Gå til innhold

Hvor tidlig tar dere ultralyd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er om 2 dager 7 uker på vei. Har innmari lyst til å ta ultralyd snart for å sjekke om alt er i orden samt å kunne få se at det er noe der. Det er liksom så uvirkelig enda!

- Hvor tidlig tok dere ultralyd og hva fikk dere se da?

- Hvordan gjør dere dette? Hvem tar dere kontakt med? (Bor i Oslo) Må legen skrive en rekvisisjon for dette?

- Er dette normalt? Er det mange som gjør det tidlig eller venter man til uke 17-19?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg venta til ordinær ultralyd.Fikk høre hjerte lyden i uke 12 ca, så følte ikke det store behovet for å ta ultralyd før den ordinære..iogmed at det var liv inni der:)Mange som tar ul tidlig virker det som, men da betaler du selv..På privatklinikk feks:)

Skrevet

Hvis det ikke er noe spesielt, så får du ikke UL før den ordinære i uke 18-21 eller hva det er.

Jeg hadde i uke 7, og det er kanskje det mest spesielle, hehe. En liten kålorm soom hadde et stort hjerte... Merkelig at den kålormen ble til en fiks ferdig baby som er stor og vil ut nå. Men jeg har altså hatt mine grunner for å få flere UL (har tilsammen hatt 7 stk). Men blødning er jo en grunn for eks.

Skrevet

men klart du kan gjøre dette privat og betale for det selv...!

Skrevet

I Oslo er det relativt vanlig å ta tidig UL, men du må betale for det selv.

Tok i uke 6 for å sjekke etter hjertebank og i uke 12 for å se at at sto bra til før vi fortate det til folk.

Du kan f.eks dra på Volvat, der er de veldig flinke. Koster rundt 7-800 kroner. Du trenger ikke henvisning fra legen.

I uke 6 ser du bare en prikk som binker (hjertet). I uke 12 så vi et perfekt foster med fem fingre, to symmetriske hjernehalvdeler, arbeidende nyrer, magesekk og urinblære (betyr at h*n svelger og tisser) og fire hjertekamre. I uke 12 kan de også måle nakkefolden for å sjekke sjansen for Downs syndrom, dersom du ønsker dette.

Skrevet

jeg tok en privat innvendig ul da jeg var 7+3 og betalte bare 275,- :)

Skrevet

tok første UL i uke 11...bare for å sjekke hvor langt jeg var på vei..skal til ny ul i morgen, er da 18+4..ordinær UL :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...