Gå til innhold

Aktiv sykmelding og ansvar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har peiling på dette?

jeg er sykepleier, og aktivt sykemeldt. I akt.sykemld.avtalen jeg skreiv med arb.giver presiserte vi at jeg ikke skulle være med i stell, og at jeg ikke skulle brukes i konfliktsituasjoner med aggressive brukere.

Under punktet "arbeidstid" skreiv vi "vanlig arb.tid".

Og nå prøver arb.giver å presse meg til å gå ansvarsvakter, dvs at jeg er den eneste høgskoleutdanna på jobb i helga. At jeg skal ha det medisinske ansvaret, og f.eks ikke kan gå hjem pga det er jeg som bærer medisinnøklene...

Dette oppleves helt feil, for jeg mener jeg skal ha rett til å kunne gå hjem om jeg blir dårlig, dvs det må være en annen person som har ansvaret. Hadde egentlig trodd jeg skulle være der "på kjøtt og flesk", liksom...

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HEI!!!

jeg ville bare si at du har helt rett.

det skal være flere på jobb sammen med deg,du kan komme og gå når du vil.

arbeidsgiver har ikke lov til å sette et slikt ansvar på deg når du er aktivt sykemeldt.

du må ta det opp med arbeidsgiveren din,mange utnytter folk når de går aktiv sykemeldt,for du er gratis arbeidskraft.

håper du ble litt klokere

lykke til

Skrevet

Tusen takk for svar! Nå fikk jeg bitelitt mer guts, skal ta det opp i morgen den dag!

Skrevet

Aktiv sykmelding

Gjennom aktiv sykmelding kan den sykmeldte opprettholde kontakten med arbeidsplassen og utprøve/avklare egen arbeidsevne.

Beskrivelse av ordningen

Aktiv sykmelding er en ordning som gir mulighet til å prøve seg i arbeid på tross av sykdom. Legen som sykmelder skal først ha vurdert gradert sykmelding, før aktiv sykmelding anses aktuelt. IA-virksomheter har mulighet til å starte aktiv sykmelding uten forhåndsgodkjenning fra NAV

Forutsetninger

En forutsetning er at arbeidsgiver finner andre arbeidsoppgaver enn de du vanligvis gjør. Du beholder sykepengene (eventuelt rehabiliteringspengene), og arbeidsgiver betaler lønn bare i arbeidsgiverperioden.

Varighet

Perioden med aktiv sykmelding er begrenset til 4 uker i tilfeller der den sykmeldte arbeidstakeren ved utløpet av perioden kan forventes å kunne gjenoppta sine tidligere arbeidsoppgaver, og til 8 uker dersom rehabiliteringen eller tilretteleggingen tar lengre tid. Både 4-ukers og 8-ukers perioder kan forlenges etter vedtak fra NAV. Det er en forutsetning at sykdommen ikke er til hinder for slik aktivitet.

Samarbeid

Det er viktig at partene i fellesskap finner fram til en god løsning for tilrettelegging av arbeidsoppgavene. For at NAV skal kunne godkjenne aktiv sykmelding, må arbeidstaker og arbeidsgiver sammen utarbeide en konkret plan for aktiviteter i sykmeldingsperioden. Planen er forpliktende for begge parter. Konkret skal planen beskrive innholdet i tiltaket, hensikten med det, hvor lang tid aktiv sykmelding ønskes brukt og hvem som er ansvarlig for evaluering og oppfølging i virksomheten. Planen sende NAV lokalt og må være undertegnet av både arbeidstakeren og arbeidsgiveren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...