren med det er at bakteriene blir resistente, men det blir sjekket hver gang de finner oppvekst så legen vet at jeg kan fortsette med dette. HAr blitt testet 5 ganger i dette svangerskapet og hatt oppvekst 3 med dertil påfølgende kur. Det som er det vanskelige med disse bakteriene er at de kan komme tilbake kort tid etter behandling og det er derfor omdiskutert om man skal behandle eller ikke. Fra helsedirektoratet har det vel kommet instruks om å ikke behandle, for de mener faren for å miste ikke oppveies mot farene for at bakterier blir resistente mot antibiotika... Vel uansett min fastlege velger i samråd med meg å test og behandle og vår opplevelse av at vannet gikk pga infeksjon i underlivet og deretter ta noen piller for å "drepe" barnet før jeg ble satt igang for å føde på normalt vis veier selvf. tungt. Unner ingen akkurat den opplevelsen! Jeg har fått beskjed fra føden at jeg skal behandles med antibiotika 10 dager før termin og at jeg skal ha det under fødsel også...

Skrevet

Huff, det er så ufattelig trist at det må en katastrofe til for at man skal bli tatt seriøst. Men heldigvis får du skikkelig med oppfølging denne gangen, og det er godt og høre :-) (og skulle selvsagt bare mangle)

Det er som så mange sier over, så synd at alle leger og sykehus har forskjellige prosedyrer når det gjelder akkurat dette.

Jeg har selv snakket med både lege og JM ang dette, fordi jeg naturligvis er bekymret siden det er så mye snakk om det for tiden. (og at jeg i 6 år har slitt med kronisk urinveisinfeksjon) Men jeg får selvsagt ikke den oppfølgingen jeg vil ha, siden det ikke er noen prosedyre på dette enda.

Tusen takk for at du deler dine erfaringer med oss ihvertfall! :-)

Skrevet

Og jeg blir så eitrende sinna nå man ikke kan bli fulgt opp. Vi var hos en spes i fjor etter vi mistet og han var helt klar på at i neste svangerskap skal du følges opp - men da vi ble gravide igjen gikk han helt bort fra det og ble nesten sur for at fastlegen min har et annet syn på det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...