Gå til innhold

Streptokokk b... noen som kan noe om det??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk brev fra sykehuset i dag, de hadde fått svar på en urindyrkning jeg tok for en uke siden. Og den viste at jeg hadde betahermolytiske streptokokke, altså streptokokk b. Det fulgte med en resept på noe tabletter jeg skulle ta, antar at det er penicillin. Men etter å ha googlet litt på streptokokk b og svangerskap/födsel, blir jeg jo helt nervös.. Er det noen her som har fått påvist dette som kan fortelle litt om hva som skjer under födsel feks? Og hvor farlig dette er for babyen? Jeg er 38+6 i dag, så kan jo i teorien föde når som helst..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du fremdeles har infeksjonen når du føder, så kan barnet få medisiner. Så lenge du er gravid, er fosteret ganske bra beskyttet. Ta antibiotikakuren som du har fått beskjed om i alle fall, så går det nok fint. Men du kan godt si fra til jm om infeksjonen neste gang, og i alle fall hvis du må føde.

Men infeksjonen er jo i urinblæra, antar jeg, og ikke i direkte kontakt med fosteret. Det du har lest om er antageligvis en infeksjon i skjeden, for da kan fosteret smittes på vei ut. Tror det blir litt annerledes da.

Hvis du er veldig bekymret, så ring legen din!

Skrevet

Takk for svar:)

Antar at infeksjonen er i urinblära ja, siden resultatet kom etter en dyrking. Jeg skal til jordmor på fredag, så da kan jeg prate med henne om det da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...