Gjest Skrevet 7. august 2007 #1 Skrevet 7. august 2007 Var på besøk hos gudmora til mini i dag..(som også er min kusine) Vi satt ute i sola og spiste vaffler, is og brus.. Oldemora hans var også der. Så sa oldermor: "Skal ikke Emil få vaffel da...? Gi han noe å spise på og? Du ser jo selv hvordan han ser på maten når du spiser.." Ehh...Nei, sa jeg da.. Han er trossalt 5 mnd gammel. Trenger IKKE å få vaffel(!) Så drakk vi brus... Gudmor sa: "Skal du ikke la han få smake da?" Stakkar liten sitter uten noenting han... Kjente det kokte inni meg! Han trenger ikke noe annet enn det JEG gir han heller! Dvs. grøt og middagsglass. Så spurte gudmor om han hadde fått brødskive da. Nei, sa jeg.. Ikke enda! Blir vel kanskje om 1-2 mnd. Så utbrøt hun.."Har du ikke det?!?! Det må han da få! Brødskive med leverpostei.. " HAN MÅ IKKE HA DET NÅR HAN IKKE HAR BEHOV FOR DET!!! Kjente jeg ble så irritert! Brus ol. blir det alltid tid til å få å smake på.. trenger virkelig ikke å pakke innpå en 5 mnd gammel baby brus, is og vaffel!! Er det jeg som er sær eller???
2 Sommerbarn Skrevet 7. august 2007 #2 Skrevet 7. august 2007 Gamle folk sier slikt, vi får bare ta det med et smil. De vil det beste for barnet og når de hadde små babyer fikk de velling, grøt, kavring og brød fra de bare var et par mnd.
Meg + 2 prinsesser Skrevet 7. august 2007 #4 Skrevet 7. august 2007 Sær? Det er jo snakk om å bruket hodet. Stå på ditt du, brus og søtsaker til en baby på 5 mnd hører jo ikke hjemmenoe sted :-S
Monajenten Skrevet 7. august 2007 #5 Skrevet 7. august 2007 Nei, du er IKKE sær;) Gutten min er snart syv mnd og han ser med stoooore øyne på meg hver gang jeg putter noe i munnen. Og det er vel fordi han er nysgjerrig, ikke fordi han tenker: "Oiiiiii mamma eg og vil ha vaffel. Gi meg litt NO!!!!!" Skjønner liksom ikke helt hva små babyer skal med vafler og brus, men det virker som (spesielt) den eldre generasjon syns det er helt ok å putte i de fra de er nyfødt omtrent.
Gjest Ultemecia&Mikrovampyren Skrevet 7. august 2007 #6 Skrevet 7. august 2007 Nei, overhodet ikke sær, men du trengte ikke bli sint. Kunne bare sagt "I vår tid har vi funnet ut at babier trenger ikke dette så derfor får han ikke noe, sånn er det med den saken og jeg ønsker ikke høre mer om det."
Lunalill Skrevet 7. august 2007 #7 Skrevet 7. august 2007 Jeg er heilt enig m deg:)... Pia mi er 5mnd og får bare grøt til nå... Tenkte og bynne m kokte poteter og gulrøtter, most m mme om ikke så lenge:)... Men brus blir ho ikke og få på leeeeenge ennå... Nei stå på ditt, det er du som veit best for din onge:))
Gjest Skrevet 7. august 2007 #8 Skrevet 7. august 2007 Nei, du er ikke sær. Dessuten det at barn sitter og liksom tygger eller stirrer intenst på oss når vi spiser har noe med naturlig utvikling/nysgjerrighet å gjøre - det betyr ikke at de sitter og tenker; "Nei, nå skulle det smakt med en vaffel,gitt!" Hold på ditt - søtmaset kommer tidsnok - og det er best å utsette det så lenge som mulig!!
susemor-3 små Skrevet 7. august 2007 #9 Skrevet 7. august 2007 Nei, du er ikke sær. Jeg har vært akkurat slik selv; blitt forbannet på folk som skulle putte i ungene mine godsaker og vanlig mat før de var 6 mnd. Generelt er jeg sur på folk fremdeles som putter i ungene mine godsaker uten min forhåndsgodkjenning selv om de er blitt både 3 år og 15 mnd...
mayaya Skrevet 7. august 2007 #11 Skrevet 7. august 2007 Pølsa da, får han ikke brus?? :-o Øh, nei, du er IKKE sær.....
Anne-B. Skrevet 7. august 2007 #13 Skrevet 7. august 2007 Bare si nei, han trenger ikke sånt enda, han er så fornøyd og blid atte, og ikke noe mer enn det. Jeg kommer garantert til å irritere meg over sånt sjøl, så skal prøve å huske dette rådet, hehe
Mø schæl! Skrevet 7. august 2007 #14 Skrevet 7. august 2007 Nei, sær er du overhodet ikke. Likevel: jeg synes det innimellom er litt for mye hysteri ute og går (og nå mener jeg IKKE deg, hovedinnlegger altså!) - man blir nesten sett på med falkeblikk og onde øyne dersom man lar en baby smake på f.eks. is. Selv mener jeg at det ikke skader, men man trenger da virkelig ikke prakke det på barna heller selvsagt! Hos oss har det fungert sånn at når hun har vist interesse for å smake, ja, da har hun fått smakt. Noe har falt i smak, mens andre ting ble hun mer eller mindre ferdig med der og da. Når det er sagt, synes jeg det er så utidig av andre å sitte slik som du opplevde det i dag. Ang. oldemoren kan det kanskje "forsvares" ved at det var andre tider før. både før middagsglass og grøt - da barna spiste stort sett hva de voksne spiste. Jeg synes det var på grensen til dårlig gjort ovenfor deg å prøve å gjøre deg usikker i forhold til hva du gir gutten din - for det vet du absolutt best selv hva han trenger og ikke trenger. Så forsøk på å gi deg "dårlig samvittighet" eller hva de enn prøvde på synes jeg var veldig unødvendig!
<3 + <3 + ? Skrevet 7. august 2007 #15 Skrevet 7. august 2007 Åååå d er så irriterende med sånt. Samboern til mamma synes jeg er grusom som ikke lar guttungen få is. (4,5mnd) Når han sitter på fanget mitt mens jeg spiser så ser han jo på isen, strekker kanskje hendene mot den også. og da kommer det: "se han vil jo ha, stakkar får du ingenting du da? mamman din er bra dum" Jadda!!! Lei nei?
Gjest Skrevet 7. august 2007 #16 Skrevet 7. august 2007 Ja, det er jeg enig i schvuuups! Jeg er IKKE overhysterisk når det gjelder smaking av diverse ting osv.. Jeg er vel en av de mammaene her inne som er minst hysterisk tror jeg. Han har fått smake på både is og brus han.. På pekefingern min! Men da gjorde jeg det SELV... Ga han når vi var alene. Var helt vill i maska da han fikk smake... Hehe... Det ser jeg ikke som noe problem... Men å bøtte i han vafler, brus og is når vi er borte på besøk ser jeg ikke helt hensikten med. Vondt i magen kan han få og! Er bare at det sprakk for meg ista... Ikke der og da, men i bilen på vei hjem! Følte meg som.. ja.. Hva skal jeg kalle det? =P
Mi tesoro *220307* *101109* Skrevet 7. august 2007 #17 Skrevet 7. august 2007 Nei, du er slett ikke sær! Oldemor til jenta vår på 4,5 mnd sa noe liknende for et par uker siden. Hun ville plent at jenta vår skulle får smake på sjokoladekrem! "Hun må jo få vite hva hun går glipp av!" Jeg ble sint på henne jeg!
Mø schæl! Skrevet 7. august 2007 #18 Skrevet 7. august 2007 Huffamei, jeg skjønner deg så godt, så godt. Det er så utrolig irriterende når andre skal blande seg inn i slike saker, og det verste er når folk faktisk gir bak vår rygg (og det hendte noen ganger med jenta vår, ja!). Vi sa nei, dette er hun for liten til enda, men ble vi hørt? Neida. De som ga henne hadde jo FLUST med barneerfaring selv, så da var det ikke så nøye å høre på oss, mammaen og pappaen. Jeg synes faktisk dette nesten har mer med respekt å gjøre framfor at barnet får i seg søtsaker! Når foreldrene sier nei, ja, så respekterer man det, uansett synpunkt man måtte ha på saken. Det å "latterliggjøre" foreldre foran andre slik jeg nesten oppfattet at du ble i dag, synes jeg er lavmål. De hadde på ingen måte trengt holde på med å spørre deg om hva du gir ham og ikke, for det er kun en sak mellom dere som foreldre. Og jeg kjenner godt til de "sprekningene" eller hva jeg skal kalle det! Innimellom blir det bare nok!
mam <3 Skrevet 7. august 2007 #19 Skrevet 7. august 2007 Næi, du er ikke sær. Absolutt ikke. Har ei jeg kjenner litt som jeg og lille av og til møter. En gang skulle vi på cafe, da kjøpte hun kuleis for å gi til sin 7 mnd gamle baby, og det er jo greit nok det, det er jo selvfølgelig hennes sak, men så spurte hun meg om ikke jeg skulle kjøpe is til lille? Da sa jeg "nei, jeg prøver å unngå å gi babyen søtsaker" da fikk jeg til svar "Åjå, du er sånn prippen du da?, en sånn som ikke vil gi babyen noe godt?" Hehe... Gadd ikke kommentere det. Jeg vil som mange andre vente med slikt, håper lillegull aldri finner ut hva godteri er for noe, det er jo noe skikkelig svineri egentlig.
Ravna Skrevet 7. august 2007 #20 Skrevet 7. august 2007 Nei, jeg synes ikke du er sær. De fleste som har barn vet veldig godt at det ikke er om å gjøre å putte i de små mest mulig, det er hverken nødvendig eller bra for dem. Men jeg synes det er rart å hisse seg så veldig opp over slike kommentarer. Har opplevd det selv, og vet at man kan bli en smule oppgitt, men forstår ikke helt hvorfor slike uttalelser får deg til å koke. Det er bare ubetenksomhet fra disse menneskenes side. Oldemor var vel selv mor i en tid da man ikke akkurat tenkte så mye over hverken sukkerinntak eller glutenintoleranse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå