Julie Angelica:) Skrevet 7. august 2007 #1 Skrevet 7. august 2007 Deilig å kunne skrive inn her, for her er det kun seriøse mennesker som ikke trykker meg ned, men dytter meg opp! Jeg må bare lufte et "problem" til med dere, for hvor lenge var Adam i paradis? Altså; Julie Angelica sover godt om natten nå etter avvenningen med drikke. Når hun først sovner! Noen kvelder er det ganske ille, for denne damen har innimellom store problemer med å si farvel til dagen som har vært. Så ille som i kveld har det ikke vært noen gang. Jenta ble lagt kl 20.45 i kveld. Det er fast tid stort sett. Og hun holdt det gående til 00.50!! Det har så vidt blitt stille her i skrivende stund. Ikke for at det er noe problem med grining og hyling. Neida, hun sitter der å babler og prater for seg selv, og oppsummer dagen sin og alt hun har opplevd:) (det er i alle fall det mammaen hennes tror) På slutten kan det nok bli litt gråt, for da er hun så overtrøtt at hun ikke vet hvor hun er. Men ikke mye heldigvis. Jeg har prøvd alt! Hun får godt med kveldsmat, drikke og alt hun behøver. Tørr bleie, tannpuss, kos og kvalitetstid med mamma på sengekanten. Og pappa for den saks skyld:) I kveld laget jeg en brødskive til henne som hun fikk i senga.(jeg tar henne konsekvent ikke opp av senga og ut av rommet hvis det ikke er noe helt spesielt som at hun har vondt, høy feber etc) Dette er LANGT fra vanlig,(at hun fikk mat i senga) men jeg ville forsikre meg om at det ikke var sult som gjorde at hun ikke sovnet. Når det går så lang tid fra hun får kveldsmat, så prøver man jo alt.. Men hun ville ha bare noen få biter, og veivet vekk både drikke og mat. Er det flere som er i samme situasjon? Det er jo greit når det skjer en gang i blandt, men ikke når det blir ofte. Dette er kveld nr 2 på rad, så jeg er spent på morradagen/kvelden. Og det har hendt flere ganger tidligere i vår, men det har vært greit lenge. Til nå. Det er jo godt for oss voksne å snakke litt sammen på kvelden,og spesielt når pappaen jobber en del om dagen og er borte minst 11 timer i døgnet. Hadde vært glad for råd/tips. Skrikekur virker ikke for vår del da hun ikke gråter noe særlig. Og heldigvis for det:/ Det er det verste jeg vet å høre henne gråte sårt og rope på mamma:/ På forhånd takk jenter:)
Attpåklatten :-)™ Skrevet 8. august 2007 #2 Skrevet 8. august 2007 Hei, Så bra at dere er igang og at det er fremgang, ingenting er bedre enn akkurat det, at man ser resultater av innsatsen sin:-) Om jeg skulle råde deg, så ville jeg rådet deg til å fremskynde kveldsstellet til mellom kl 18 og 19 og lagt henne senest kl 19.30:-) Dette fordi det visstnok er en "magisk" tid for nettopp dette. Og at søvn avler søvn. Om man ser gjennomsnittsbarnet så har det ca 12-13 timers nattesøvn (burde ha;-), men når man legger barnet senere enn halv åtte, så våkner de ofte tidligere! Logisk? Tjaaa.......egentlig ikke, men det er nå engang slik da:-) Så om du prøver på dette og gjør det over tid, så kanskje kanskje......Vi har kjempegod erfaring med dette, men så har jeg stort sett hatt greie sovebarn:-) Lykke til!
Gjest Skrevet 8. august 2007 #3 Skrevet 8. august 2007 Hei hei =) Virkelig en utholdende liten frøken du har=) Hehe..nei skrikekuren er vel ingen poeng når hun ikke skriker. Høres ut som hun er fornøyd i allefall;-) Høres ut som hun ikke er trøtt når dere legger henne, kanskje hun sover for mye på dagtid? Mi på 10 mnd.sover ca 2-3 timer tilsammen på dagtid, fordelt over 2-3 lurer. Hun står opp veldig tidlig og disse timene er iberegnet første økt som er kl 8-9...Vet jo at dette er veldig individuelt...Men hun legger seg da kl 19-20 og sovner ganske med engang.....(Bortsett fra siste 14 dg.,da pappan har vent henne til å bæres i søvn!;-) Det med brødskiva gjør vel ingenting for engangsskyld, men jeg ville ikke gjort det til en vane........ Ikke så mange råd .... Må bare si lykke til=)
Attpåklatten :-)™ Skrevet 8. august 2007 #4 Skrevet 8. august 2007 Og ja, det glemte jeg også å nevne, søvn på dagtid. Ser vesla her som nå er 16 mnd, hun har redusert dagssøvnen sin drastisk og det regulerer seg jo gjerne i den alderen. Kanskje hun rett og slett sover for mye på dagen/ettermiddag. Vi må passe på at lille rosa ikke sover etter kl halv fire-fire på ettermiddagen, for da er hun jo uthvilt til kvelden:-)
Maud Skrevet 8. august 2007 #5 Skrevet 8. august 2007 Jeg er enig med Attpåklatten. Prøv å legge henne tidligere. Min yngste er noe eldre enn din, han blir 2 år nå på lørdag og han er i seng 19.30. Hvis det av en eller annen grunn blir senere enn det, tar det ofte lang tid før han sovner. Vi passer dessuten på at han ikke sover sent på dagen. Han sover fortsatt opp mot to timer, men våkner alltid før kl 14. Er det ordentlig mørkt på rommet hennes? Snakker dere lavt til henne når dere kommer inn etter at hun er lagt slik at hun skjønner forskjell på natt og dag? Mat på senga er neppe nødvendig, hvis hun hadde vært sulten hadde hun sikkert vært sur. Hvis hun sover lenge i dag, ville jeg vekket henne slik at rutinen ikke blir helt forskjøvet. Lykke til, det retter seg sikkert etter hvert hvis dere bare holder ut :-)
phantomet Skrevet 8. august 2007 #6 Skrevet 8. august 2007 Jeg vil også bare henge meg på koret her. Det høres ikke ut som frøkna har det spesielt ille, men søvn er viktig. Her i huset har jeg innført et ordenlig "sove regime". Måka (11mnd) legges 19.00 og Junior som er 3,5år er bare 15 min etter... Om det er slik at frøkna ligger og pludrer med seg selv, er det kanskje greit om hun begynner tidligere? Og så er jeg enig med Maud ang å bruke lav stemme, enkle ord som "Natta" og ha det mørkt på rommet. Servering på sengen er garantert unødvendig. Vi heier på deg og dere. Dette kommer til å gå så bra!
Tiggywinkle Skrevet 8. august 2007 #7 Skrevet 8. august 2007 Henger meg på her jeg også. har hatt det som deg, men er nå på rett kjøl. Har som Phantomet et ganske strengt kveldsrituale. Minstemann på 10 mnd legger seg kl.18.45. Eldstemann på 2,5 år kl.19. Da har vi gjort unna kos og lesing nede, opp pusse tenner, vaske, på med pysj. Så godnatt sang, nattinatti og av med lyset. Eldstemann har en vannflaske stående på rommet, så der har vi fjernet en kilde til masing. Yngstemann får litt vann hvis hun våkner nå i varmen, ellers ingen spesial behandling. Tror som andre nevner at det vil hjelpe å legge tidligere. Hvis vi av en eller annen grunn er senere, blir det bare bråk og mas, og ingen sovner:-) Lykke til.
Julie Angelica:) Skrevet 8. august 2007 Forfatter #8 Skrevet 8. august 2007 Det er helt mørkt på rommet hennes. Det har hun vært vant til fra dag 1. Nå på sommeren har jeg til og med hengt opp et teppe foran vinduet hennes da vi har sola til etter kl 22 her. Hun sover maks 1 time på dagen, og hvis hun sover en hel time,så er det lenge til å være henne. Stort sett våkner hun igjen etter 30-45 min. Dette regulerte hun plutselig av seg selv, og det er ikke mulig få henne til å sove lenger. En sjelden gang innimellom kan hun sove mellom 1 og 2 timer, men det er stort sett når vi har vært ute på noe spesielt og hun er kjempesliten. Sånn som i ferien når hun var med både på fjellet og i fjæra. Da kunne hun sove litt lenger. Men det var alikevel ikke noe problem å legge henne om kvelden. Kl 21 var det stille. Og da sov hun til 10-11 dagen etter. Denne rutina har vi hatt lenge. Hun har alltid lagt seg i 20.30-21 tiden (pluss/minus selvfølgelig) og det har fungert utrolig greit. Men jeg sa til samboer i går kveld at i morra skal hun i seng SENEST kl 20. Og når jeg ser hva dere skriver her, så kan jeg love dere at det blir senest kl 20! For min del er det ingen krise om hun sitter sånn å koser seg, for hun er jo superblid som alltid, men det er jo noen som skal opp på jobb om morran, og mamma vil gjerne sove før det er midt på natta:/ Ikke minst er det vel ikke så bra for henne heller at døgnet blir snudd sånn. Og det med mat i senga er absolutt ingen vane, og det har jeg aldri gjort før, men når hun holdt ut så lenge, så ville jeg bare forsikre meg 100% at det ikke var sult eller tørst som gjorde det. Hun er desverre ikke sånn at hun gråter hvis hun blir sulten. Ikke før hun blir skikkelig super sulten, og da er det nesten håpløst å få i henne mat, for da blir hun sint, så det har jeg lært meg etterhvert at hun skal ha mat da og da med x antall timer imellom. Det har fungert helt greit for oss. I kveld er det senga kl 20. Da får vi ta kveldsmaten/stellet tidligere. Noen sier at man ikke skal forsyve det mer enn 15 min pr dag, men jeg vil gjerne prøve. Sovner hun da, så er mammaen i seng kl 22! Senest! Takk igjen jenter. Jeg kommer med tilbakemelding. Føler meg litt dum som er så grønn på dette, men det er jo vår første, og jeg har desverre ikke så mange å rådføre meg med..
Attpåklatten :-)™ Skrevet 8. august 2007 #9 Skrevet 8. august 2007 Ingen grunn til å føle deg dum! Du er jo bare ute etter gode tips og vi er fulle av dem vi, modne som vi er;-)) Så bare spør ivei! Og lykke til - synes det er flott at du prøver å gjøre noe med "problemet" jeg:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå