Jordmor Siri Skrevet 7. august 2007 #1 Skrevet 7. august 2007 Det er ulovlig å navngi jordmødre og leger som har vært med på fødselen eller annet. Uansett om det er positivt eller nengataivt. Derfor har jeg akkurat slettet en slik lenke og vi vil fortsette med det.
Gjest Skrevet 7. august 2007 #4 Skrevet 7. august 2007 Det kan jo være at du ikke hadde blitt så glad om noen satt og skrev om deg, med fullt navn, på en eller annen mer eller mindre seriøs nettside heller? Med profesjon, sted man jobber osv?!
Ravna Skrevet 7. august 2007 #6 Skrevet 7. august 2007 Må spørre, bare av nysgjerrighet, hvordan det egentlig fungerer. Hvordan er det ulovlig? Har pasienter taushetsplikt overfor helsepersonell? Taushetsplikt må man vel signere? Hvor går grensen for hva man kan si og skrive?
Anne-B. Skrevet 7. august 2007 #7 Skrevet 7. august 2007 Generelt personvern går vel ut på at man ikke navngir personer. Du kan fortelle om dårlige opplevelser du har hatt, men om du sier at "NN er ikke en flink jordmor, hun gjorde sånn og sånn", så er det en påstand som ikke kan bevises. Dette er lover som gjelder alle. Husker for ei tid tilbake, var noe som la ut navn og telefonnummer til en mann og advarte mot ham, fordi han var rundbrenner eller hva det nå var. Går under samme greia..
Gjest Skrevet 7. august 2007 #8 Skrevet 7. august 2007 jojo, men trodde man foreksempel kunne anbefale den og den legen/jm..
Anne-B. Skrevet 7. august 2007 #9 Skrevet 7. august 2007 Akkurat det er jo noe positivt, men så er det også en påstand som ikke kan bekreftes av noen, også kan det jo være de selv som sitter og markedsfører seg. Noe i den duren? Jeg er ingen ekspert, men regner med at det er noe sånt..
Gjest ->>- Skrevet 7. august 2007 #10 Skrevet 7. august 2007 Pøh. Dersom ytringene har opinionsdannende formål er det aldeles ikke ulovlig, og det foreligger så langt fint lite presedens som tilsier at man kan idømmes juridiske sanksjoner for å ha diskutert offentlig helsepersonells egnethet på internett. Det foreligger derimot presedens fra EU-domstolen på at debattforum på internett kan vurderes som opinionsdannende formål selv om debatten ikke føres av journalister eller andre tradisjonelle opinionsinfluerende aktører, jf. Datatilsynets websider. Men du må selvsagt gjerne vise til de lovregler og dommer du mener ulovliggjør navngiving av helsepersonell ifb. med debatt om den behandling man har undergått hos disse. Sannsynligheten for at en bruker her kan idømmes noen som helst straff for slikt er minimal, og det er et juridisk urolig farvann. DU derimot, jordmorberta, har redaktøransvar og må forholde deg til Vær varsom-plakaten - og kan idømmes sanksjoner fra PFU dersom du publiserer noe som strider mot denne.
Gjest Skrevet 8. august 2007 #11 Skrevet 8. august 2007 Dette innlegget synes jeg var litt uhøflig ->>-, antakelig går Jordmor-Siris innlegg på denne "paragrafen" i vedtektene for bruk av nettstedet: "10. Anonymisering. BabyMedia forbeholder seg retten til å anonymisere personer som nevnes i innlegg fra den enkelte bruker. Dersom du for eksempel forteller din egen fødselshistorie og nevner jordmor eller annet fagpersonell ved navn, vil BabyMedia omskrive navnet før materialet legges ut til felles lesning. BabyMedia forbeholder seg retten til, etter eget skjønn, å redigere bort støtende eller på annet vis upassende deler av innlegg."
Gjest irismor Skrevet 8. august 2007 #12 Skrevet 8. august 2007 Okay så er det mot jm Siris regler. Men hva med all hets mot enkelt brukere her inne det strider tydelig ikke mot jm Siris regler. Kjekt å la folk gjemme seg bak en anonymknapp og la de herje fritt vilt med andre brukere av forumet. Kanskje på tide å gå litt i seg selv jm Siri.
Gjest Skrevet 8. august 2007 #13 Skrevet 8. august 2007 Litt enig i pila og irismor her jeg da. På tide at jordmor siri tar en runde med seg selv om utviklingen av forumet. Ellers så burde vel vi brukere vite bedre enn å navngi negative ting om leger og slikt. Det burde vi holde oss for gode til, men ok det er min mening.
Gjest Skrevet 8. august 2007 #14 Skrevet 8. august 2007 Jeg tenker at det er vi - brukerne - som må gå i oss selv. Det er vi som styrer hva vi skriver!! Hvis alle hadde gjort slik oppfordringen er; nemlig å ikke svare på støtende innlegg, men rapportere dem til moderator, så hadde det ikke vært så festlig for mobberne å holde på. Vi fórer dem jo med grunner til å fortsette mobbingen når vi lar oss trekke opp.
Gjest irismor Skrevet 8. august 2007 #15 Skrevet 8. august 2007 Det er jo greit nok, men har en følelse av at innlegg til moderator. Så er det kunn "sladreanonyme" som angir "reklame"innlegg som blir hørt. Når man sier i fra om personhets så får man beskjed om at det må man regne med.
Gjest Skrevet 8. august 2007 #16 Skrevet 8. august 2007 Gud bedre, ta dere sammen a? Nå er det på tide at dere begynner å slette innlegg som betyr noe, ikke reklameinnlgg og sånne tåplige ting som den tråden om jm/leger.. Var da vel ingen som nevnte etternavn i den tråden? Om jeg sier at jeg hadde en jm anna så er det da vel ingen som kan finne ut av hvem det er? og uansett om de kunne det så hva får de gjort med mine opplysninger da? De vet at hun het anna og var en flink jm..
3b@rnsmor-30* Skrevet 8. august 2007 #17 Skrevet 8. august 2007 leste den tråden og reagerte selv på et innlegg som ar veldig negativt om en jordmor, med hennes fulle navn.... reagerte på det jeg altså. skjønner at det burde være regler om sånt.. man har jo ikke lov å legge ut bilder av folk uten at de har godkjent det, så det burde jo henge sammen med ting man skriver.. om man googler sitte eget navn vill jo sånne innlegg som skrives her, med folks fulle navn komme opp....
Gjest Skrevet 8. august 2007 #18 Skrevet 8. august 2007 ... og for ikke glemme; fremtidige arbeidsgivere har også tilgang til googling og internet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå