Anonym bruker Skrevet 8. august 2007 #1 Skrevet 8. august 2007 Stedatteren min ( 12 år) blir flau når jeg soler meg toppløs. Og når jeg feks går naken fra soverommet og ut til badet om morgenen ( Vi sover nakne, og dette er helt naturlig hos oss) Og nå har moren hennes sendt meg en tekstmelding om jeg kan la det være, når jenta er hos oss, for hun synes det er ekkelt. Jeg blir helt forfjamset av at hun i det hele tatt tar seg den rettighet i å be meg slutte med dette. Det er da mitt eget hjem. Mannen min sier jeg skal overse det, og fortsette som før. Alle går vel nakne i sitt eget hus av og til vel. Hverdagen vår stopper liksom ikke opp annenhver helg, bare fordi jenta er her på samvær da. ei som ikke vil være gjest i eget hus
Anonym bruker Skrevet 8. august 2007 #2 Skrevet 8. august 2007 Kan skjønne at hun blir flau, jeg.. for det er faktisk ikke alltid naturlig at voksen og barn/ungdom flyr nakene rundt i huset. Ja, jeg kan fly naken rundt i huset mitt, men kun når min mann og jeg er alene. Om jeg hadde hatt egne barn hadde jeg tatt hensyn til disse også, særlig når de begynner å bli så store. Klart det er flaut at mor flyr rundt naken da. Når stebarna er her er det en selvfølge at jeg har på meg klær. Hvis det er så viktig for deg å fly naken rundt så må du nesten sette deg ned å forklare hvorfor til stedatteren. men siden hun hat fått sin mor til å sende deg en meldig er det nok tydelig at hun plages mye av det. Du får velge hva som er viktigst for deg da veit du. Men selvom du tar på deg en truse i ditt eget hjem betyr ikke det at du må definere deg som gjest.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2007 #3 Skrevet 8. august 2007 Jeg hadde blitt kjempeflau hvis mine biologiske foreldre hadde gått naken hjemme!! Det har de aldri gjort heldigvis! Og enda verre om det er en "fremmed", som en stemor! Syns du skal ta jenta på alvor, jeg skjønner henne veldig godt. Du blir ikke gjest i eget hus fordi om du må slenge på deg en morgenkåpe til og fra badet.
Festis Skrevet 8. august 2007 #4 Skrevet 8. august 2007 Jeg kan fortsatt huske at jeg blev driiiiiiiiiiiitflau når fattern gikk naken fra dusjen, forbi tv:n og inn på hans rom. Helt naturlig reaksjon for barn, speciellt de som har skjønt det med blomster og bi... Har ett stebarn på 5 år her annenhver uke og jeg kan fint gå i truser og dekke til brystene med armen når jeg går til/fra bad, helt naturlig for henne. H*n våkner ofte på natten så at jeg må stå opp men den uken h*n er her så klarer jeg fint at sove i truser og ha en singlet klar på sengkanten. Det handler vel neppe om at være gjest i eget hus, men heller at vise hensyn?! Synes du bør være såpass grei og voksen at du kan vise henne den respekten!!!
Anonym bruker Skrevet 8. august 2007 #5 Skrevet 8. august 2007 Sole seg toppløs er en ting... Å sprade rundt naken er noe annet! Det syns jeg du skal respektere at hun syns er flaut. Hadde ikke likt om mine egne foreldre gjorde det jeg heller. Men det er nettopp pga slike ting jeg aldri ville hatt stebarn boende fast, jeg vil ha mulighet til å gjøre det som passer MEG i MITT hjem. Så jeg forstår godt at du føler deg som gjest i eget hjem...
~~DoraDora~~ Skrevet 8. august 2007 #6 Skrevet 8. august 2007 Dersom stedatteren din har problemer med dette, får du gi henne et råd om å stå opp etter at du er stått opp og påkledd da. Og så er det vel ingen som tvinger henne til å være på terrassen når du soler deg. Ærlig talt, så er jeg helt enig med deg. Hva med når hun er i svømmehaller og sånn da? Ber moren de andre voksne damene om å skjule seg for datteren hennes da? .... Jeg sprader ikke rundt naken selv, men ville jeg gjort det, så hadde jeg gjort det. Uansett ! I allfall i mitt eget hus.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2007 #7 Skrevet 8. august 2007 Det skal bli utrolig deilig for deg å bli mor til tenåringer skjønner jeg. Du eier jo ikke forståelse for hvordan barn er. Hjelpes!
Anonym bruker Skrevet 8. august 2007 #8 Skrevet 8. august 2007 Vi sover med klær på når barnet er hos oss! Det er da helt naturlig.
Tøttå Skrevet 8. august 2007 #9 Skrevet 8. august 2007 Jeg forstår stedatteren din jeg, som blir flau når du går naken rundt. Hadde blitt det selv jeg. Hos oss sover vi nakne så lenge vi er alene, men har undertøy på når stebarna er i huset. Jeg synest ikke det er naturlig å vise meg naken for andre enn min mann. Hvordan ville du reagert om din stedatter på 12 år begynte å gå naken rundt i huset? For det er jo hennes hjem også, ikke bare ditt. Nei, såpass hensyn bør du kunne ta. Kan hende det er meldingen fra biomor du egentlig reagerer på? Hvis jenta hadde sagt det til deg direkte ville du kanskje tatt mer hensyn?
Anonym bruker Skrevet 8. august 2007 #10 Skrevet 8. august 2007 Vi sover vanligvis uten klær, men pleier ofte å ta på litt klær når vi står opp, sel v den korte turen til badet. Det er kanskje litt også for at stebarna ikke skal tenke så mye på at vi sover uten klær, de er akkurat i før- og tidlig pubertet. Men vi har bare et bad og der er det iblant nartulig å være naken sammen, det er ingen som blir flaue om noen kommer inn eller pusser tenner mens man er på vei inn eller ut av dusjen. Badet er liksom et området hvor man er nakne, så er man der sammen med andre så er nakenhet på morgenen en del av pakka. Det er noe annet med resten av huset syns jeg, Jeg kan gå toppløs for å hente meg en ren t-skjorte nede eller sånn, men jeg sprader ikke rundt uten klær i lang tid med store barn i huset. Men vi har faktisk en litt motsatt situasjon, stedatteren på tolv har både bryst og mye hår nedentil, og hun sprader gjerne rundt i perioder, hehe. Tror det er litt for å teste, sjekke litt om hun fortsatt kan gå naken rundt liksom. Det er litt kronglete, for man vil jo ikke stresse henne med å si at nå må du kle på deg når søsknene går uten klær. Samtidig føles det litt unaturlig at en stor jente med pupper og hår står naken og henger over meg og pappan i stua et kvarters tid mens hun forteller en dagligdags historie fra skolen.... Så du kan jo tenke på om du ville vært komfortabel med at stedatteren din gikk naken rundt i huset deres når hun blir større:)
smillas Skrevet 8. august 2007 #11 Skrevet 8. august 2007 Jeg har all sympati med jenta! Tenker med skrekk og gru på om min stefar hadde valset rundt naken i min egen barndom/ungdom. Og stemor! Herregud! Pupper og tisser og alt sånt er pyton for barn i den alderen, det er greit for småbarn, men 12-åringer får jo spasmer av mindre. Sorry, sånn er det bare. Jeg viser meg aldri naken for mine stebarn, det skulle jo bare mangle! Du trenger ikke være gjest for å ta hensyn til slike følelser. Moren min soler seg fortsatt toppløs, syns det er flaut ennå, jeg. Digre pupper midt i fleisen på folk. Æsj. Men hun tør jeg si det direkte til, da. Og hun driter i det, men det er jo greit... He-he. Jeg er jo datteren hennes og kan ikke velge henne vekk...
Anonym bruker Skrevet 8. august 2007 #12 Skrevet 8. august 2007 joda sånn er nok livet vi legger om livet nårhans barn kommer, da sover vi ikke lenger naken, og ikke går vi mellom bad-soverom uten klær heller. ikke er det toppløs soling og ikke særlig med kjærtegn heller. fellesbarna både takler dette, og kommer til å takle det, men siden hans barn ikke er våre barn så går det ikke. vi legger om å lever livet som om vi har gjester. for da gjør vi heller ikke som vi vil. siden det alltid er hensyn å ta angående hans barn, som en ikkehar når det gjelder fellesbarna blir det jo ikke helt naturlig å dem her, og de blir liksom aldri helt del i familien. det er bare et naturlig skille, gjest, ikke familie medlem.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2007 #13 Skrevet 8. august 2007 Nei vet du hva... Hadde du spradet rundt naken dersom dere hadde andre gjester? Du må innse at jenta er en gjest hos dere så lenge hun kun er hos dere annenhver helg. Og man sprader ikke rundt naken med gjester i hus. Når stedatteren vår er her, føler vi det som at vi har en gjest i hus, og da kler vi på oss. Mannen min synes til og med at det er helt unaturlig å vise seg naken foran denne datteren når hun er her. Han føler det ikke slik med våre felles barn fordi de bor han sammen med sier han. Det er mer naturlig med de. ( Stebarnet mitt er 9 år, og våre felles barn er 3 og 6 år...alle jenter).
Anonym bruker Skrevet 8. august 2007 #14 Skrevet 8. august 2007 ja det var jo det jeg sa, vel iallefall det jeg mente. det blir som å ha andre gjester, man kan ikke gjøre som man vanligvis gjør. jeg føler det mer som om hans barn er gjester, enn meg som gjest i eget hjem. men samme det, det er jo litt tungt å ha gjester som kommer så ofte.
ana baroma Skrevet 8. august 2007 #15 Skrevet 8. august 2007 Men du er da ikke gjest i ditt eget hus selv om du tar hensyn til de andre som bor der? Synes egentlig at moren er ganske tøff som tar det opp direkte med deg, en 12-åring er jo gjerne i en tidlig pubertet, og det ville iallefall jeg tatt hensyn til:) Jeg går naken hjemme (til og fra badet osv), men stesønnen min er 7 år og har sett oss og mamman sin naken bestandig, så han enser det ikke engang. Men når han blir større vil jeg kanskje tenke anderledes? Og annenhver helg må det jo gå an å ta hensyn til en jentunge som er på samvær? Det er jo ikke så ofte:)
Anonym bruker Skrevet 8. august 2007 #16 Skrevet 8. august 2007 Hvis det var en stefar som insisterte på å gå rundt naken foran en tolvåring ville det vel blitt leven... Det er helt naturlig å ta hensyn til barn som blir brydde, uavhengig av biologi. Ikke er det vanskelig heller, ha en lett, tynn morgenkåpe tilgjengelig på soverommet. Jeg sover naken på besøk hos kjæresten, men jeg har en liten nattkjole en armlengde unna, slik at jeg kan smette den på om morgenen eller hvis hun vil komme inn på natten. Og før jeg flytter inn har jeg store planer om at far skal innarbeide at man alltid banker på en lukket soveromsdør hvis man vil inn. Ditto for barnets dør, selvsagt.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2007 #17 Skrevet 9. august 2007 Min mann ville aldri finne på å vise seg naken foran min datter. Da hadde også jeg reagert. Skjønner godt at hun synes det er flaut, spesielt siden hun er i en viss alder. Det er greit å være naken i dusjen etter svømminga eller lignende, men man kan godt ta hensyn til andres intimgrenser. Og far bør ihvertfall ikke vise seg naken for en jente som er kommet i puberteten. Synes du bør ta hensyn til jenta de få dagene hun er hos dere. Du er en voksen kvinne og klarer sikkert ta litt hensyn. Jeg ville også blitt helt fra meg hvis morami slte seg toppløs. Men nå se jeg heller ikke poenget med å sole seg toppløs da. Jeg sover også naken og rusler rundt naken i leiligheta.men når barna mine (spesielt guttene) kommer i tenåringene kommer jeg nok til å slutte å vise meg naken foran dem.
*-* Skrevet 9. august 2007 #18 Skrevet 9. august 2007 Hvis man har lyst til å sole seg toppløs i egen hage eller på stranda syns jeg egentlig det må være greit, selv om barn kanskje kan synes det er litt flaut. Det er liksom i en setting hvor det er nakenhet og hvor andre kanskje soler seg toppløse også. Men jeg selv syntes det ble flaut med min egen mor etterhvert og soler meg jo ikke toppløs selv. Men jeg er ikke så nøye når jeg skifter på stranda, jeg tar av og på meg overdel uten å skjule meg noe særlig. Det syns stedøtrene mine er litt flaut, men det bare ler jeg av, det får de tåle. Ellers syns jeg det er stor forskjell på nakenhet det man kan forvente det, feks på soverom og bad, enn rundt i resten av huset. Jeg sover ofte naken, det hender jeg går naken til badet om morgenen selv om stebarna io huset, og vi ser hverandre ofte naken på badet. I alle disse situasjonene kan stebarna unngå dette hvis de vil. De kan banke på på soverommet, og la være å komme inn på badet. Stort sett kler vi også på oss før de kommer inn om morgenen, er litt kleint å ha barn hoppene rundt i senga når vi nakne, syns vi begge to. Hadde noen av stebarna ymtet frampå at de syntes det var vanskelig med nakenhet hadde det ikke kostet meg en drue å ta på meg en truse og t-skjorte på vei til badet. Syns iallfall at 'forutsigbar' nakenhet er en ting, en anarkistisk og usystematisk sprading rundt i huset ville jeg blitt stressa av også. Vi hadde et uproblematisk forhold til nakenhet i min familie, jeg så foreldrene mine ofte naken på badet, men kan aldri huske at de vandret rundt nakne i resten av huset. Det trenger ikke være slik at moren til stedatteren din sendte den meldingen for å være kjip, det kan være at datteren faktisk er oppriktig stressa og at hun gjør det for å hjelpe på situasjonen. Biomor her ringte meg en gang for å ta opp noe datteren syns var vanskelig, jeg ble først veldlig stressa, litt sint og lei meg, men så takknemlig også. Det ga meg jo sjansen til å ta opp dette med jenta selv, sånn at vi fikk ryddet det unna veien. I mitt tilfelle syntes nok moren det var like kjipt å si fra som jeg syntes det var å få høre det.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2007 #19 Skrevet 9. august 2007 Som barn, velger man ikke hvordan familien vi er født inni ter seg. Noen er i familier der de dekker til både tær og ansikt med burkaer(..og er flaue over det...), andre er født inn i familier hvor det skal være naturlig å gå nakne rundt i huset.Andre igjen er født i en familie hvor de aldri viser seg nakne for hverandre. Familien jeg vokste opp i, var en helt vanlig familie, der vi låste baderomsdøren før vi kledde av oss alene. ( Etter en viss alder). Min mor sov i truse uten bh, og jeg husker jeg var kjempeflau hver gang jeg fikk et glimt av det.Men den dag i dag gjør jeg det samme selv, og tenker at det får bare barna mine finne seg i. En av mine venninners mor sov i nattkjole og hadde alltid morgenkåpe på når hun stod opp. En annen venninne av meg hadde en mor som solte seg toppløs, og jeg ble kvalm av henne. Syntes det var ekkelt. Så det jeg vil frem til her, er at alle reagerer på hver sin måte. Det spørs hva de er vant til selv. Jeg er derfor av den oppfatning at i en familie må de voksne selv få velge hva de vil gjøre i sitt hjem. Og i denne saken her er det jo stebarnet som på en måte er gjest...som må innrette seg etter dette husets regler. Jeg er absolutt enig med hun som sier at denne jenta kan unngå å bli flau, ved å stå opp etter stemoren. Det får bli opp til henne. En ting til... Noen aksepterer full nakenhet, noen aksepterer å sole seg toppløse, mens andre synes det er forkastelig å sole seg toppløse. Noen synes det er vemmelig med mødre som ammer babyene sine offentlig.... Så konklusjonen her må vel bli at alle opplever vi å bli brydd av ting, og det må vi bare leve med. Vi kan da ikke alle gå i full burka, for å ta hensyn tilalle de som måtte føle seg brydd. Og hjemme må man da virkelig få lov til å velge selv.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2007 #20 Skrevet 9. august 2007 Er uenig med deg. Det er ikke nødvendig å presse sin egen nakenhet på barn i puberteten som åpenbart tar dette ille opp. Dette vil bare gjøre vondt verre. Stemor bør være den voksne her.
Gjest Skrevet 10. august 2007 #21 Skrevet 10. august 2007 Hun synes det sikkert er drit flaut og pinlig, ikke ta det så tungt at hun gikk til moren. men kle litt på deg når hun er på besøk før du forlater soverommet, så går det nok fint Husker selv at å se nakne i familien var bare drit ekkelt, hehe.
tre_i_familien ;) Skrevet 10. august 2007 #22 Skrevet 10. august 2007 Settingen har jo mye å si da. På hjemmebane der man er tett på hverandre bør man nok ta hensyn, men er man på en strand der det ligger mange andre og soler seg toppløs, bør vel det kunne gå an. Men ta alltid hensyn til barnet og dets reaksjoner
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå