Gå til innhold

Streptokokk b... noen som kan noe om det??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk brev fra sykehuset i dag, de hadde fått svar på en urindyrkning jeg tok for en uke siden. Og den viste at jeg hadde betahermolytiske streptokokke, altså streptokokk b. Det fulgte med en resept på noe tabletter jeg skulle ta, antar at det er penicillin. Men etter å ha googlet litt på streptokokk b og svangerskap/födsel, blir jeg jo helt nervös.. Er det noen her som har fått påvist dette som kan fortelle litt om hva som skjer under födsel feks? Og hvor farlig dette er for babyen? Jeg er 38+6 i dag, så kan jo i teorien föde når som helst..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Jeg har også den bakterien. Har ikke fått noen behandling, da de ikke vil behandle i forkant av fødselen pga at det kan komme tilbake.

Under fødselen vil du få pencilin intravinøst for å forhindre smitte til barnet. Jeg var på samtale og fikk beskjed om at de kom til å vente lengst mulig med å ta vannet på meg så fremst det ikke går av seg selv. Dette fordi at så lenge fosterhinnene er hele kan ikke barnet bli smittet. De vil også følge ekstra med barnet de første dagene og event gi pencilin hvis det er mistanke om smitte.

Vi får bare minne oss selv på at det er ikke mange prosent som blir smittet. Det skal stå litt om dette på www.gbs-info.no

Men be om en samtale med en av jordmødrene eller legene på føden hvis du er bekymret.

Skrevet

nurket4a :

hvis man har fått dette påvist i svangerskapet, vil man da automatisk får intravenøs antibiotika når man er i fødsel, eller tar dem nye prøver når man blir lagt inn og fødselen er i gang ?

skulle jo tro at dem ikke rekker å få svar på prøvene på såpass kort tid!

så da vil det si at om man har fått dette påvist tidligere, uanhengig av hvor lang tid før fødsel, så får man antibiotika intravenøst ?

Skrevet

Det stemmer ikke at man automatisk får antibiotika under fødselen. Ca 20% av norske kvinner er bærere av GBS i underlivet, de fleste vet ikke om det. Det behandles ikke under svangerskapet fordi det veldig lett kommer tilbake. Dersom man er såkalt høyrisikopasient får man penicillin intravenøst under fødselen, det vil si ved tidlig vannavgang, prematur fødsel, flere uvi'er med oppvekst av GBS, tidligere sykt barn pga GBS og noen til jeg ikke husker. Dersom du ikke faller innenfor noen av disse kategoriene får man ikke automatisk behandling under fødselen. Grunnen er vel at det har lite for seg. Det kan være at praksisen er forskjellig fra sykehus til sykehus, og det kan være greit å gi beskjed om at du har fått det påvist når du kommer til føden, men dette er i hvert fall det som står i retningslinjene for gynekologer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...