Gå til innhold

alkohol, cola og andre "matvarer" sammen med barna

Anbefalte innlegg

Gjest Ut på tur
Skrevet

Leste en interesant artikkel i et foreldre og barn som omhandlet det å drikke alkohol sammen med barna.

Der var det en professor som uttalte seg om at mente cola og andre sukker drikker var minst like farlig å drikke daglig sammen med barna som alkohol(det var ikke snakk om fyll sammen med barna)

Tror faktisk vi er mange blivende foreldre som må tenke gjennom hva vi propper i oss av "sunnheter" i løpet av en uke. Ser ungene at vi drikker brus, spiser sjokolade, går på McDonald osv osv er jo det ting de vil lære av oss like mye som det å drikke alkohol (og igjen så tenker jeg IKKE på fyll eller alkoholisme, men på å ta seg ett glass vin/øl el.l av og til)

Husker det var en sak i Storbritania om en gutt som saksøkte foreldrene sine fordi de hadde foret han opp på fastfood og andre usunheter. Han endte opp med å bli veldig overvektig med en del sykdomer som gjerne følger med. Han vant !

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig! Her blir det vann eller melk til maten hver dag. Fruktsalat og bærsmoothies når vi skal kose oss. Fryser også egne saftis av ferskpresset juice, supergodt! Å gi barna sunne spisevaner er en av de beste gavene vi kan gi dem, og da må vi "practise what we preach".

Grøsser når jeg ser mødre som går og triller unger i barnevogn som drikker saft av tåteflasker.. Hvem er det som vi barna sine så vondt??

Skrevet

Vel, det er ganske logisk egentlig da..

Skrevet

Helt enig jeg også.

Jeg er i dag en skikkelig brus og godtegris, elsker sjokolade, brus, fastfood og alt usundt egentlig. Ikke det at jeg sitter med en burger i hånda hver kveld, men ja.. hadde ikke gjort noe =P

Men jeg skal slutte helt med dette når barnet kommer. I stedenfor brus/saft til mat så skal jeg drikke melk/vann. I stedenfor sjokolade og annet godt på lørdag(evt ellers) så blir det frukt. Og fastfood blir det helt slutt på. Jeg skal prøve så lenge som mulig å holde barnet mitt vekk fra godis, brus og slikt, og selvfølgelig må jeg følge samme eksempel! (og sambo). Men skal ærlig innrømme at jeg kommer nok til å snike til meg litt brus/godis en kveld innimellom etter barnet sover. Kan jo ikke gå helt på tørken heller.. hehe.

Men har faktisk opplevd mødre som synes det er ille å gi barna sine frukt istedenfor godis på lørdag, eller det å gi juice/vann istedenfor saft/brus. De mener på at dette er "kos", og at det er helt galt å nekte barna disse "gledene". Men helt ærlig så har jo ikke barna noe vondt av det, de vet jo ikke engang åssen det smaker og dersom de lærer at oppskjært frukt er kos, så blir jo det like kos som en godispose! Er jo værre for de som brått blir nekta alt slikt fordi vekta skriker når de steller seg på den.

Men jeg vet også at det vil ikke gå i lengden å skjerme barnet mitt fra godteri, slik som barnehage osv.. Blir litt ille dersom han må sitte å se på alle andre spise sjokoladekake, fordi noen har bursdag. Men håper jeg klarer å holde han unna det helt frem til barnehagen!

Skrevet

så enig så enig.. man kan jo ikke nekte barna å drikke brus hvis vi som foreldre gjør det.. her kommer eventuell godis til å komme på bordet når minsten har lagt sg for kvelden.

sambo er en skikkelig bruselsker, og drikker masse hver dag, og han sier selv at når barnet kommer og det er blitt så stort at det skjønner hva det er så gjemmer han den til kvelden, og det er bra.. synes også det er fælt med foreldre som gir unger på ni ti mnd brus og lar de smake sjokolade og sånt.. man bør vente så lenge som mulig, de får tidsnok i seg usunnheter.

Skrevet

Jeg er helt enig. Og jeg tror noe av det beste en kan gjøre for barna sine er og gi dem gode matvaner.

Så er det bare og finne ut hva gode matvaner er.

Synes en del foreldre kan bli litt fanatiske. Jobber i dagligvarehandel og overhører en del foreldre.

Det blir ikke riktig når foreldre lærer barna sine i 5 årsalder og se på kalorier eller næringsinnhold.

Var også i barneselskap med datteren min på 2 år. De fleste barna var 2 - 4 år. Så kom vertskapet frem med godteposen til alle barna. Da var det en gutt som plutselig fikk revet posen ut av hånden sin av en hysterisk mor .

Er det riktig ?

Datteren min får ikke noe som heter snop eller brus i hverdagene.

Men er det så fryktelig gale at de får det i slike sammenhenger ?

På lørdagene pleier hun og få ett glass pepsi max til maten om kvelden.

Kanskje får hun koseskålen sin med 10 flak chips i. Den kan hun kose seg med i evigheter. Synes ikke det gjør noe jeg.

Skrevet

sålenge man begrenser det er det helt greit synes jeg.. er jo ikke noe morro å få en unge som blir helt vill når den er borte å får noe godt heller, finnes mange av de også... men forskjell på en gang i blandt og noe hele tiden.. kjenner mange som gir unga noe hver gang de er på butikken og da blir det jo en vane.. selv om det bare er en pastillekse liksom..

Skrevet

synes det er rett å gi barnet noe, til lørdagen å slik, for å skjerme barnet helt, kan slå litt andre veien og, at når dem er gamle nok til å dra i butikken på egenhånd så tar dem helt overhånd, derfor vil jeg prøve å lære barnet mitt at noe er lov, men i begrensede mengder. Har ei venninne som ble kontrollert veldig på matinntaket når hun var liten, og som hun selv sier, så har hun ikke lært å kontrollere inntaket sitt selv, som har resultert i overvekt for hennes del

Skrevet

Synes det er viktig å lære barna gode og sunne matvaner i hverdagen. Men er for brus og godis på fest og bursdag!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...