Anonym bruker Skrevet 7. august 2007 #1 Skrevet 7. august 2007 Var i byn med ei venninne her en dag. Jeg skulle møte samboeren noen minutter mens han hadde pause fra jobben. Han gikk å spiste en sånn shave ice.. Så tar han bittelitt på en skje å skal gi til gutten vår (5 mnd.). Jeg sier ingenting da, men gir han et skeiv blikk, for jeg har sagt før at jeg syns ikke han trenger å smake på sånt riktig enda.. Så tar han opp enda en skje med bittelitt å skal til å gi gutten vår, men da sier jeg "ikke gjør det a".. Tror han ble litt forlegen (eller hva man kaller det).. Jeg følte meg jo litt dum jeg å, det er jo hans sønn også.. Men jeg syns ikke han trenger å gi han smaksprøve på is allerede nå.. Å så begynte jeg å tenke på når det var oppe i media at isbitene på resturanter å slikt ofte hadde mer bakterier enn toalettskåla.. Å shave ice er jo bare en stor isklump.. Han har ikke sagt noe om det etterpå, men hva mener dere om å irettesette barnets far? Hva får han bestemme av smaksprøver å slike ting? Diskuterer dere å blir enige? Sier dere i fra foran hvem som helst, eller venter dere til dere er alene med han? Han må jo få bestemme han også..
Gjest Skrevet 7. august 2007 #2 Skrevet 7. august 2007 Her i huset har faren fått styre det selv. Men han er mye på DiB så han er "dibstyrt" på slikt, noe som fungerer veldig bra:)
*ønsker nr 2* Skrevet 7. august 2007 #3 Skrevet 7. august 2007 jeg syns det er vanskelig... . men har egentlig gitt opp mannen i huset, småtten får smake på det meste... ikke av meg, men av faren.... men men... det komemr jo en dag uansett,, så hvorfor ikke? det er jo ikke mye det er snakk om liksom, bare smake...
*ønsker nr 2* Skrevet 7. august 2007 #4 Skrevet 7. august 2007 assa. . tok ikke den feil, med det meste assa.. han fåkke smake så mye, men det meste han kan smake på, som krem ol...
Gjest Skrevet 7. august 2007 #5 Skrevet 7. august 2007 jeg hadde sagt ifra. =) men har enda ikke hatt behov for det.. da vi er veldig enige på det punktet der. ( smaking av mat..)
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 7. august 2007 #6 Skrevet 7. august 2007 Vi diskuterer slike ting,før vi evt gjør noe slikt,så slipper vi å komme i en slik situasjon. Synes ikke om å irrettesette hverandre foran andre,men det spørs jo og på hvilken måte du sa,hva slags tonefall og slikt du bruket og det er jo vanskelig å få frem her. Hadde snakket med barnefar etterpå jeg og funnet ut hvordan en skal forholde seg til slike ting.Hva blir liksom det neste som en ikke snakker om og så baller ting på seg,bedre å snakke om ting og få renset luften og finne ut av hva en skal gjøre.
NyBaby2007 Skrevet 7. august 2007 #7 Skrevet 7. august 2007 Forklar han hvorfor han ikke bør få smaksprøver på søtt. Pappaene vet som regel ikke konsekvensene dette kan få, det er vel noe vi setter oss veldig mye mer inn i en dem. Er ikke sikkert di i det hele tatt vet hvorfor man helst ikke skal gi di smaksprøver. Da vil di jo kanskje se litt anderledes på det. Jeg leser meg frem til ganske mye som har med babyen og gjøre hvis det er noe som skal irettesettes forklarer jeg ofte hvorfor og da er det liksom greit!
Anonym bruker Skrevet 7. august 2007 #8 Skrevet 7. august 2007 Vi har snakka om å smake på div. ting, men vi snakka aldri om at jeg sa det forran hun jenta.. Jeg sa det ikke på en sur/sint måte i det hele tatt.. Det bare glapp ut av meg.. Men vi er faktisk litt uenige når det gjelder smaksprøver vi da.. Han mener ikke det er så farlig å la han smake litt, mens jeg syns ikke han trenger det enda.. Gutten vår ser jo at vi spiser, men han vet jo ikke at det er godt. Får han smake is ofte, så vet han jo at det mamma og pappa spiser nå, det er godt. Å da vil han jo ha, men han kan jo ikke få så mye enda.. Det syns jeg er dårlig gjort ovenfor gutten vår.. Selvfølgelig har dem lyst på om dem få smaken på det.. Å han begynner jo å skjønne mer å mer nå.. Bare tenk den følelsen, du sitter der å har kjempelyst på noe de andre spiser, men så er du ikke gammel nok.. Jeg få vondt av det jeg..
Maisie Skrevet 7. august 2007 #9 Skrevet 7. august 2007 Nå er jo gutten deres bare 5 måneder, så jeg tror neppe han har fått varige traumer av å se dere spise is.... Synes ikke egentlig det er irettesetting når du ber ham om ikke gi ungen is, i en helt vanlig tone. Hadde du kjefta på ham, så blir det jo noe annet. Bli heller enig om at dere spør hverandre først før dere ev lar ham smake noe nytt. Når det gjelder irettesetting av den andre forelderen, så bør det jo helst ikke skje foran barnet, slik at det ikke tror at det pappa/mamma sier, ikke betyr noe. Helst ikke gjøre det med andre tilstede i det hele tatt, det føles bare ydmykende for den andre. Men i alt synes jeg ikke du gjorde noe galt her i denne situasjonen.
Gjest Skrevet 8. august 2007 #10 Skrevet 8. august 2007 vi har vel diskutert oss fram til det meste på forhånd - resten improviserer vi på. Men det er ikke sånn at JEG gir ham lov til å bestemme ting ang sine egne barn, han er vel like mye forelder som meg! Får litt hetta av sånne "hva skal mannen få lov til"-problemstillinger.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2007 #11 Skrevet 8. august 2007 Hadde nok ikke sagt noe der og da, men diskutert litt kosthold etterpå. Viktig at far ikke blir overstyrt, kan ikke være jeg som bestemmer alt. Og jeg kommer nok til å gjøre en del ting som han er uenig i også.... OG veit at jeg hadde blitt sur..
Anonym bruker Skrevet 8. august 2007 #12 Skrevet 8. august 2007 Hehe nei han har nok ikke fått noen traumer av å se at vi spiser is.. Men nå var det ikke det jeg sa heller da.. Jeg sa at hvis han hadde fått smake på is, og fått smaken på det. Så hadde det ikke vært noe særlig for han å se vi spise is, men at han ikke kunne få.. Jeg sa det at nå som han ikke har smakt på det, så vet han jo ikke at det er noe godt vi spiser.. Men hadde han fått smake, så hadde han nok skjønt ganske fort hva som var godt og han også kunne tenke seg å smake på.. =)
Alvepike Skrevet 8. august 2007 #13 Skrevet 8. august 2007 Det er vel strengt tatt ikke mammaen som "eier" og bestemmer alt over ungen vel??? Dere må komme til enighet om disse tingene.. Han har kanskje et annet syn enn deg på tingene. Dette må dere diskutere...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå